Vechten met letters om de toren te overwinnen. Lees hier de recensie van Spellspire.

• Vrij uniek concept
  • Veel levels
  • Veel vrij te spelen
  • Enkel in het Engels
  • Herkent niet alle woorden
  • Pijnlijke vingers
Spelen of spellen. Eén lettertje meer, maar toch een wereld van verschil. Toch slagen ontwikkelaars er af en toe in deze totaal verschillende werkwoorden te combineren tot een woordpuzzelgame. In Spellspire wordt dat dan ook nog eens gekoppeld aan een flinke portie RPG-elementen. Spel(l)en maar!

Op weg naar de top van de toren

In Spellspire ben je een klein tovenaartje dat zich, doorheen 100 levels, een weg moet banen naar de top van de toren. Je moet in elk level afrekenen met monsters. Deze vijanden kun jij schade toebrengen door het vormen van Engelstalige woorden. Hiervoor krijg je 10 letters ter beschikking. De letters blijven het hele level hetzelfde. Je kunt dus gerust proberen woorden te verlengen of te verkorten om snel punten te scoren. Ook is het niet zo, zoals bijvoorbeeld bij Scrabble, dat woorden met minder populaire letters je meer punten opleveren. Neen, in Spellspire wordt de schade berekend aan de hand van de lengte van het woord in combinatie met het toverstokje dat je gebruikt ten opzichte van het type vijand. Om de 10 levels krijg je een soort eindbaas. Hoe loopt het mis? Wanneer je niet op tijd voldoende woorden gevonden hebt om de levensbalk van de vijand te slopen, zal de vijand zelf een aanval uitvoeren. Sommige vijanden hebben een krachtig aanvalspatroon en kunnen je met één slag verslaan. Anderen hebben meer aanvallen nodig.

Veel meer dan een woordspelletje

De basis van het spel is dus vrij simpel. Je moet zorgen dat je voldoende woorden vindt. Toch is Spellspire veel meer. De RPG-elementen die werden toegevoegd zijn logisch en eenvoudig, maar ook wel vrij ruim te noemen voor een woordspelletje. Zelfs een letterkundige zal zonder de juiste vrijgespeelde items niet ver geraken. Het RPG-systeem laat je toe je toverstaf, kledij en hoed op te waarderen. De toverstaf kan bijvoorbeeld vijanden bevriezen, verbranden of vergiftigen. Aan het begin van het level krijg je te zien welke vijanden je gaat tegenkomen. Het is dan belangrijk om na te gaan in het boek "monsterpedia" welke toverstaf je het best kunt gebruiken. Monsters hebben altijd bepaalde zwaktes, maar kunnen ook vrij immuun zijn voor andere aanvallen. Ook de keuze van kledij of hoed zorgt voor bepaalde voordelen. Zo kan je ervoor opteren dat bepaalde types van woorden meer schade verrichten of dat monsters meer goud droppen. Daarnaast kun je ook je gezondheid en aanvallen upgraden zodat je meer slagen kunt incasseren en zelf sterker bent. Al deze mogelijkheden geven het eenvoudige woordspelletje een extra dimensie.

Grafisch maakt het spel gebruik van een leuke stijl, vergelijkbaar met andere indies zoals Angry Birds. Spellspire kent een vrolijke soundtrack. De besturing werkt correct, maar ik kreeg na langdurig te spellen vaak last in de vingers. Deze titel werd ook uitgebracht op tablets en smartphones. Natuurlijk is zo'n game interessanter te spelen met een touchscreen.

Ondanks dat de gelijkenis met Letter Quest snel gemaakt is, blijft de combinatie van RPG met een woordspelletje vrij uniek. Er zijn maar liefst 100 levels en om bepaalde zaken vrij te spelen heb je sterren nodig die je enkel verkrijgt door levels te herspelen. Daarnaast is het extra goud wat je hierdoor vrijspeelt mooi meegenomen. Het grootste minpunt aan Spellspire is dat het enkel in het Engels te spelen valt. Het spel wordt al vrij snel erg pittig en is hierdoor niet voor iedereen weggelegd. Een vrij grote doelgroep laat hierdoor het spel dan ook gewoon links liggen. Wat ook opviel, is dat er regelmatig woorden waren die het spel niet kende. Aangezien het vaak een race tegen de klok is, is het jammer dat je dan op deze manier kostbare tijd verliest.

Spellspire heeft de switch naar de consoles relatief goed overleefd. De controls zijn op zich in orde, maar je merkt dat het net wat fijner speelt met een touchscreen. Toch is het idee van het spel uniek en kun je voor een beperkte prijs veel uren spelplezier beleven. Doodzonde daarentegen dat het spel enkel in het Engels te spelen is. Als dat je echter niet tegen zal houden en je bent op zoek naar een woordspelletje, is Spellspire een interessante keuze.