• Laagdrempelig...
  • Beperkte single player
  • Maar vier planeten
  • Weinig origineels
  • Dure content
  • ...soms te simplistisch

Hoe vaak gebeurt het dat je tien maar moet wachten op een nieuw deel van één van je favoriete game franchises ooit? Of dat vervolg komt nooit, of het komt binnen twee jaar uit. Bij Star Wars Battlefront ligt dat anders. De reboot van de gelijknamige game uit 2004, en diens vervolg uit 2005, is eindelijk verschenen voor de Xbox One. Het duo oorspronkelijke games werd ontwikkeld door het inmiddels gesloten Pandemic Studios, en uitgegeven voor LucasArts zelf. Nu is alles anders: Star Wars Battlefront is ontwikkeld door DICE (bekend van oa. Battlefield) en logischerwijs uitgegeven door Electronic Arts. Lucasfilm doet nog een beetje mee als distributeur, games maken doen ze ook niet meer. Wat dat betreft is de nieuwe Battlefront een bitterzoet verhaal.

Star Wars Battlefront is een rechttoe rechtaan shooter. De speler kruipt in de huid van een Rebel Alliance of Imperial soldaat en vecht het in diverse scenario’s uit met zijn tegenstanders. Het spel is in zowel third person als first person te spelen. Je kan diverse voertuigen besturen ter land en in de lucht, maar niet in de ruimte. In totaal zijn er twaalf maps verspreid over vier planeten. De maps die zich afspelen op dezelfde planeet zijn in de meeste gevallen een afgeschermd deel van de volledige, grote map. Afhankelijk van het speltype is een selectie van de maps beschikbaar.

Ultieme Star Wars

De speltypes zijn onder één en soms meerdere van drie categorieën te scharen: aantal spelers (van 8 tot 40), voertuigen en helden. Het speltype Blast is bijvoorbeeld een standaard 10 versus 10 deathmatch. Supremacy is de opgeblazen variant waarin teams van 20 strijden om Control Points. Cargo is een soort capture the flag, en in Droid Run en Drop Zone moet je specifieke doelen verdedigen en voor langere tijd behouden. In Hero Hunt openen zeven spelers als soldaat de jacht op één van de helden. Die helden zijn speelbaar in onder andere Heroes vs Villains, waarin de bekende figuren uit de franchise het tegen elkaar opnemen. Luke Skywalker, Princess Leia en Han Solo voor de Rebel Alliance, en Darth Vader, Emperor en Boba Fett voor de Imperials. De écht bijzondere speltypes zijn Fighter Squadron en Walker Assault. In Fighter Squadron kruip je in de cockpit van de bekendste “fighters” uit het Star Wars universum en vecht je hoog boven karakteristieke gebieden heftige dog fights uit. Presteer je goed, dan neem je de controle over de Millenium Falcon of de Slave I over. Nice!

Walker Assault is het ultieme Star Wars Battlefront speltype. Wanneer je als Imperials speelt leid je de opmars van jouw AT-AT supertanks naar de Rebel Alliance basis. Het is jouw doel om de Shield Generators te bereiken. Aan de Rebel Alliance spelers de taak om dit te voorkomen, door de tanks onschadelijk te maken. Met goed samenspel en slim gebruikmakend van diverse power-ups kan je de AT-ATs tijdelijk onklaar maken, om vervolgens schade aan te brengen. Of, als je heel goed bent, vlieg je er met je Snowspeeder naar toe en laat je de machtige tank struikelen over je kabel.

Pmmwwoemmff

Technisch gezien maakt Star Wars Battlefront indruk. Het is één van de mooiste Xbox One games tot op heden. De texture details zijn hoog, de belichting is top en de game stottert nooit. Ook niet wanneer de explosies en laserbolts je om de oren vliegen, TIE-fighters overvliegen en laser batterijen het vuur openen. Je kan diverse skins voor jouw personage kiezen (en ontgrendelen), net als verschillende wapens. Deze zijn stuk voor stuk mooi ontworpen en in-game van elkaar te onderscheiden. Ook het geluid is top: met name de machtige explosie van de Thermal Imploder is indrukwekkend. Pmmwwoemff. Je kent het wel. De Star Wars muziek klinkt constant tijdens elk gevecht. De Star Wars sfeer is op en top. Nog beter dan in de alom geprezen Star Wars Battlefront games van twee consolegeneraties terug. En die games waren al zó goed.

Bitterzoet

Toch is Star Wars Battlefront niet perfect. De historie van deze game is bitterzoet, met het sluiten van Pandemic en krimpen van LucasArts en Lucasfilm. Ooit zou er zelfs een Star Wars Battlefront 3 uitkomen, een game die helaas werd geannuleerd na veelbelovende – uitgelekte – footage. Tijdens het spelen van Star Wars Battlefront bekruipt me constant een soort melancholisch gevoel: ondanks de pracht en praal die deze nieuwe Star Wars Battlefront absoluut bezit, voelt het aan als een typisch commercieel product van zijn tijd waar weinig creativiteit in zit. Het voelt bij vlagen aan als een leeg en flauw spel.

Ten eerste komt dit door de beperkte speelwaarde in de singleplayer. Er zijn vijf zeer korte Training missies en acht Battle missies. Eigenlijk zijn dit er maar vier, de andere vier zijn dezelfde maps maar in plaats van als soldaat speel je als held. Het laatste speltype is Survival, waarin je op één van de vier planeten 15 golven aan vijanden moet overleven. Af en toe landt er een Drop Pod met powerups of een extra leven, en that’s it. Deze speltypes zijn gelukkig in lokale co-op te spelen. Er zijn een paar uitdagingen en moeilijkheidsgraden te voltooien, maar het blijft hetzelfde. Opnieuw, en opnieuw.

In de multiplayer ligt dit iets anders, maar het is niet héél veel beter. Mijn tweede reden om Battlefront leeg en flauw te noemen is de simpliciteit van de multiplayer. Het uitstekende matchmaking systeem dropt je midden in een game die aan de gang is. Vanuit de lobby kan je kiezen welk wapen en welke character skin je wil gebruiken en vanaf dan kan je gaan schieten. Je wordt op één van de random respawns gezet. Opnieuw en opnieuw. Het tactische aspect van de vorige Battlefront games is weg. Het is niet mogelijk om te kiezen wáár je spawnt of als welke class. Je kiest gewoon een wapen en start. Als je geluk hebt ontgrendel je een “partner spawn” en kan je bij een andere speler starten, maar dit is nooit gegarandeerd.

Honderd en tien

De derde en laatste reden is de prijs van het spel: je betaalt nu de volle mep voor vier planeten, begin december komt er nog een vijfde bij. Dat vind ik net te weinig voor een adviesprijs van €60,-. Daar komt nog eens bij dat je nu al een Season Pass kan kopen à €50,- waarvan de inhoud nauwelijks bekend is. De Season Pass geeft je het recht op vier nog te verschijnen planten, elk zeer waarschijnlijk bestaand uit een aantal maps. Misschien een nieuw speltype. Wie weet? Voor de volledige Star Wars Battlefront ervaring met negen planeten betaal je dus €110,-. En dat is volledig uitgestippeld door Electronic Arts en DICE. Wie weet nog hoeveel maps Star Wars Battlefront II had?

Ik zou bijna zeggen: wacht op de onvermijdelijke Game Of The Year Edition. Maar daar zou ik Star Wars Battlefront ook niet terecht mee doen. Het is gewoonweg een goede game. Het mag simpeltjes zijn, het mag dan te weinig zijn, de game staat als een huis. Het ziet er fenomenaal uit, het speelt lekker weg en het is de beste Star Wars game die je nú kan spelen. Moet je zo’n kans laten schieten?