• Easy To learn
  • Kleurrijke graphics
  • Grappig kat- en muisspel
  • Geen splitscreen nodig
  • Zwakke AI van je medespeler
  • Geen online multiplayer

Stikbold! A Dodgeball Adventure is hoofdzakelijk een lokale multiplayer waarbij je samen, of tegen elkaar, het kan opnemen in een partijtje dodgeball. Het doel van het spel is vrij simpel. Je raapt een bal op en gooit hem, zo hard je kan, tegen je tegenstander. En dat is nu een videogame!

Dodgeball is niet zo erg bekend bij ons. Zo kende ik de sport vooral van de flauwe film met Ben Stiller uit 2004. In deze film blijkt dat de sport in de Verenigde Staten erg populair is en vaak wordt gespeeld op scholen en universiteiten. Toch zijn er niet veel games hierover gemaakt. Het is dan ook opmerkelijk, en tegelijkertijd lovenswaardig, dat net een kleine Deense ontwikkelaar zich hieraan durft te wagen. Welkom in bonte wereld van Stikbold! A Dodgeball Adventure!

Een singleplayer als introductie

Deze game is een party/sport/fun game met lokale multiplayer als grootste focus. Naast deze multiplayer is er ook een kleine (co-op)singleplayer. Deze singleplayer bestaat uit 12 levels. Je speelt hierin met de professionele dodgeballspelers Björn en Jerome. Deze gasten hebben vorig jaar de titel misgelopen door niet als een team samen te spelen. Daarenboven werd Björn ook nog eens verliefd op de charmante tegenstandster, Heidi Starbrow. Deze dame wordt op de dag van de huidige finale ontvoerd en onze vrienden gaan op zoek naar haar. Wat volgt is een overdreven verhaaltje dat je toch een paar keer aan het lachen doet krijgen. Tijdens de singleplayer komen de helden op diverse locaties waar je telkens te maken krijgt met andere tegenstanders. Zo leef je jezelf uit op het strand en neem je het op tegen een bende hippies. Wanneer je een level uitspeelt, verkrijg je de omgeving en een bijpassend figuurtje en kan je deze beloningen gebruiken in de multiplayer. De singleplayer werkt daarnaast als een tutorial die je eigenlijk steeds opnieuw kan spelen, wanneer je een beginner op bezoek krijgt. Deze singleplayer duurt ook maar een uurtje of twee en zal, door zijn diversiteit in de levels, niet snel vervelen. In elk level kan je daarnaast 3 madeliefjes verdienen door uitdagingen te voltooien. Deze uitdagingen zijn zeer gevarieerd en, heel vaak, erg pittig. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat je de, eerder gemakkelijke, singleplayer nog eens opnieuw gaat proberen. Wanneer je alleen speelt werkt de AI van je computergestuurde vriend niet ideaal. Zo is teamwork, nochtans de leidraad in het verhaal, haast onbestaande.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Bij het doorlopen van de singleplayer leer je de mogelijkheden in gameplay. Deze gameplay is, zoals het een goed partygame beaamt, gemakkelijk te leren. Toch zal je voor enkele tricks het spel meer moeten spelen om ze volledig onder de knie te krijgen. Je kan de multiplayer lokaal spelen met in totaal vier personen. Het spel komt ook pas volledig tot zijn recht met meerdere spelers. Zo hol je eerst samen achter de bal aan, maar zodra iemand de bal heeft kunnen oppakken, verandert het spel in een grappig kat-en-muisspel. Ook het feit dat je geen vervelende splitscreen nodig hebt, geeft sowieso veel meer spelvreugde. Je kan de regels in deze multiplayer ook aanpassen, waardoor je een groot aanbod aan mogelijkheden hebt. Daarnaast heb je de keuze om met 3 teams te spelen of ieder voor zich in free for all.

De singleplayer is vrij kort en wanneer je de challenges voltooid hebt, zal je het spel niet vaak meer alleen spelen. Het is daarom jammer dat dit spel enkel een lokale multiplayer heeft. Ik begrijp de keuze van de ontwikkelaar ergens wel, want kleine games hebben vaak té weinig volk online om te kunnen overleven. Het spel steekt daarentegen echt wel goed in elkaar en zou voor mij een leuk tussendoortje zijn tussen al het competitief multiplayergeweld in dat al bestaat.

Vreemde, maar kleurrijke, Denen

Grafisch ziet het Stikbold! er geweldig uit. Het spel gebruikt een kleurrijke 70's stijl. De personages zijn allemaal grappige wezentjes, die een eigenaardig taaltje spreken. Door causaal verband vermoed ik dat het wel eens Deense accenten kunnen zijn. Het uiterlijk van deze personages kan je het best vergelijken met een mix van de Minecraft- en Mii-figuurtjes. De soundtrack is leuk én werkt aanstekelijk. Er is erg veel aandacht aan details besteed. Zo zijn er in elk level andere attributen om mee te gooien en heeft elke vijand een andere overwinningspose.

Stikbold! A Dodgeball adventure is een aanwinst in aanbod van party games. Het spel is kleurrijk, de personages grappig, de soundtrack aanstekelijk en de graphics geweldig. Het kat-en-muisspel is erg gemakkelijk aan te leren en kan zo uitgroeien tot een multiplayerfavoriet in elke huiskamer. De andere kant van de medaille is dan weer dat het alleen allemaal wat minder interessant is. Het ontbreken van een online multiplayer is hierdoor dubbel jammer. Krijg je binnenkort gamers op bezoek? Verras hen dan met dit onbekende spel. Voor het geld moet je het alvast niet laten, want voor € 9,99 (momenteel de prijs in de store) is het spel eigenlijk een absolute voltreffer.