• Vertrouwde gameplay...
  • Met voldoende vernieuwing
  • Veel plezier met vrienden
  • Laadtijden
  • Weinig offline content
  • (Voorlopig) problemen met online

Het fighting genre is een dat weinig concurrentie duldt. Ondanks dat er door de jaren heen verschillende titels zijn geweest die de populaire franchises het vuur aan de schenen hebben proberen te leggen, verdelen Mortal Kombat, Street Fighter en Tekken nog steeds het grootste deel van de fans. Zowel Mortal Kombat als Street Fighter hebben al een game uitgebracht op de Xbox One. Het was dus de hoogste tijd dat ook Tekken met een vervolg over de brug kwam. Of Tekken 7 een aankoop waard is, lezen jullie hier!

Eindelijk!

Net zoals alle voorgaande delen werd dit deel eerst uitgebracht op arcadekasten. Sinds maart 2015 konden de Japanners hun kleingeld uitgeven aan de gevechten tussen Yoshimitsu, Lars, Paul en de andere personages. In 2016 kregen deze kasten een update in de vorm van Tekken 7: FatedRetribution. Deze versie, met onder andere meer speellocaties en karakters, wordt nu uitgebracht als consoleversie. Dat er meer dan twee jaar zit tussen de eerste versie en de consoleversie is, zelfs naar de normen van Tekken, behoorlijk lang. Ontwikkelaar Bandai Namco gaf als één van de redenen aan dat de arcadeversie te kaal was voor een volwaardig game. De extra tijd zouden ze dus besteden aan meer modi.

De storymode als verplichte kost

Tekken 7 kent, zoals gebruikelijk, een storymode. Deze mode is de perfecte manier om weer snel het spel gewoon te worden en opnieuw kennis te maken met de hoofdkarakters. Deze keer wordt het verhaal rond de familie Mishima zelfs helemaal afgerond. Dat probeert de ontwikkelaar ons toch te doen geloven. Het verhaal bezit alweer een dozijn aan gigantische explosies, gruwelijke actiescènes en gevechten op leven en dood. Ook op een verrijssenis meer of minder wordt niet gekeken. Of ik mijn hand ervoor in het vuur wil steken dat het verhaal volledig afgesloten is en hier absoluut geen vervolg op komt? Ik denk het niet! Wat wel een feit is, is dat dit verhaal de hele saga opnieuw uit de doeken doet. Het verhaal neemt je mee naar het begin van de vete tussen de Mishima’s tot het (voorlopige?) einde. Dit gebeurt door gebruik te maken van herkenbare beelden uit vorige delen en door het grootste gedeelte van het verhaal te laten vertellen door een journalist. Deze werkwijze zorgt voor een welgekomen opfrissing voor de fans van de fightingreeks. De franchise bestaat immers al twintig jaar en het vorige deel, Tekken 6, dateert alweer van 2009. Anderzijds kunnen nieuwelingen hierdoor het verhaal toch enigszins volgen. Er is echter een groot minpunt aan de storymode. Zoals vaak in gelijkaardige games weet het verhaal niet te boeien. We komen niet zoveel nieuwe zaken te weten en het bombastisch geweld wordt snel eentonig. De filmpjes duren ook wat te lang, waardoor het lijkt alsof je meer aan het kijken bent dan aan het gamen. Het idee van de journalist is een leuke manier om alles te kunnen opfrissen, maar omdat hij het verhaal vrij loom vertelt, voelt dit ook al snel aan als verplichte kost. Ook de verschrikkelijke laadtijden halen de vaart uit het spel. Ik moet eerlijk zijn, want als ik geen recensie moest schrijven, of er waren geen achievements mee te verdienen, had ik de storymode waarschijnlijk niet meteen uitgespeeld.

De gevechten die je in de storymode gaat tegenkomen, blinken ook niet uit in originaliteit. Je neemt het op tegen één van de andere karakters, waarvan sommigen voorzien zijn van zeven levens, of tegen een legertje soldaten die één voor één tevoorschijn komen. De veertien levels zorgen, voornamelijk door de behoorlijk lange filmpjes, voor een speelduur tussen de vijf en zes uren, op een redelijke moeilijkheidsgraad. Daarenboven krijgen de karakters die geen of een kleine rol spelen in het hoofdverhaal hun eigen episode. Zo'n episode bestaat echer uit een introductietekst, één battle en een, vaak komisch, eindfilmpje. Veel hoef je je hierbij dus niet voor te stellen, maar door de grote hoeveelheid aan characters, zorgt dit wel voor een behoorlijke speelduur.

Winnen dankzij een miliseconde... Of door Rage Art

Hoe je het ook went of keert, Tekken draait niet om de storymode, maar om het vechtsysteem. Tekken blijft hierin nog steeds hét vechtspel waarbij je de perfecte strategie moet weten te vinden tussen het aan elkaar rijgen van combo’s en door op het juiste moment te blocken. Tekken is op het vlak van gameplay nog steeds een genot om te spelen. De besturing werkt perfect en alle mogelijke acties zijn uiterst gebalanceerd. Het verschil tussen succes of een nederlaag hangt nog steeds af van milisecondewerk. Wat me ook opvalt, is dat combo’s na al die jaren nog steeds in mijn gedachten overeind zijn gebleven. De naam van mijn eerste juf wiskunde herinneren wordt hem niet, maar stokoude combo’s van King uitvoeren, lukt nog nagenoeg perfect. Geweldig toch!

Desalniettemin heeft ontwikkelaar Bandai Namco voor wat vernieuwing gezorgd door het invoeren van Rage Art. Deze techniek kun je eenmalig gebruiken wanneer je levensbalk tot in de rode gevarenzone is teruggelopen. Met een geslaagde Rage Art doe je weer helemaal mee en kun je zelfs de wedstrijd in jouw voordeel doen kantelen. Dit lijkt oneerlijk, maar dat valt uiteindelijk wel mee. Natuurlijk zul je nu eens een ronde winnen die je normaal verloren zou hebben, maar op langere termijn zal de gamer met de meeste skills zeker de bovenhand nemen. Rage Art blijkt namelijk nog vrij eenvoudig te blocken. Rage art kun je op twee manieren uitvoeren, door een simpele druk op RB of via een knoppencombinatie die verschilt per character. Het verschil op het vlak van resultaat is de snelheid van uitvoeren bij een voorafgaande combo. Wanneer je kiest voor de gemakkelijkste mogelijkheid is het logisch dat deze net wat langzamer is, en bijgevolg dus minder kans op slagen heeft. Een andere nieuwigheid zijn Power Crushes. Wanneer je de ene combo na de andere rond de oren geslagen krijgt, kun je via deze mechaniek toch weerwoord bieden en de aanvallen van je tegenstander alsnog doen mislukken. Hierna reageer je natuurlijk zelf met een paar rake klappen.

Waar is Anna?

Naast de gameplay zijn de gevarieerde, doch gebalanceerde, karakters van goudwaarde voor de reeks. Enkele oudgedienden zijn echter vervangen door nieuw geweld. Ik moet er wellicht nog aan wennen, maar niet elk nieuw personage wist meteen mijn hart te stelen. Zo lijkt Gigas eerder weggelopen uit Transformers en waarom de crush uit mijn jeugd, Anna Williams, is vervangen door de ravissante en dus gelijkaardige, Katarina Alves, is mij een raadsel. Gelukkig zijn er ook enkele leuke nieuwe karakters, zoals de Arabische soldaat Shaheen en zijn er voldoende klassiekers aanwezig. Als gastpersonage is deze keer Akuma uit de Street Fighterreeks toegevoegd. Deze roodharige krachtpatser is zelfs in de storymode verwerkt.

Vele gamers klaagden vooraf dat het spel op de Xbox One slechts in 720p ging draaien. Toch kan ik stellen dat de gevechten er verbluffend uitzien. De ontwikkelaar heeft zeker een vast oog gehad voor details. De levels kennen dynamische weerseffecten, vloerplaten kunnen vernietigd worden en personages kunnen attributen verliezen. De animaties van de gevechten zijn ook net wat meer over-the-top. De tussenfilmpjes van de storymode zien er ook behoorlijk goed uit, al vind ik wel dat de kwaliteit durft te verschillen en daarnaast had ik af en toe last van wat vreemde vertragingen. De achtergrondmuziek tijdens de gevechten bestaat voornamelijk uit technobeats die in het laatste level qua tempo sneller gaan spelen.

Welke speltypen zijn er?

Online zijn er drie mogelijkheden: Player match, ranked match en tournament mode. De eerste twee speltypes hebben geen uitleg nodig. De derde eigenlijk ook niet, al wil ik bij dezen toch benadrukken dat het een leuk en zeer uitgewerkt concept is. Tournament gebruikt een knock-outsysteem, maar dat wil niet zeggen dat je er al na één wedstrijd uit kunt liggen. Indien je toch verliest, kun je nog steeds proberen de beste van de “losers” te worden. Om online te spelen heb ik echter wel de nodige problemen ondervonden. Dikwijls werd ik in de lobby eruit gegooid, werd de connectie tijdens de wedstrijd verbroken of kwam ik in een tournament vrij ver doordat de rest wegvalt. Ik heb gezocht naar een oplossing, maar deze tot nu toe nog niet gevonden. Hopelijk weet de ontwikkelaar dit probleem op te lossen, want anders zal het spel voor mij een stille dood sterven, vooral omdat er buiten het onlinegedeelte voor de rest niet zoveel te beleven is. Buiten de storymode heb je enkel nog treasure battle die voor langdurig speelplezier kan zorgen. In dit speltype probeer je overwinningsreeksen neer te zetten en op deze wijze schatkisten vrij te spelen. Deze schatkisten bezitten één van de vele cosmetische verzamelobjecten voor de verschillende characters. Het verzamelen op zich is leuk, maar na een tijdje heb je al zoveel tot je beschikking dat je geen zin meer hebt om verder op zoek te gaan naar nieuwe items.

Tot slot wil ik nog even wat kwijt over een groot minpunt aan de game, namelijk de laadtijden. Deze zijn voor mij onverklaarbaar lang, zowel offline als online. Zelfs de laadtijden bij het aanpassen van je personage, duren veel te lang. Dit gooit toch wat roet in het eten, daar het spel leeft van snelle en korte battles, gevolgd door de vraag “of ik er nog maar eentje zal doen?”

Tekken is nog steeds een uitstekende fightinggame. Het weet de vertrouwde gameplay door kleine vernieuwingen net weer een nieuwe touch te geven. Jammer genoeg valt de hoeveelheid content wat tegen en gaat dit vooral ten koste van de gamers die vooral singleplayer willen spelen. Online of lokaal met vrienden ga je echter dagen, weken en misschien wel jaren plezier hebben aan dit nieuwste deel. Ben je fan van de reeks en wil je weer aan de slag kunnen gaan met een fightinggame op de huidige consoles? Dan is Tekken 7 een logische en meer dan uitstekende aankoop.