De klassieker Titan Quest is nu uit op de Xbox One! Lees hier de review!

• Competente Diablo-kloon
  • Goedkoop
  • Eentonig
  • Slechte afwerking
  • Spel speelt zichzelf
  • Geen lokale multiplayer

Ik had nog nooit gehoord van Titan Quest; een spel dat oorspronkelijk in 2006 op de PC uitkwam. Het gaat hier om een duidelijke Diablo-kloon, een hack ’n slash actie RPG dus. Diablo is een serie waar ik veel plezier mee heb gehad, waardoor ik wel benieuwd was naar deze geprezen titel. Kan Titan Quest met deze opgewaardeerde versie nog steeds mee in 2018?

Toen ik het spel opstartte kreeg ik geen positieve indruk. Het introfilmpje oogt goedkoop en grafisch leek het spel niet erg indrukwekkend. Zo zien de personages er gedateerd uit en animeren ze nogal grof. Ook komt het heel knullig over hoe er bij gesprekken tekstraampjes weergegeven worden met een lelijk lettertype, die ook nog eens niet de juiste scrolsnelheid hebben. Naast het speelveld kapt de omgeving ook lelijk af en er zijn regelmatig glitches te zien. Ook merkte ik af en toe vertraging, terwijl ik op een Xbox One X speel en het spel niet Xbox One X enhanced is. Dat zou kunnen betekenen dat het spel op een reguliere Xbox One slecht loopt.

Eerste indrukken

Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel. Zo zien de omgevingen er wel charmant uit. Het spel speelt zich af in Griekenland, Egypte en de Oriënt en kent een fantasy thema. De mooie Griekse landschappen met wuivende planten waar je een weg doorheen baant, zijn gevuld met mythologische monsters. Deze zijn goed ontworpen en kennen genoeg variëteit. Ook de dag-nachtcyclus ziet er goed uit en geeft het spel sfeer. Deze sfeer kan de minimalistische en soms aanzwellende muziek goed versterken.

Hak, hak, bliksem!

De gameplay is, zoals vaak in dit genre, buitengewoon simpel. Je loopt wat rond en mept alles om je heen plat, met hier en daar wat spreuken om het af te wisselen. Verhaal is er wel, maar speelt totaal geen rol in het spel. Het gaat hier om de uitdaging om hordes monsters te verslaan, ervaring te verdienen en hele sterke, zeldzame spullen te vinden. Het geeft altijd een kick als je een betere of heel zeldzame rusting of wapen vindt.

De besturing is intuïtief, maar kent toch problemen. Het is duidelijk dat het spel oorspronkelijk voor een muis is ontworpen. Het spel heeft de neiging heel veel zelf te doen. Je drukt op X en jouw personage loopt vanzelf naar een vlakbij staande tegenstander en je mept hem vervolgens net zolang tot hij dood is, zonder ooit de X-knop los te laten of een andere toets te hebben gebruikt. Zelfs wanneer ik graag een andere tegenstander eerst wilde aanvallen, werd ik regelmatig door het spel ‘gecorrigeerd’. Even opletten wanneer je een genezingsdrankje moet nemen is dus vaak genoeg en verder speelt het spel zich dan vrijwel vanzelf!

Toch is Titan Quest best verslavend. Het is echt een spel waarbij ik langer door blijf spelen dan ik had gepland. Nog een questje dan, o ja en nog even mijn spullen verkopen en dan toch nog even … Ga zo maar door. Dit wordt versterkt wanneer je met anderen speelt. Het is echter lastig om genoeg spelers te vinden met een vergelijkbaar level. Offline kun je niet met anderen spelen. Dit vind ik een groot gemis, omdat Diablo 3 dit wel biedt, en het hier zelfs gaat om een update van een oud spel dat makkelijk op de huidige systemen zou moeten kunnen draaien.

Het spel is lang zat en biedt ook nog mogelijkheden om het, net zoals in Diablo, na de drie Acts opnieuw te spelen op een hogere moeilijkheidsgraad. Je kunt dus gemakkelijk vele tientallen uren zoet zijn, zeker als je een groepje vrienden mee op avontuur neemt. Het spel is op vrijwel alle vlakken zeer competent en speelt gewoon lekker weg. Als je dan bedenkt dat Titan Quest maar een slordig 25 euro kost, dan is dat echt zo gek nog niet.

Titan Quest is een schaamteloze rip-off van vooral Diablo 2, maar soms is dat niet zo’n probleem. Het spel ziet er grotendeels oké uit en speelt lekker weg. Alle basisingrediënten voor een goed spel in dit genre zijn aanwezig. Vooral met bekenden is Titan Quest online een mooie time waster. Je hoeft niet te veel na te denken en kunt lekker hakken. De tegenstanders en omgevingen nodigen uit om verder te gaan en je wordt er ongemerkt ingezogen en speelt urenlang door. Voor het zachte prijsje dat dit spel kost, is dat echt zo gek nog niet.

Het spel is inmiddels gepatched voor de Xbox One X. Het spel is nu een stuk mooier, met 4K-resolutie, mooiere effecten en betere schaduwen.