• Prima muziek
  • Rustige levels zijn leuk om te doen
  • Vreselijke on rails levels
  • Besturing is niet altijd in orde

Yoram Jacobs | maandag 25 Jul 2016, 20:00

De elektriciteit valt uit. En alleen jij kan de wereld redden! Is 'the same old' in een leuk jasje nog de moeite waard?

Stel je voor: je bent lekker op je Xbox aan het gamen en ineens valt alle elektriciteit uit. Niet alleen in jouw woning, maar in de hele stad doet geen enkel apparaat het meer en is het licht overal uit. Dat is natuurlijk niet best en, in de huidige tijd, reden voor behoorlijk wat paniek. Dit is het vertrekpunt van TurnOn.

In deze game speel je een buitenaards bolletje elektriciteit met als doel om alle uitgevallen elektrische apparaten en lichten weer aan te zetten. Hoe deze ramp precies tot stand is gekomen, blijft trouwens onduidelijk. In het begin zie je namelijk alleen een komeet voorbij razen, valt alles uit en vervolgens maken we kennis met een professor die het genoemde bolletje vindt. Goed, we gaan er maar geen verdere vragen over stellen.

TurnOn

De game begint met een tutorial, waarmee direct duidelijk wordt dat dit een erg eenvoudige game is. Je kunt bewegen over een aantal elektrisch geladen kabels, loopt langs apparaten en lampen, die daardoor op hun beurt aanknipperen. Onderweg vind je blauwebliksem schichten die je kunt verzamelen. Al wordt nooit duidelijk wat je hier precies mee kunt of moet. De bedoeling van de game is om in elk level het einde te halen, wat neerkomt op het aanzetten van een aantal verplichte apparaten, om vervolgens de spreekwoordelijke finish line te halen. Best eenvoudig dus, waar verder niets mis mee is.

De besturing is ook erg eenvoudig: je springt met de A knop naar hoger gelegen kabels en met B zak je een niveau omlaag. De wereld van TurnOn is tweedimensionaal met een 'soort van diepte': soms kun je naar een dieper gelegen gebied gaan, door te springen en vice versa. Dit levert een enkele keer verwarring op, want niet altijd is duidelijk waar je nu wel en niet op kunt springen. Dat is soms jammer, maar de keerzijde is dat je een enkele keer een verborgen gebied kunt betreden. Al met al werkte dit aardig in de game. De besturing is helaas lang niet altijd perfect. Soms is een sprong die je normaal gesproken zou moeten kunnen maken, ineens onmogelijk. Dan blijkt dat de game de bedoeling heeft dat je er via een andere route moet komen. Ik kom hier zo nog even op terug.

De muziek in TurnOn verdient het in elk geval om apart genoemd te worden: die is over het algemeen dik in orde. Van rustige piano jazz, tot emotionele deuntjes, die mij erg deden denken aan Unravel; het is een van de sterke kanten van de game. Het enige wat ik er een beetje gek aan vond was de combinatie met de graphics. De game heeft namelijk een behoorlijk cartoony uitstraling en de inwoners van het stadje brabbelen ook in een Sims achtig taaltje. Op de een of andere manier vond ik het een vreemd gezicht om mooie piano muziek te horen, terwijl ik naar een koddige cartoon wereld keek, waarin dit totaal niet leek te passen.

TurnOff

De ontwikkelaars (een team van vier) hebben in de media aangegeven dat hun game gezien moet worden als rustig tussendoortje, naast alle hectische shooters en actiegames. Daar slaagt men maar voor een deel in. Veel levels kun je ook rustig spelen, er zijn bijvoorbeeld geen vijanden (op letterlijk een level na), bijna geen valstrikken, etc. Waarom men er dan voor kiest om de rustige levels af te wisselen met 'on rails' levels, is mij volstrekt onduidelijk. In deze levels zweef je over de kabels heen, terwijl je obstakels in de vorm van rode bliksems op je pad krijgt, die je levensbalk verminderen als je hen aanraakt. Ook kun je in de diepte vallen, waardoor je het level opnieuw moet spelen. Waar je in de rustige levels zelden tot nooit doodgaat, gaat de moeilijkheidsgraad in de on rails levels ontzettend omhoog!

De matige besturing vormt hier bovendien een nog groter probleem: dikwijls wilde mijn personage niet springen op cruciale momenten. Ook erg vervelend vond ik de onnauwkeurigheid in het springen: als er een groot gat opdoemt, ben ik geneigd te springen, maar als je vlak daarna (en buiten beeld) direct nog een gat krijgt, springt je er natuurlijk direct in. Laat me dan in elk geval bijsturen in de lucht. Of laat me kleinere sprongen maken, zodat ik beter kan timen. Helaas, zo wil men dus niet dat je het speelt. In deze levels ben ik wel tig keer doodgegaan, tot mijn grote frustratie, wat de game echt aanzienlijk minder leuk maakte. Tel daarbij op dat de muziek telkens opnieuw startte: dat ging mij na tien à twintig keer doodgaan echt wel irriteren.

Wat de game verder aan waarde doet inboeten is de keuze voor een levensbalk. In de reguliere levels merk je er vrijwel niets van, behalve als er rode bliksem aanwezig is, maar in de on rails levels des te meer. Als je namelijk drie keer een rode bliksem aanraakt, is het game over en verlies je ook je score die je had behaald voor het aanzetten van de lampen en apparaten. Hierdoor moest ik dus weer alle apparaten en lampen opnieuw aanzetten. Als je echter doodgaat doordat je de grond aanraakt, of in het oneindige valt, behoud je weer wel je score. Een vreemde design keuze, met een behoorlijke impact op het plezier in de game.

Tenslotte wordt de game af en toe geplaagd door wat glitches. Soms verdween ik na een sprong in het luchtledige, hield de muziek er ineens mee op, verdween mijn personage van het scherm, of werd er een cutscene te vroeg afgespeeld. Het zijn allemaal geen game breaking bugs, maar wel de reden waarom er, normaal gesproken bij het ontwikkelen van een game, een testfase is bedacht. Die fase was kennelijk erg kort bij ontwikkelaar Brainy Studios en dat reken ik hen wel degelijk aan. Zij vragen immers ook gewoon vijftien euro aan ons, dan mag je wel verwachten dat het netjes is afgewerkt.

Begrijp me niet verkeerd: de game is zeker niet slecht. De game is weliswaar erg eenvoudig, maar wel leuk bedacht. De uitstraling heeft wel iets van games als Ori and the Blind Forest en Unravel. Maar bij die games was vrijwel alles tot in de puntjes verzorgd en bij TurnOn had ik constant het 'net niet gevoel'. Men doet bijvoorbeeld vrijwel niets aan storytelling, maar wil wel meeliften op de betere games uit het genre, door de illusie te wekken dat het een heftig verhaal vertelt. De muziek is vaak prachtig, maar past dan weer niet bij de cartoon uitstraling. De gameplay probeert eenvoudig over te komen, maar wordt weer afgewisseld met vreselijke levels. Ga zo maar door. En de besturing is gewoon niet goed, laat dat duidelijk zijn.

Ontwikkelaar Brainy Studios probeert iets speciaals neer te zetten met TurnOn, maar slaagt daar niet geheel in. De gameplay is bij vlagen leuk, maar net zo vaak gruwelijk irritant. Het gevoel 'net niet' overheerst en resulteert in het cijfer 6. De muziek verdient echter een pluim!