• Grappige referenties
  • Leuke, humoristische verhaallijn
  • Een wat traag begin
  • Kaart werkt niet makkelijk

Kimberly van Overmeeren | zondag 10 Apr 2016, 12:00

De originele indie Unepic is eindelijk van de PC naar de Xbox One gekomen. Lees hier onze review.

Unepic is een game gemaakt door de Spanjaard Francisco Téllez de Meneses. Hij heeft twee jaar aan deze indie game gewerkt, een mix tussen platform en role playing games. De game is al eerder uitgebracht op andere platformen zoals de Wii en de PC, maar is nu eindelijk ook beschikbaar voor de Xbox One. Wat is Unepic?

Unepic is gemaakt met inspiratie uit oudere games zoals Castlevania, Diablo en World of Warcraft. Het is vooral een RPG, uitgewerkt als een platform game. Het verhaal begint aan een tafel, je ziet vier vrienden Dungeons & Dragons spelen. Tot één van de jongens, Daniel, naar het toilet moet. Als hij klaar is en de deur opendoet, is plots alles donker. Hij probeert iets te zien met het licht van zijn aansteker en plots... zit hij in een kasteel, midden in een RPG!

Bumbawe Attuna

Gelijk een mooi moment om kennis te maken met een van de basiselementen uit te game; licht. Je bevindt jezelf in een donker kasteel en je doet je best om alles te verlichten. Overal vind je lantaarns en toortsen die je aan kan steken om je omgeving op te lichten. Zo kan je altijd zien in welke van de 200(!) kamers je al geweest bent. Je begint het kasteel te verkennen en al snel kom je een geest tegen die jou probeert te 'consumen', maar dat lukt hem niet helemaal. Hij heeft geen controle over je en hij moet eigenlijk wachten tot je dood gaat om weer verlost te zijn van jou. Dit zorgt voor komische dialogen tussen jou en Zera (Daniel geeft hem op een gegeven moment een naam, om de omgang wat makkelijker te maken). De dialoog is met momenten ronduit grappig en de game zit boordevol verwijzingen naar andere games en films. Ik moest hardop lachen toen ik een karakter tegenkwam uit de Ace Ventura film 'When nature calls'. Een weapons vendor, die me begroet met 'Bumbawe attuna'. Verder kwam ik referenties tegen van o.a. Star Wars, Harry Potter, Matrix en World of Warcraft. De game is daarom ook een ironische RPG. Daniel weet dat hij uiteindelijk is beland in een game scenario. Hij probeert zijn opgedane gamekennis toe te passen op zijn huidige situatie, ook al werkt dat niet altijd zo goed als hij zou denken.

RPG eerst, platformer tweede

Unepic is in de eerste instantie een RPG, dus natuurlijk heb je statistieken, spells, potions en wapens. Het is allemaal aanwezig en gelukkig is dit aspect van de game simpel, maar breed uitgevoerd. De bediening is ook makkelijk onder controle te krijgen. Je kan zelf shortcuts aanmaken voor verschillende potions, wapens of spells. Jammer dat het d-pad op de controller niet wordt meegenomen hierin. Het begin van de game vond ik wat lang en een beetje frustrerend. Het duurt even voordat je 'begint' en je wordt niet duidelijk een richting op gestuurd. Je start de game in je eentje, later krijg je de mogelijkheid om pets mee te nemen. Zo kom je bijvoorbeeld een kikker slash ballon tegen, die vleermuizen in de lucht kan doden. De pets zijn een leuke toevoeging aan het spel.

Je komt in alle uithoeken van het kasteel zogenoemde 'pure spirits' tegen. Deze pure spirits geven je telkens nieuwe krachten als je hun quest hebt volbracht. Wel zijn de verdere zones gesloten. Deze open je door sleutels te bemachtigen, die je krijgt door quests af te ronden en eindbazen te verslaan. Deze eindbazen zijn vaak origineel en schudden het spel even op. Ook vereisen zij telkens een andere tactiek om te verslaan. Voordat je klaar ben met de game, ben je al snel tussen de 10 en 20 uur verder. De gametijd kan zoveel variëren omdat er een optionele quests zijn – het is de moeite waard om deze te zoeken en te volbrengen. Ze zijn goed bedacht en kunnen je een voordeel geven wat je later in de game kan gebruiken. Al deze elementen vergroten ook de herspeelbaarheid van de game, die bovendien ook al aanwezig is door de vele verschillende moeilijkheidsgraden.

Soms kan het wat frustrerend zijn om de weg te vinden naar de volgende locatie. Je hebt wel een kaart, maar deze is schematisch getekend en je moet even goed kijken hoe je deze moet lezen. Af en toe heb je meer behoefte aan een echte kaart in plaats van zo'n uitgeklede weergave van het kasteel. Dit probleem is niet onoverkomelijk. Je leert de kaart te lezen, om wijs te kunnen maken uit alle ruimtes waar je in bent geweest. Verder is de game is technisch simpelweg goed. Je voelt je alsof je zelf terug in de tijd bent gegaan en een oude platform game aan het spelen bent. Tegenslagen? Pff. Gewoon terug opstaan, en overnieuw beginnen. Verslavend hoor, die RPG's.

Laat je niet om de tuin leiden door het feit dat het een indie game is – UnEpic is wel degelijk EPIC. Als een echte RPG-fan mag je hem niet missen. Hij is gemakkelijk om te spelen, het verhaal is heel leuk en zit goed in elkaar. Inhoudelijk is de game zo rijk dat hij makkelijk meerdere malen te spelen is. De echte rpg liefhebber kan lekker aan de slag met scrolls, potions, alle 70 spells en 100 wapens. Afgezien van een ietwat trage start en een ineffectieve kaart, vind ik hem zeker een echte aanrader. Een juiste mix van humor, magie en niet te vergeten, orcs.