• Online co-op erg leuk
  • Sfeervolle settings
  • Moedigt aan tot meer spelen (om betere items te krijgen)
  • Matige A.I.
  • Vreemde bugs en glitches
  • Online spelers vinden kost vaak wat meer tijd

Het concept van Warhammer: The End Times – Vermintide (kortweg Vermintide) heeft, zoals gezegd, veel weg van Left 4 Dead. Zombies zijn in dit spel echter in geen velden of wegen te bekennen. Nee, het is daadwerkelijk "vermin" dat je uit dient te roeien. Alle gebieden waar je komt zijn namelijk vergeven van ratten in allerlei vormen, Skaven genaamd. Liefhebbers en kenners van het Warhammer-universum zullen deze vijanden ongetwijfeld goed kennen.

Er zijn veel verschillende Skaven. Zo zijn er kleine ratten die je in groten getale afslacht, of speciale ratten die heel groot zijn of bijzondere wapens hebben. Er zijn vijanden die je met een soort stok proberen te pakken en mee te slepen, of enorme ratten die je met z'n allen tegelijk aan moet pakken. Je kunt alles in ieder geval te lijf gaan met een paar verschillende figuren, die je zodra je een level begint kan kiezen. De welbekende klassen zijn hier vertegenwoordigd; denk aan een strijder, iemand die goed magie kan gebruiken en een figuur dat pijl en boog kan gebruiken voor aanvallen van langere afstanden. Dit alles gebeurt in het first-person perspectief; je kunt het spel dan ook het beste zien als een soort Left 4 Dead, maar dan met fantasy invloeden.

There's a rat in mi kitchen...

De verhaalmodus is de hoofdmoot van dit spel. Je wordt op allerlei missies gestuurd (luid de klok om alarm te slaan, of maak een weg vrij door het riool). Dit heeft verder vrij weinig om handen, uiteindelijk gaat het toch om de hordes ratten met de grond gelijk te maken. De opdrachten lijken hierdoor wat op de achtergrond te verdwijnen, en lijken vaak ook teveel op elkaar. Het gaat duidelijk om het samenwerken en het vinden van items. Te allen tijde loop je door deze levels met vier verschillen figuren rond. Je kunt ervoor kiezen om dit in je eentje te doen. De A.I. neemt dan de controle over de andere drie figuren. Het spel is op deze manier in principe helemaal uit te spelen, maar dit is niet aan te raden. Hun intelligentie laat namelijk wel wat te wensen over. Het is me meerdere malen overkomen dat ik een klein stuk doorgelopen was en daar belegerd werd door een bataljon aan ongedierte.

Een van mijn kompanen trachtte me nog te helpen, maar de andere twee vonden het nodig om een achtergebleven ratje even aan te pakken. Uiteraard waren ze zo ver weg dat ze niet op tijd bij me waren om mij te helpen. Ook hebben ze er een handje van om healing-items voor je neus weg te pikken of andere belangrijke items (zoals Tomes, hier kom ik nog op terug) gewoon te laten liggen. Een hogere moeilijkheidsgraad lost dit helaas niet op, deze past alleen de vijanden aan, spijtig genoeg niet de intelligentie van je teamgenoten.

Ratjetoe!

Dit spel werkt zonder twijfel het beste in de online co-op multiplayer functie. Nu was het voor mij lastig om in goede situaties terecht te komen. Zelfs op Hard bleek het nog best lastig om snel een geschikte party te vinden. Het kostte me regelmatig meerdere pogingen om mensen te vinden. Eventjes volharden, en als het dan na enkele pogingen lukt, laat het spel zich van zijn beste kant zien.

Opvallend genoeg gebruiken de meeste spelers geen headset, zodat het lastig is om te overleggen. Gelukkig heb ik regelmatig mensen getroffen die dat absoluut niet nodig bleken te hebben. Ze hielpen me bij het zoeken naar de route, en zelfs lastig te vinden voorwerpen bleken na enige loopacties en gebaren te achterhalen. Ook hebben zij, als je de juiste mensen treft, geen enkel probleem met het samen door een gebied navigeren. Computergestuurde spelers nemen vaak hele vreemde beslissingen, de online spelers werken meestal een stuk beter mee. Mits ze van enig niveau zijn, maar dat is uiteraard met elk multiplayer co-op spel het geval. Sommige spelers blijken het nodig te vinden om in hun eentje ineens het hele level door te rennen, gelukkig komen dit soort situaties niet al te vaak voor.

Àls het schip lek is gaan de ratten van boord

Er zijn twee grote modi in dit spel aanwezig. De belangrijkste is de verhaalmodus, waar ik het hierboven kort over heb gehad. De andere modus is Last Stand, die het beste te vergelijken is met Horde uit Gears Of War en de Zombie-modus uit de Call Of Duty-serie. Je wordt met je medespelers in een vrij compacte arena neergezet, en je krijgt golven vijanden over je heen. Je dient het dus zo lang mogelijk vol te houden, en zoveel mogelijk "waves" te overleven.

Verder loont het ook nog om de levels op verschillende manieren uit te spelen. Je kunt namelijk door vaker te spelen betere wapens vinden, en ook een level nog eens op een hogere moeilijkheidsgraad uitspelen zorgt voor betere wapens. Als je een level hebt voltooit kun je namelijk dobbelstenen gooien, en hiermee verdien je die wapens. Lang niet altijd voor jouw klasse geschikt, maar er is toch altijd wel iets moois te vinden. Je kan extra Experience Points verdienen door op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen en door Tomes te vinden. Dit zijn boeken die in elk level te vinden zijn. Wanneer je een Tome bij je weet te houden tot het einde van het level, krijg je een mooie bonus.

De sfeer in het spel is ook erg goed. Vrij donkere en benauwde steegjes, door de maan verlichte pleintjes en krakkemikkige torens die je helemaal moet beklimmen, gesnauw en gegrom als je om een hoekje loopt; het nodigde mij in ieder geval uit om de levels zoveel mogelijk te verkennen en door te spelen. Er zaten ook een aantal lachwekkende glitches in het spel, die (hopelijk) later nog eens met een patch worden opgelost. Zo waren er meerdere keren kleine ratjes die onsterfelijk bleken; met man en macht erop inhakken bleek na enkele minuten nog niet genoeg, waardoor we niet echt verder konden. Ook was er op een gegeven moment een dichte deur, waar enkele seconden laten een enorme horde aan ratten doorheen kwam gerend. De deur is alleen nooit open gegaan... Het komt niet elk level voor, maar opmerkelijk is het zeker.

Vermintide is een vermakelijke multiplayer game, die valt of staat met het hebben van capabele teamgenoten. De A.I. maakt namelijk regelmatig opmerkelijke beslissingen - ze laten je bijvoorbeeld vaak aan je lot over - maar als je online eenmaal een goed team hebt gevonden kun je echt veel plezier hebben met dit spel. Zoek je een leuke online multiplayer game die je met je vrienden kunt spelen, en je wil eens iets anders dan nog een Call Of Duty? Vermintide is dan zeker iets voor jou.