Jeroen Post | maandag 27 Nov 2017, 10:43

Het is weer knokken geblazen in de nieuwe WWE! Lees hier de recensie.

Review

Rating 5/10
User rating 0/10
  • Keuze uit veel worstelaars
  • Worstelaars zien er goed uit
  • Veel verschillende wedstrijden en modi
  • (Dezelfde) bugs en glitches
  • Leunt te veel op counteren/verdedigen
  • MyCareer modus is niet zo interessant

Uitgever THQ stond jarenlang bekend om hun worstelgames. De iconische SmackDown-serie die begon op de PlayStation 1 kwam van hun hand. Enkele jaren geleden ging THQ helaas ten onder en de licentie voor de officiële worstelgames van de WWE (World Wrestling Entertainment) ging naar 2K. Yuke's, die de serie al jarenlang maakte, werkt sinds enige tijd samen met Visual Concepts. Kunnen zij dit seizoen een boeiende worstelgame maken?

REVIEW

Knokken voor je geld

In de basis is WWE 2K18 een vechtspel, maar het kiest een duidelijk andere aanpak dan bijvoorbeeld Street Fighter of Soul Calibur. Waar het in de laatstgenoemde games vooral draait om het uit de hoge hoed toveren van allerlei moves en het in elkaar stampen van je tegenstander draait het in WWE 2K18 eigenlijk vooral om het verdedigen. Het counteren van de bewegingen van je tegenstander, dat is eigenlijk waar de duels vooral om gaan. Zomaar blind allerlei indrukwekkende houdingen, grepen en sprongen op je tegenstander uitvoeren is al een paar jaar niet meer hoe je wedstrijden wint.

Deze counters voer je uit door op het juiste moment op een knop te drukken. Deze komt dan in beeld te staan en je dient deze knop dan op het juiste moment in te drukken. Het probleem is alleen dat de timing hiervoor vaak erg onduidelijk is en dat het echt heel vaak per wedstrijd gebeurt dat je deze knop moet in (proberen) te drukken. Je kunt wedstrijden heel onlogisch en oneerlijk verliezen als je een serie van deze counters niet goed doet. Je kunt buiten deze counters ook niet veel doen om het verloop van een wedstrijd te beïnvloeden, waardoor de gameplay teveel leunt op deze functie.

Looks that kill

Een enorm pluspunt is dan wel weer dat er ontzettend veel worstelaars in het spel zitten, waaronder een enorme sloot aan aankomende talenten. Zelfs de Nederlander Aleister Black, die op dit moment een van de grootste talenten is in NXT (de divisie van de WWE waar talenten zich kunnen ontwikkelen) is in het spel te zien. In een DLC-pakket, dat wel, maar het feit dat hij in het spel zit, maakt duidelijk dat de ontwikkelaar duidelijk meer aandacht geeft aan talenten dan in vorige delen. Ook zien de worstelaars er werkelijk fantastisch uit, dat is een punt dat elk jaar weer beter lijkt te worden. Het aantal speelbare modi is ook enorm. Denk aan zo'n beetje elke soort wedstrijd die ooit verzonnen is (normaal, 2 tegen 2, met ladders en tafels, Royal Rumble, etc.) is in het spel te vinden. Ook kun je veel tijd steken in de MyCareer modus (waar ik straks nog op terugkom), Universe en bijvoorbeeld nog Road To Glory. In de Universe mode kun je zelf je WWE-programmering in elkaar steken en in de Road To Glory modus kun je met je zelfgemaakte worstelaar tegen andere online gamers strijden. Kortom, er is genoeg te doen.

Bij een ander deel van het spel lijkt het aan de andere kant wel alsof de ontwikkelaar de andere kant op kijkt. Waar er elk jaar meer aandacht is voor graphics en de speelbare worstelaars, lijkt de drang om bugs te verwijderen minder hoog. Er zijn nog steeds tal van bugs en glitches te bespeuren tijdens je speelsessies. Objecten verdwijnen of je tegenstanders doen rare dingen. Het gebeurde bijvoorbeeld meerdere keren dat een tegenstander na een verpletterende move rechtsomkeert maakt en dan tegen de zijkant van de ring of jezelf aan blijft lopen. Het icoon dat je in beeld hoort te krijgen op het moment dat je een counter kunt doen (de rechtertrigger) lijkt af en toe ook niet te verschijnen. Bepaalde animaties verlopen vrij hakkelend of komen erg onnatuurlijk over. Het probleem is dat dit al jarenlang een onderdeel is van de WWE 2K-serie, en er met dit deel dus nog steeds geen einde aan lijkt te komen.

Laat het maar zien

De Showcase modus is ook dit jaar niet aanwezig. Dit is een modus waar normaal bepaalde worstelaars centraal staan of een bepaald tijdperk. De grootste modus voor 2K is dit jaar de MyCareer modus waar je met een zelfgemaakte worstelaar carriere kunt maken. Deze modus is dit jaar behoorlijk uitgebreid. Je kunt nu "backstage" rondlopen en met allerlei worstelaars, trainers en promotors praten. Het spel stuurt je vlak voor een aflevering bijvoorbeeld naar een promotor om een plan te maken voor de avond. Je kunt kiezen voor een promo (jezelf op een positieve manier aanprijzen in de show of een tegenstander juist afbreken) of voor een wedstrijd. Dit klinkt op zich interessant maar het komt neer op veel rondlopen en lange laadtijden voor wedstrijden of promo's die vaak vrij kort zijn. Opvallend is ook dat het praten met mensen backstage erg vreemd is. Zo zeggen veel mensen vaak dat ze geen zin hebben om met je te praten (letterlijk iedereen die daar aanwezig is zegt dan hetzelfde), maar de animaties van hun mond en andere lichaamstaal gaat wel door. Zo zegt iemand "sorry, ik heb geen tijd voor je", maar hun lichaam beweegt en doet alsof ze een heel verhaal aan het uitleggen zijn.

Conclusie

WWE 2K18 doet een paar dingen goed, zoals het aantal worstelaars en hoe zij eruit zien en ook zijn er veel modi aanwezig in het spel. Helaas gaan er te veel dingen mis. Er zitten een aantal al oude glitches en bugs in het spel, de laadtijden zijn opvallend lang en de MyCareer modus is niet zo boeiend als het had kunnen zijn. De doorgewinterde worstelfans zullen erg blij zijn met dit spel, maar voor de gemiddelde gamer biedt het spel te weinig. Hopelijk zorgen 2K, Yuke's en Visual Concepts volgend jaar voor een verbeterde MyCareer modus en bieden ze een oplossing voor de bugs die de serie al langer plagen.

Reacties

Login of registreer om te reageren.