American Fugitive is een actiegame die lijkt op de oude Grand Theft Auto-games. Werkt dit oude concept nog in nieuwe games?

• Audiovisueel goed
  • Lijkt op de oude GTA-games
  • Hele saaie missies
  • Verhaal slaat nergens op
  • Slechte A.I.

Soms heb je een spel dat op het eerste gezicht erg leuk oogt, maar later toch minder indruk maakt dan je hoopte. American Fugitive is zo’n spel. Het concept is vergelijkbaar met de oude 2D GTA-games. Het verschil is dat je nu op de vlucht bent, omdat je vals bent beschuldigd van de moord op je vader. Aan het begin van het spel neem je de benen uit de gevangenis en is het zaak snel te verdwijnen. Op papier vind ik dit een erg geslaagd idee voor een spel, maar de uitvoering laat veel te wensen over.

Gelikte presentatie

Het spel maakt een goede eerste indruk. Grafisch is het weergegeven in 3D, van bovenaf gezien, waardoor het effectief als een 2D-game speelt. De texturen zien er goed uit en er kan van alles kapot. De fantasieauto’s zien er goed uit en ook de mensen zien er niet gek uit. Ook de audio is sterk, met leuke blues en bluegrass op de achtergrond. De geluidseffecten zijn ook verzorgd, al is het jammer dat het verhaal alleen door middel van tekstballonnetjes wordt verteld.

Voor een spel van twintig euro komt American Fugitive op deze vlakken dus goed voor de dag. De besturing is ook allerminst het probleem. De auto’s rijden lekker, zeker al ben je top-downspellen gewend. Ook het rennen en schieten werkt naar behoren.

Zeer vreemde spelopbouw

Het verhaal, dat aanvankelijk veelbelovend begint, verzandt al snel in totale onzin. Je bent op de vlucht vanwege de moord op je vader, die je niet gepleegd hebt. Maar op de vlucht blijf je wel in het zelfde kleine plaatsje, want de spelomgeving mocht kennelijk niet te groot worden. Ook pleeg je op de vlucht een veelvoud aan misdaden, waaronder vele moorden en besteel je ongeveer elke burger in het plaatsje. Dit doe je niet eens met een goede reden, al is er moeilijk een reden te bedenken die dergelijke misdaden zou rechtvaardigen. De missies krijg je van contactpersonen, net als in GTA, maar deze geven je vrijwel alleen geestdodende opdrachten, die het verhaal niet of nauwelijks verder brengen. Rijdt van A naar B, breek ergens in en steel een ring. Ga weer terug en je kunt vervolgens een jurk stelen. Of kies toch voor een andere opdrachtgever en steel een auto en verf deze roze om te pesten. Het spel gaat zo maar door en door, totdat je echt geen plezier meer hebt.

Het is niet eens dat er geen leuke elementen in de missies zitten. Zo zijn de stukjes die je moet racen vaak leuk, misschien zelfs zo leuk, dat het spel beter een racespel had kunnen zijn. Ook is het inbreken best leuk. Je moet doen door de ramen kijken of er mensen aanwezig zijn en kunt vervolgens een raampje intikken. Eenmaal binnen krijg je een timer te zien, waarna de politie zal komen. Je moet dus snel pakken wat je pakken kan in elke kamer van het huis. Kom je iemand tegen in huis, dan zal je daar ook op jouw eigen manier mee om moeten gaan. Daarnaast zijn er tal van spulletjes die je kunt vinden, stelen of kopen, inclusief wapens, kleding en allerlei soorten eten. Met behulp van geld en vaardigheidspunten kun je ook betere vaardigheden ontgrendelen.

Toch is er buiten de missies en het verhaal meer mis met American Fugitive. De AI is namelijk in en in triest. De politie reageert op een kleine overtreding meteen zeer alert en agressief en binnen no time bouwt het wanted level op tot het maximum, zonder dat je dit echt veroorzaakt hebt. Toch is er meestal geen probleem, want je kunt doodleuk in een bosje gaan zitten, of van kleding of auto wisselen en alles is weer oké. Je moet dit natuurlijk niet in het zicht doen, maar de politie is zo dom, dat je super gemakkelijk een hoekje om rent. Dit maakt het spel een stuk minder leuk, maar ergens is het wel prettig, want het spel straft je keihard als je buiten een missie dood gaat. Je moet dan weer beginnen bij de uitgang van de gevangenis in je gevangenenoveral. Je bent alles behalve je missies, geld en vaardigheden dan kwijt.

American Fugitive had een erg leuk spel kunnen zijn, maar is een saaie GTA-kloon geworden. Het verhaal slaat nergens op en mist alle vaart en de missies weten totaal niet te boeien. De leuke gameplay-elementen en de goede audiovisuele presentatie sneeuwen totaal onder door de slechte AI en het gebrek aan leuke opdrachten.