Assassin's Creed III kwam bijna zeven jaar geleden uit op de vorige generatie consoles; Ubisoft zag de tijd rijp voor een remaster.

• Mooie texturen
  • Technisch goed
  • Met DLC en Liberation erbij
  • Tegenvallende uitzichten van ver
  • Gedateerde tussenfilmpjes

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dit is een uitspraak die bijna synoniem staat voor succesvolle bedrijven, die van de één op de andere dag zware slagen te verwerken kunnen krijgen. Ubisoft heeft dat ook meegemaakt. Series als Far Cry en ook Assassin's Creed kregen kritiek in het verleden, soms zelfs stormen. Neem Unity in deze serie als voorbeeld, maar ook het origineel van deze review.

Onze nieuwsredactie deed destijds nieuwsverslag van de lijsten met bugs en glitches die opgelost moesten worden. Het waren er heel erg veel en toen al moest Ubisoft diep door het stof, wat een paar jaar later weer zou gebeuren met Unity. Was het de druk van aandeelhouders, of de druk van de consument; wie zal het zeggen? Nu poogt het bedrijf, jaren later, succes te maken met heruitgaven van oudere games. Volledig aangepast, of niet, met alle DLC en de nodige verbeteringen. Wat brengt de heruitgave, of eigenlijk remaster, van Assassin's Creed III?

Ziet er soms erg goed uit... maar!

Direct bij het begin van de game viel mij al op hoe mooi het spel is. Veel zaken zijn erg goed uitgewerkt door Ubisoft. Met name texturen van kleding, personages en nabije omgeving ogen als een ware remaster. Helaas is dat tijdens tussenfilmpjes wel anders, dan ziet het er niet uit. Dit komt met name door de belichting, die in het origineel zichtbaar beter was. Ook personages zelf, tijdens de filmpjes, zien er niet goed uit.

Ook tijdens scenes dat er beelden worden ingeladen, valt op hoe oud deze game eigenlijk is. Met name de vergezichten vanaf een schip, of op een berg zien er wat onafgewerkt en oud uit. Hierdoor kreeg ik het idee dat niet altijd lukte om het spel naar de maatstaven van de huidige tijd te brengen. Het is jammer, maar gelukkig is de remaster nog niet zolang uit en kunnen er wat reparaties komen. Reparaties mogen ze overigens ook uitvoeren voor de oogkassen van de personages tijdens scenes, want die zien er net zo slecht uit als in Unity.

Klimmen en klauteren gaat wat stroef

De besturing van de game is best goed te noemen. Het klimmen en klauteren verloopt echter wat stroef en voelt eveneens soms wat oud aan. Ik las dat men klaagde over de bekende scene uit het theater, aan het begin van de game. Op dat punt moet ik de fans ongelijk geven, al waren er ook mensen die het eveneens goed vonden. Later speelt het spel beter, met name als je met Connor aan de slag kunt, maar richting het einde van het spel is het toch weer minder. Een aantal irritaties uit het origineel is nog steeds niet weggewerkt, al doet de gehele remaster het wel een stuk beter.

Het beste van het pakket!

Een groot voordeel van deze uitgave is dat je er alle oorspronkelijke DLC en het spel Liberation bij krijgt. Voor slechts 39,99 euro heb je dan remasters van twee games en alle DLC. Is dit positieve bericht dan het enige? Nee! Het allerbeste is namelijk dat ik de game, over het algemeen, erg soepel vind lopen. Het klimmen hen klauteren gaat wellicht niet even geweldig, maar vooral scenes in drukke plekken spelen veel beter. Ook heb ik geen enkele bug kunnen ontdekken, maar glitches wel. Het vechten gaat beter dan verwacht en ook stijlvol bovenop iemand springen is een kwestie van hap, slik en weg! Technisch gezien is dit de beste remaster die ik gespeeld heb van Ubisoft en dat lees ik ook terug in commentaar van spelers. Toch best wel een pluim voor Ubisoft dus.

Deze remaster vind ik wat aan de dure kant. Mijn schatting is dat een eerlijke deal een prijs van maximaal tussen de vijfentwintig en vijfendertig euro is. Over een cijfer kan ik vrij duidelijk zijn: Bij mij zweeft het ergens tussen zeven en acht, maar ik ga Ubisoft het voordeel van de twijfel geven met een acht. Ik verwacht namelijk dat de kleine foutjes nog wel opgepoetst gaan worden met een patch. De remaster is niet vlekkeloos, maar wel de beste van Ubisoft ooit. Met name als het gaat om de texturen tijdens de gameplay en bij nabije omgevingen is het goed uitgevoerd.