• Nog sterkere gameplay
  • Online is verbeterd
  • Zwakke aspecten carrièremodus verdwenen...
  • ... maar hierdoor blijft een kale modus over
  • Te weinig vernieuwing
  • Laadtijden

Voor het derde jaar op rij ben ik aan de slag gegaan met de motorgamereeks Monster Energy Supercross: The Official Videogame. Tot nu toe heb ik wel plezier kunnen beleven aan deze sportreeks, al was er vorig jaar niet echt veel vernieuwing onder de motorkap te vinden. Is dat dit jaar anders?

Monster Energy Supercross 3: The Official Videogame wordt nog steeds ontwikkeld door Milestone. De Italianen brengen jaarlijks enkele games uit, maar uitsluitend racegames. Ride en MXGP zijn zowat hun meest populaire reeksen. De Supercross-games zijn bij ons niet zo populair. De sport is vooral populair in het land van Trump, net als bijvoorbeeld de NASCAR-races. De grote vernieuwing in Supercross zit hem in het feit dat alles gespeeld wordt op kunstmatig aangelegde banen in een groot stadion. Een beetje motorcross in een voetbalstadion dus.

Starten met een vrouwelijke racer

Vorig jaar had ik dus wat problemen met de game, door het gebrek aan vernieuwing. Dit jaar start alvast beter. Je kan naast een mannelijk poppetje nu ook een vrouwelijk poppetje aanmaken. Mij interesseert het persoonlijk niet zo veel. Ik ken enkel door de games nu wat van Supercross en ik heb zelfs moeten opzoeken of er überhaupt vrouwelijke supercrossracers zijn. Hoe dan ook, voor degene die hierin interesse hebben biedt het alvast weer extra mogelijkheden.

Ook het menu heeft een mooie upgrade gekregen. Het ziet er zeer hedendaags uit, met knappe foto's uit het officiële supercross-seizoen. In het menu heb je keuze uit tal van modi. De belangrijkste modi zijn de carrière, de speelbare officiële kampioenschappen, de compound en de online mogelijkheden.

Uitgedunde carrièremodus

De carrièremodus is voor mij persoonlijk de meest interessante daarvan. Hierin speel je tegen de officiële teams op de officiele parcours. Als we het pure racen, wat later besproken wordt, buiten beschouwing laten, is deze modus toch wat uitgedund. Vorig jaar kon je hier, tijdens de races door, tijd maken voor je sponsors. Dit was ik echter al vergeten en het schoot me terug te binnen na het teruglezen van de recensie van vorig jaar. Zoals ik vorig jaar al zei, stelde dit niet veel voor en is het dus eigenlijk een goede keuze dat het wegvalt. Helaas is er niets bijgekomen, waardoor er een saaie en eentonige carrièremodus overblijft. Nieuw is wel dat je nu met de officiële teams speelt, wat vooral interessant is voor de kenners van de sport. Voor de meesten van ons in de Benelux, brengt dit geen echte meerwaarde. Wie geen zin heeft om puur een carrièremodus te spelen kan ook gewoon kiezen om één van de drie officiële kampioenschappen te spelen. In de praktijk is het verschil met de carrièremodus in deze niet eens meer zo groot.

Kale compound die leeft van de challenges

Wie dus snel is uitgekeken op de carrièremodus kan zich bezig houden met de Compound. Deze modus komt tegenwoordig eigenlijk altijd in de games van Minestone voor. In deze open gebieden kan je oefenen en opdrachten voltooien. In plaats van binnen in een stadion, speel je hierin buiten in een zeer groot gebied. Het gebied is vrij gevarieerd, maar het mocht net wat mooier en gedetailleerder zijn vormgegeven. Ik blijf het ook nogal een saaie modus vinden, als je de challenges buiten beschouwing laat. Deze zitten er wel in, en maken gelukkig veel goed en geven deze speelruimte nog enige bestaansreden. Dit krijgt nog een extra dimensie doordat je deze modus nu ook in co-op kan spelen met je vrienden.

“A la carte” online racen

Online zijn er wat kleine mogelijkheden bijgekomen, waarom je een beetje een “a la carte”-race kunt opstellen. Op het moment van het testen vond ik echter zeer weinig actieve spelers. Ondertussen heb ik enkele spelletjes kunnen spelen en alles liep vrij vlot op één spelletje na. Er zijn nochtans “dedicated servers”, dus ik weet niet wat er net bij dat ene game misliep. Wie aan de officiële circuits niet genoeg heeft, kan er opnieuw zelf bouwen in de track editor.

Gelukkig draait het voor Milestone in games hoofdzakelijk over een solide gameplay. Deze is nog steeds onvergeeflijk naar jou als speler toe. Ik zeg het elk jaar, maar racen in supercross voelt echt goed en realistisch aan. Je hebt echt het gevoel alsof je in de modder aan het draven bent. Dit jaar weer een tikkeltje beter dan vorig jaar. Hierdoor is het steeds belangrijk om de juiste jump te doen en je niet te laten vangen door verkeerd te draven in de modder. Ook op dit vlak is er veel “a la carte” te kiezen. In plaats van een (semi)simulator kan je er gerust een arcaderacer van maken met wat instellingen aan te passen.

Grafisch is het nog steeds een middelmatig game zonder dat je je hieraan stoort. Wat wel nog steeds storend is, zijn de lange wachttijden.

Monster Energy Supercross 3: The Official Videogame bouwt duidelijk verder op de fundamenten die er zijn. Er is absoluut veel te doen, maar de kwaliteit van de modussen mocht net wat hoger zijn. De carrièremodus en de compound stellen bitter weinig voor. Enkel de uitdagingen en de onlinemogelijkheden houden de meesten van ons wat langer bezig. Gelukkig staat de gameplay nog steeds als een huis. Wie absoluut een deel van deze gamereeks in huis wilt halen, krijgt met dit deel het beste deel voorgeschoteld. Als één van de andere twee delen veel goedkoper is, is dit laatste deel de meerprijs niet waard. Sowieso vind ik zestig euro voor deze games net wat te hoog.