Milestone schiet alweer de hoek om op een snelle motor, in MotoGP 20!

• Beste controle in de reeks
  • Leuke features uit de F1-stal overgenomen
  • Klassieke bikes en drivers zijn terug
  • AI houdt van gevaar
  • Een tutorial hier en daar zou niet misstaan

De F1-spellen hebben de afgelopen jaren laten zien hoe een officiële racegame eruit moet zien. Het is dan ook geen verassing dat de MotoGP-serie Codemasters achterna gaat. Twee wielen zijn natuurlijk geen vier wielen, maar qua carrière en hulpsystemen hebben de bikes duidelijk iets geleerd van de bolides uit de F1.

In de achtervolging

Het belangrijkste verbeterpunt is wel degelijk de carrière. Oefensessies bieden ontwikkelingskansen, zodat je nu je bike op kan stappen en van tevoren elk circuit kunt leren. Tijdens het oefenen word je beloond met onderzoekspunten, afhankelijk van je prestaties. Nogmaals, net als de F1-serie, kan je hiermee upgrades ontwikkelen die tijdens het seizoen aan je bike worden toegevoegd. Tijdens de oefensessies kun je ook de juiste setup voor je bike ontdekken.

Hulp gevraagd

Bij het kiezen uit een lijst met opties, zal je technicus je vragen de problemen te beschrijven en zal hij de nodige wijzigingen in de configuratie aanbevelen. Het is geen perfect systeem, maar het belangrijkste is dat het echt helpt. In de andere delen van de carrièremodus is echter meer hulp nodig. Je hebt de taak om je ingenieurs en contract te beheren, maar de game vertelt je niet echt hoe. Het is redelijk eenvoudig als je goed zoekt, maar als je voor het eerst in het spel komt en probeert om de onderzoeks- en ontwikkelingskant van de dingen te ontdekken, kan het best een beetje overweldigend zijn om uit te zoeken. De game zou z’n spelers best wat meer informatie kunnen geven; een paar tips wanneer je de relevante menu's voor het eerst opent, alleen maar om de speler het leven iets gemakkelijker te maken.

Maar je zal het meeste van je tijd op de baan doorbrengen en je zal blij zijn te horen dat de bediening de beste is sinds de start van de reeks. Of je nu het hardcore type bent dat het pro-model gebruikt of iemand die een meer ontspannen ervaringen verkiest met wat hulpsystemen aan; het spel voelt soepel en nauwkeurig aan. Het wordt uiteindelijk een tweede natuur om je gewicht voor de bocht te verplaatsen en in de bocht te leunen voor de snelste lijn - hoewel dat niet wil zeggen dat je het altijd zult halen. Dat heeft iets te maken met het nieuwe bandenslijtagesysteem, maar het kan er ook op neerkomen dat je er gewoon een compleet potje van maakt. Het bandenbeheer en brandstofmanagement is van vitaal belang voor het behalen van die belangrijke podiumplaatsen en overwinningen. Het is dus aan jou om ervoor zorgen dat je op het juiste moment remt en soepel de bochten in gaat. Hetzelfde geldt voor accelereren uit bochten, om te voorkomen dat er te veel kracht door het achterwiel wordt gestuwd en het rubber te snel verslijt. Bereid je voor om heel veel kennis te maken met de zandbak en het asfalt. MotoGP 20 vraagt wat oefening voor je goed weg bent, maar zodra je de smaak te pakken hebt leg je je volleerd de bocht in.

Slijt niet gelijk

In tegenstelling tot eerdere games heeft bandenslijtage niet alleen invloed op de banden als geheel, de bandenslijtage is nu asymmetrisch en beïnvloedt de zijkanten en het midden van elke band anders. Veeleisende bochten naar links zullen de linkerkant verslijten, waardoor de tractie bij het uitrijden van die bochten na verloop van tijd drastisch afneemt. Het is hier dat de terugspoelfunctie ongelooflijk van pas komt, je fouten corrigeert en je een tweede kans geeft in die pijnlijke bocht. De AI doet je ook wel eens terugspoelen, omdat die graag voluit gaat en agressief z’n lijn verdedigt of je probeert in te halen. De "Neural AI 2.0" van MotoGP 20 is ontworpen om elke rijder zijn eigen persoonlijkheid en rijstijl te geven, wat hij meestal uitstekend doet, maar zelfs tijdens oefensessies zwaaide hij soms wild over mijn racelijn terwijl ik langsreed op een hot lap. Om ongelukken te helpen voorkomen en te leren hoe je op circuits moet rijden, heb je niet langer die onaangename racelijnen op de baan, maar MotoGP gebruikt nu markeringen langs de baan. Ik gebruik eerlijk gezegd vrijwel altijd racelijnen op de baan bij de F1-games en vind die vooral handig en niet super storend, maar ik vond deze methode veel minder ingrijpend.

Hoe je je tweewielige racers ook speelt, MotoGP 20 heeft het echt allemaal. Je kunt zelfs je assists tijdens de race aanpassen met de D-pad, net zoals het beheren van het multifunctionele display in de F1-games. Je kan zelfs je brandstofverbruik beheren door de energiemodus indien nodig hoger of lager te zetten. Deze kan op alle bikes worden gebruikt, ook op de historische. En ja, de historische motorfietsen keren dit jaar terug, compleet met verbeterde historische uitdagingen die een meer arcade-achtige ervaring bieden. Met klassieke fietsen en rijders uit het verleden zijn de uitdagingen korter en richten ze zich volledig op korte, leuke races. Ze zijn echter niet zo toegankelijk, de AI staat scherp en je moet het podium halen. Met deze beloningen kun je dan nieuwe rijders en fietsen kopen. Hier geldt ook hoger de gekozen moeilijkheidsgraad, hoe groter je beloningen zullen zijn.

MotoGP 20 is veruit de beste tweewielige racer die je op dit moment kan spelen, met modi en instellingen voor alle spelers en een carrièremodus waarmee je door de rangen van Moto 3 kunt stijgen of rechtstreeks in het zadel van een MotoGP-beest kunt springen. Alles met het uiteindelijke doel om de MotoGP-kampioen te worden. Hoe je ook kiest om te spelen, de controle is ongelooflijk soepel en de AI biedt een indrukwekkende (zij het soms overdreven agressieve) uitdaging terwijl je vecht voor elk positie. Of je nu een fan bent van de MotoGP-serie of gewoon een fan van motorsport in het algemeen, MotoGP 20 zou de F1-serie van Codemasters volgend jaar wel eens kunnen evenaren en is zeker een van de betere circuitracers op de markt of het nu op twee of op vier wielen.