Rising Lords is een beurtelings strategiespel met wat haken en ogen. Lees onze recensie!

• Toffe stijl
  • Basis van de gameplay is sterk
  • Lange laadtijden
  • Hele slechte interface
  • Bugs en crashes

Dit beurtelingse strategiespel is helemaal in mijn straatje. Een toffe middeleeuwse tekenstijl, niet te complex, maar wel zo dat je de hele dag door kunt spelen. Dit zijn het soort games waar ik blij van word. Of althans, dat hoopte ik in dit geval. Maar helaas is deze twintig euro kostende indie game uitgebracht voordat het goed en wel af was.

In het zicht van de haven

Rising Lords start met een tutorial die met het verhaal van de jonge Tankred begint. Je bent een jonge zoon in een adellijke familie die een klein staatje bestuurt. Terwijl je op matige wijze de basis van het spel aangeleerd krijgt, speel je eigenlijk al een stukje van de campagne. Totdat al snel je vader bruut wordt afgeslacht. Hoe ga jij met je oudere broers en moeder nu de chaos bedwingen en hoe kan je het kleine staatje en de rest van de republiek van de ondergang redden? Het verhaal is verbazend goed geschreven en oprecht interessant. Ik ben niet het type gamer dat vaak opgaat in het verhaal van spellen, maar dat was met Rising Lords wel anders. Op zich zijn de verhaalstukken slechts stukjes tekst in een virtueel boek, met wat aardige, maar ietwat amateuristische plaatjes. Het gaat echter om de inhoud en die is sterk.

Ik zou willen dat ik hetzelfde kon zeggen van alle aspecten van het spel, maar dat is allerminst het geval. Alles ademt dat het spel onaf is en niet voor consoles bedoeld was. De besturing is lomp en schermpjes buitelen over elkaar heen en ontnemen je zicht. Als een tutorial je zegt dat als de naam van een regio een bepaalde kleur heeft, dat dit dan een bepaalde betekenis heeft, dan weet je dat het niet goed in elkaar zit. Wat betekent geel ook alweer? En rood dan? Het is niets dat meteen logisch is. Rood betekent bijvoorbeeld dat je nog een arbeider niet ingezet hebt en geel dat je meer mensen nodig hebt om de oogst binnen te halen. Laadtijden zijn enorm lang, wat vreemd is, omdat het spel nu niet bepaald een hoogstandje van de moderne techniek is. Tijdens het laden zie je van die ouderwetse tekst onderin, die aangeeft wat er precies geladen wordt. Menu’s zijn ook bizar lomp. Zoek maar eens de optie om een spel te laden in het hoofdmenu en vindt dan nog maar eens de juiste save. Het is alsof je een PC game speelt uit midden jaren negentig. Wat nog het ergste is, het spel liep dikwijls vast met een error prompt in beeld, waarna doodleuk de meest recente save corrupt wordt.

Het spel is, mede door de gebrekkige uitleg en technische problemen, aanvankelijk een echte strijd; een moeilijke strijd. Keer op keer verloor ik de campagne. Je moet echt leren wat slim is en je economie slim runnen. De tijdsdruk is zo groot, dat je al snel achter de feiten aan kunt lopen. Soms zijn de gevolgen nog te overzien, maar dikwijls is het helemaal einde verhaal. Je kunt dan aan het begin van het subverhaal herstarten of helemaal opnieuw beginnen. Ik denk dat velen al afgehaakt zullen zijn voordat ze Rising Lords echt onder de knie hebben. Jammer, twintig euro weggegooid.

Het is pas zonde als er meer in had gezeten

Sommige spellen zijn gewoon slecht en kun je gewoon links laten liggen. Daar hoef je niet in te investeren. Hetzelfde geldt voor mij bijvoorbeeld ook voor de recente Star Wars films. Maar bij Rising Lords is de kern van het spel juist leuk, waardoor het zo zonde is dat de uitvoering zo matig is. Ik heb bij vlagen echt heel veel plezier met het spel gehad, vooral nadat ik mijn beginnersfouten afgeleerd had en het spel even niet vastliep.

Ik vind de middeleeuws ogende stijl van de figuren echt heel aantrekkelijk. Ook de omgeving is lang niet gek en niet al te grootschalig. Je hebt in elke regio een aantal arbeiders die je kunt inzetten voor verschillende taken. Denk aan zaaien, werken als smid, steenhouwen, houtzagen en bouwen. Je hebt maar een poppetje voor elke 250 inwoners, dus kies zorgvuldig. Als je veel voedsel hebt kun je het volk veel rantsoen geven, waardoor ze blijer worden en er meer burgers bij komen. Dit zorgt er ook weer voor dat je de belasting kunt verhogen, waardoor je meer te spenderen hebt. Geld heb je nodig voor nieuwe gebouwen, maar zeker ook voor een leger, dat je daarom misschien niet in tijden van vrede aan wilt blijven houden.

Legers hebben een generaal die met zijn ervaring een deck van kaarten met speciale vaardigheden kan samenstellen. Deze zijn tijdens een strijd te gebruiken om de boel een zetje de goede kant op te geven. Het belangrijkste zijn echter de eenheden van je leger. Je moet ze beurtelings strategisch inzetten. Natuurlijk maakt het dan uit of je bijvoorbeeld speren inzet tegen cavalerie en of je achter een muur gelegerd bent of een heuvel probeert te verdedigen. Ik vind het echt leuk om dit soort battles uit te vechten.

Rising Lords is nu een afrader, want het spel is simpelweg niet af. Bugs, crashes, een slechte interface en een hoge leercurve. Het is allemaal niet erg aantrekkelijk. Toch heeft het spel echt leuke gameplay en een toffe campagne te bieden. Wellicht wordt het na een aantal patches nog wat.