Dorian de la Fosse | zondag 22 Nov 2015, 12:00

Hebben de ontwikkelaars eindelijk geleerd van hun fouten?

Column

Sinds de generatie van de Xbox 360 en Playstation 3 werd het makkelijker dan ooit voor ontwikkelaars om extra content toe te voegen aan hun games in de vorm van downloadable content. Voorheen werd de game opnieuw uitgebracht met een aangepaste naam. Denk bijvoorbeeld aan Fable, welke later Fable: The Lost Chapters werd. Of een map pack verscheen gewoon in de winkels, zoals het Halo 2 Multiplayer Map Pack. In de korte geschiedenis van de downloadable content hebben we echter al een aantal veranderingen in de aangeboden content gezien.

Singleplayer content

De eerste vormen van downloadable content stelden spelers in staat om, tegen betaling, het verhaal van hun games uit te breiden. Er waren echter ook ontwikkelaars die hoog in hebben gezet op de multiplayer van hun games. Toen ze merkten dat de multiplayer populair was bedachten ze manieren om de multiplayer ervaring uit te breiden. Dit deden ze bijvoorbeeld door nieuwe wapens, voertuigen en maps toe te voegen. Deze manier van content aanbieden werd door de jaren heen steeds populairder, wat als resultaat had dat er steeds meer downloadable content werd uitgebracht. Het “probleem” van deze nieuwe content was vooral dat je voor elk nieuw pakket moest betalen. Zo kwam het meer dan eens voor dat je meer geld had uitgegeven aan downloadable content, dan aan de game zelf. Op zich was dit niet erg, zolang je maar waar voor je geld kreeg.

Maar daar heb ik al voor betaald!

Er waren wat ontwikkelaars die dachten dat ze een gat in de markt hadden gevonden. Ze lieten op de voorhand weten dat ze downloadable content zouden uitbrengen. Normaal gesproken zou dit geen probleem zijn, maar er zat een addertje onder het gras. De downloadable content die ze uitbrachten hadden ze al op de schijf staan! Ze hebben er bewust voor gekozen om delen uit de game te laten, zodat ze meer geld konden verdienen aan hun games. Dit is een trend die zich helaas lang heeft voortgezet. Zelfs Destiny, de MMOFPS van Bungie, heeft dit systeem. Je betaalt voor de uitbreiding The Dark Below en vervolgens hoef je maar een paar MB te downloaden, het zogeheten sleutelbestand.

Op voorhand

Een andere grote trend in de wereld van downloadable content is de zogeheten Season Pass. De Season Pass stelt je in staat om op voorhand voor de downloadable content te betalen, maar dan wel met korting. Het voordeel is dat de ontwikkelaars worden gedwongen om ook daadwerkelijk de dlc uit te brengen. Dat betekent echter niet dat ze garant staan voor de kwaliteit. Turn 10 wist met een soortgelijk model nog meer geld uit de zakken van de gamers te kloppen. In Forza Motorsport 5 introduceerden ze de “Car Pass”. Als je dit pakket koopt dan krijg je maar liefst zes autopakketten tegen een lagere prijs, namelijk die van de Car Pass. Dit is een leuk systeem ware het niet dat Turn 10 het niet bij zes pakketten hield. Sinds de release hebben ze elke maand een nieuw pakket uitgebracht, waar dan weer de volledige prijs voor betaald mocht worden. Op deze manier konden ze de Car Pass meerdere malen aan dezelfde gamers verkopen.

Wat we ook vaak terug hebben gezien is de pre-order dlc. Dit is downloadable content die beschikbaar wordt gemaakt voor de mensen die de game vooruit hebben besteld. Dit kan verschillen van wapenskins tot aan extra speelbare characters. Als je niet zeker weet of je de game leuk gaat vinden en je dus niet wilt pre-orderen, heb je dus de kans dat je extra content misloopt.

En wat nu?

Langzaam maar zeker komen de ontwikkelaars terug op een aantal vormen van downloadable content. Een mooi voorbeeld hiervan is het laten betalen voor materiaal dat al op de schijf staat. De laatste grote titel die hier gebruik van maakte was de hierboven genoemde game Destiny. Season Passes zijn nog steeds aanwezig, hoewel we een kleine afname zien in de games die het aanbieden. Diverse ontwikkelaars experimenteren momenteel met nieuwe manieren om dlc aan te bieden. Een mooi voorbeeld hiervan is Halo 5: Guardians van 343 Industries. 343i heeft aangegeven alle map packs gratis beschikbaar te maken, zodat iedereen kan genieten van de hele game, maar daar staat tegenover dat ze microtransacties hebben toegevoegd aan de game. Denk hierbij niet aan het Pay-2-Win principe van de meeste mobiele games, maar aan het kopen van REQ-packs. De REQ-packs geven voornamelijk items die puur cosmetisch zijn. De overige items kunnen worden gebruikt in de nieuwe modus genaamd Warzone. De REQ-packs zijn echter ook te winnen door de game te spelen. Na ongeveer vier potjes (afhankelijk van hoe goed je presteert) kun je al het duurste pakket kopen met de in-game currency. Dit zorgt er voor dat er een vorm van balans in de game zit.

Na de aankondiging van dit systeem zijn een aantal ontwikkelaars blijkbaar wakker geworden, want ook zij zullen de dlc gratis aanbieden. Volgens de laatste geruchten zal Ghost, de ontwikkelaar van Need for Speed, ook de dlc gratis aanbieden. Ubisoft zal met hun nieuwe game, Rainbow Six Siege, ook een systeem introduceren die de spelers in staat stelt om de dlc en zelfs de Season Pass gratis te verkrijgen. Volgens Ubisoft zal het mogelijk zijn om alle dlc, inclusief de Season Pass, aan te schaffen met in-game currency. Hoeveel je precies nodig hebt hebben ze niet verteld, maar het is zeker een goede manier om gamers te pushen hun game te blijven spelen.

Na jaren van uitbuiting lijkt het er op dat de ontwikkelaars wakker worden. Steeds meer ontwikkelaars kiezen er voor om hun dlc op alternatieve manieren aan te bieden, wat het voor de gamers aantrekkelijker maakt om de games te spelen. De Season Pass en pre-order dlc zullen waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen, ze hebben keer op keer bewezen lucratief te zijn, maar ik juich het alleen maar toe dat de game-industrie een nieuwe richting in slaat. Wat vinden jullie?

Reacties

HeadNinja 8 jaren,5 maanden geleden

Leuk artikel, en ben het zeker met je eens. Zijn toch een aantal games die ik hierdoor of minder heb gespeeld of gewoon links heb laten liggen. Echt een schande als je het mij vraagt. Zeker als ze voor de release van games al DLC aankondigen of zelfs uitbrengen, en zeker als het indd al op de schijf staat.

DoriandelaFosse 8 jaren,5 maanden geleden

Ja het is een trend die ze, naar mijn mening, iets te lang hebben doorgezet. Hopelijk volgen meer ontwikkelaars het nieuwe DLC systeem.

Ypuh 8 jaren,5 maanden geleden

Het is belachelijk dat developers beloond worden voor het niet halen van hun deadlines. In geval van een Destiny is de gedachtengang waarschijnlijk "Oh, we hebben tijd te kort om dit wapen/gebied/character te optimaliseren, dan brengen we het gewoon later uit tegen betaling. Het geld wat we daarmee ophalen stoppen we gewoon aan de voorkant gewoon in marketing om alsnog onze geprojecteerde sales te halen".

Ergste aan het hele verhaal is, het werkt ook nog gewoon. Ik kan het de uitgevers eigenlijks nauwelijks kwalijk nemen. De studios en gamers zouden juist in opstand moeten komen.

Hybrid 8 jaren,5 maanden geleden

Wacht even dat over Destiny en die sleutelbestand is helemaal niet waar. Bij iedere grote DLC kwam er een paar weken voor de release een grote update waar de DLC inzat. Dat zat helemaal niet op de schijf.

Maddmonkey 8 jaren,4 maanden geleden

Ik ken degene dit geschreven heeft verder niet, maar zorg inderdaad dat je goed geïnformeerd bent voordat je bepaalde uitspraken maakt.

Zeggen dat de DLC's van destiny vallen onder locked content valt in dezelfde categorie als mensen die bij Evolve maar zaten te klagen over optionele skins die je kon kopen. Dat terwijl er totaal geen aandacht uitging naar gratis updates voor gamemodes en maps.

Jorrie 8 jaren,4 maanden geleden

Dan nog is het schandalig, de game kwam veel te beperkt uit..

Maddmonkey 8 jaren,4 maanden geleden

Dat is een andere discussie. Niet dat de DLC al op de disc stond en dat het later als DLC maar verkocht werd. Dat is namelijk onzin en daar gaat het artikel juist over.

Login of registreer om te reageren.