• Sommige auto's missen
  • Net te weinig etappes
  • Asfalt voelt iets minder aan
  • Rallycross verdient meer content, eigen game?

Ruben Correa Alves | maandag 4 Apr 2016, 18:00

DiRT Rally komt na een jaar in early access naar de console. Lees de review van Codemasters' eerste pure rally sim.

DiRT Rally is de eerste rallygame van Codemasters voor de Xbox One en Playstation 4. Codemasters probeert met een sterke focus op rally en verbeterde physics en graphics een echte rally simulator op de markt te brengen. Kan de ontwikkelaar afstand nemen van het neon en vuurwerk van de vorige DiRT games? Of glijdt de game zo de greppel in? Lees het in deze review!

In 1998 kwam Codemasters met Colin McRae Rally, een game over de toen al legendarische Colin Mcrae. De Schotse rally coureur was wereldkampioen in 1995, runner-up in 1996 en 1997 en de nummer drie in 1998 en Codemasters vond dat de coureur een eigen game verdiende. Later kwamen er nog vier delen uit van de game, en al waren het nooit de meest realistischte rally games, de serie kreeg veel fans omdat het het een rauwe rally sfeer wist neer te zetten.

In juni 2007 ging de serie richting de Xbox 360 met Colin McRae: DiRT. Er was een mooie ontwikkeling op grafisch gebied, maar de physics begonnen achterhaald te worden. Twee maanden na het uitkomen van de game kwam Colin McRae om bij een helicopter ongeluk. Colin McRae: DiRT 2 uit 2009 werd toen de laatste game van Codemasters die de naam in de titel gebruikte. Er waren weer ontwikkelingen op technisch gebied en de physics waren wat beter, maar de game had een sterk Amerikaans sport sfeer met de X Games als inspiratie (een jaarlijks sport evenement in Amerika met onder andere BMX, Skateboards en Rallycross). De echte rally spirit maakte plaats voor een overdreven, commercieel sausje.

De fans van de oude Colin McRae titels waren dan ook niet tevreden dus kwam Codemasters in 2011 met DiRT 3. De game had een iets sterkere focus op de rallysport, en opnieuw zagen we een verbetering in de physics, besturing en graphics. Maar naast de verbeteringen bevatte de rallygame nog steeds veel disciplines waar de echte fans niet verliefd op waren. Onder andere drift en stadiumtruck events, spelmode die niets met rally te maken hebben. Het was duidelijk waar budget naar toe ging, andere delen van de game bleven achter. De game was goed, maar niet de ode naar de rallysport die het verdiende. Codemasters ging terug naar de tekentafel en begon met het opzetten van een nieuw hoofdstuk in de rally serie. Het resultaat? DiRT Rally!

Early Access

DiRT Rally is het eerste grote project van Codemasters dat met de hulp van een early access traject is ontwikkeld, eerst exclusief voor PC. Verspreid over een jaar kreeg de rally game elke maand een update, met nieuwe omgevingen, voertuigen en features. Daarnaast werd er uitvoerig gecommuniceerd met de community en was het erg makkelijk om in contact te komen met een aantal ontwikkelaars van de game.

Verschillende mensen, van gamers die lekker op de bank willen scheuren tot de echte serieuze racers die in het echt wel eens op pad zijn geweest, konden zo hun input geven en de game helpen vormen. Ik heb vanaf het begin van de early access de game mogen spelen en ik heb regelmatig wat foutjes, ideeën en meningen op het forum gezet. Het was een erg goed voorbeeld van hoe een early access zou moeten werken. De ontwikkelaar was vriendelijk, nam elke mening serieus en overwoog elk idee dat tevoorschijn kwam!

Rally

Na de release van DiRT 3 is ontwikkelaar Codemasters na gaan denken over wat nodig was om een echte rally simulator te maken. Voor de hand liggen de physics, zonder realisme zou het nooit een simulator kunnen zijn. Maar om de rallysport eer aan te doen vond Codemasters dat er meer nodig was. Zo ging lead designer Paul Coleman als co-driver de auto in om aan verschillende echte rally evenementen mee te doen. Samen met de vele feedback op de oudere rally games van Codemasters kreeg de ontwikkelaar een idee wat nodig was en begonnen ze met experimenteren met krappere, technischere en langere rally stages. Ook de physics gingen op de schop en zoals altijd was er weer een evolutie aan de graphics kant van de Codemasters EGO engine.

Aan het begin van de early access bevatte de game 3 rally locaties met elk 2 lange (meer dan 10 kilometer) etappes die opgesneden waren in verschillende kleinere etappes. Het was in de eerste minuten van het spelen van de game direct duidelijk dat het een serieuze poging was om een simulator neer te zetten. De physics waren logisch en voelden realistisch aan. De etappes waren technisch en op sommige plekken zo krap dat een heel klein foutje het einde van je etappe kon betekenen. De etappes zijn echter niet krap of technisch gemaakt om het 'nep' moeilijk te maken. De etappes zijn nagemaakt en bevinden zich voor een groot deel in echte rally omgevingen. Door de early access heen zijn er nog drie extra rally omgevingen toegevoegd. De game bevat nu Monte Carlo, Griekenland, Wales, Duitsland, Finland en Zweden. Het is een erg mooie selectie aan rally omgevingen maar het zijn net te weinig etappes waardoor het snel in herhaling kan vallen, en dat is zonde.

Wat betreft de auto's heeft Codemasters een erg mooie selectie gemaakt. Van oude auto's uit de jaren zestig tot de legendarische Group B monsters tot hedendaagse Group N en WRC auto's. Het enige probleem met deze content van DiRT Rally is iets waar de ontwikkelaar op het moment eigenlijk niet veel aan kan doen. Een aantal auto's, vooral de nieuwere FIA gehomologeerde voertuigen, zitten vast aan een licentie waardoor het te duur wordt om de auto te mogen gebruiken. Zo ligt de WRC licentie al jaren in handen van andere studio's. Dit zorgt ervoor dat Codemasters veel van de nieuwste content niet mag gebruiken in de game en hierdoor een aantal gave auto's ontbreken. Daarnaast zijn er ook een aantal auto's die wel in de game zitten maar niet de juiste sponsoring op de auto hebben staan.

In rondjes, en de berg op

DiRT Rally heeft echt een focus op stage rally en het grootste deel van de content is dan ook bedoeld voor deze discipline. Toch heeft Codemasters twee andere disciplines in de game gestopt voor een beetje afwisseling. In de Hill Climb mode kan je Pikes Peak onveilig maken. De baan was vroeger 100% gravel, maar er is door de jaren heen steeds meer asfalt neer gelegd op de berg. Om die reden heeft Codemasters een 100% gravel, de gemengde versie en de nieuwste 100% asfalt versie in de game gestopt. Er zijn drie oude legendarische Pikes Peak monsters toegevoegd. De Peugeot 205 T16, Audi Sport Quattro S1 en de Peugeot 405 T16 zijn in Pikes Peak uitvoering te besturen. Daarnaast heeft Codemasters de Peugeot 208 T16 Pikes Peak variant uit 2013 beschikbaar gesteld. Het is een leuke afwisseling en een erg lastige uitdaging. De auto's hebben zoveel power dat je met een gigantische snelheid de berg op wordt gekatapulteerd!

De andere alternatieve mode is Rallycross. Met een officiële World Rallycross Championship licentie heeft Codemasters drie verschillende echte rallycross circuits nagebouwd. Je kan uit zes Supercars met 600 pk, drie S1600's met 200 pk en de oude mini met 130 pk kiezen. Op Lydden Hill, Hell en Holjes kan je met jouw gekozen monster gaan scheuren. Rallycross is interessant omdat het circuit racen en rally racen combineert. De auto's zijn eigenlijk extreme rallyvoertuigen die op een vergelijkbare manier reageren op de verschillende ondergronden. Maar je zit met meerdere auto's tegelijk op de baan dus het is niet simpel de snelste lijn kiezen. Sinds een aantal jaar wordt de zogenaamde 'Joker Lap' gebruikt in Rallycross. Dit is in feite een alternatieve langere route op het circuit waar je verplicht een keer doorheen moet. Hierdoor is een goede techniek en voertuigbeheersing niet voldoende en moet je ook tactisch kijken wanneer je jouw Joker gaat doen! Rallycross is gave en snelle actie. Het is WRC op steroids. Het grote nadeel is dat er te weinig Rallycross content is om er lange tijd van te genieten. Aan de andere kant, de fans vragen om een rally game en de focus ligt daarop. Misschien een dedicated Rallycross game met alle twaalf de circuits? Iets voor later...

In de singleplayer zijn de twee disciplines, naast de normale rallymode beschikbaar. In de Pikes Peak mode krijg je meerdere runs om de best mogelijke tijd neer te zetten. In Rallycross moet je een zo goed mogelijke racetijd rijden terwijl je met meerdere op de baan zit om te kwalificeren. Vervolgens schuif je door en probeer je jezelf te plaatsen voor de finale. Het is een erg leuke afwisseling van de normale etappes die je in de rallymode afwerkt.

Alleen of samen

De game bevat de mogelijkheid om losse rally's of etappes op te starten om zo snel in de actie te duiken. Daarnaast is er een kampioenschap modus waarin je in het 'Open Championship' begint. Met een beperkt budget moet je je eerste auto aanschaffen en door goede resultaten te boeken een groter budget bij elkaar sparen. Met het extra verdiende geld kan je kiezen om een nieuwe, snellere auto te kopen of je kan kiezen om in je team te investeren. Naarmate je meer ervaring op doet komen slots vrij. Maximaal vier engineers kunnen worden ingehuurd en samen met de crew chief verzorgen ze reparatie van je auto tussen de etappes en de ontwikkeling van je auto zodat deze van upgrades wordt voorzien. Je kan uit verschillende engineers kiezen en elke engineer heeft zo zijn eigen specialiteiten. Het is dus belangrijk dat je jouw engineersteam zo samenstelt dat het efficiënt aan de slag kan. Voor elke engineer kan je perks aanschaffen zodat ze extra goed worden met het werken aan specifieke voertuigen.

In de kampioenschappen bepalen je resultaten of je door mag naar het volgende kampioenschap. Elk volgend kampioenschap bevat meer en langere etappes. Je mag er wel zelf voor kiezen in welke categorie je deel neemt. Wil je graag vijf keer achter elkaar in een jaren 80 BMW M3 blijven rijden? Prima! Het leuke van de kampioenschappen (en de losse rally's die je kan starten) is dat je echt voor je auto moet zorgen. Na elke twee etappes rijd je de service binnen waar je een half uur krijg om reparaties uit te voeren. Een beter team zal uiteraard meer kunnen doen binnen de tijd, maar als je in de tweede etappe van de rally te veel schade rijdt zal je hier de rest van de rally last van blijven houden.

Naast de singlplayer is er ook een multiplayer modus. Helaas is dit niet altijd tegen andere spelers. Je kan met acht spelers rallycross spelen. De server wordt in twee groepen verdeeld. In elke groep worden punten verdeeld en de uitslag bepaald de verdeling in de volgende race. Helaas is het leuke format van de singleplayer, met de kwalificatie, niet aanwezig en is het simpel rondjes rijden. Jammer Uiteraard is de Joker lap wel verplicht. Naast de speler-tegen-speler rallycross mode kan je ook een league opzetten. In een league kan je de omgevingen, het aantal etappes, de voertuigen en de deadline instellen. Deelnemers kunnen zich vervolgend inschrijven en moeten voor elke deadline een rally afwerken. Het is een erg leuke manier om kampioenschappen op te zetten.

Tot slot zijn er verschillende online events. Vergelijkbaar met de Rivals Mode die we kennen van Forza Motorsport worden er dagelijks, wekelijks en maandelijks nieuwe uitdaging online gezet. Hoe hoger je op de leaderboard komt hoe meer credits je verdient aan het einde van de uitdaging. Deze credits zijn ook weer te gebruiken in de singleplayer.

Afwerking

De afwerking is simpelweg geweldig. Zijn er kleine dingetjes die beter kunnen? Tuurlijk! Maar de game zit gewoon ontzettend sterk in elkaar. Al vanaf het begin van de early access was de game goed geoptimaliseerd, zag het er grafisch erg fraai uit en voelde de game al redelijk goed. Het feit dat er toen al nauwelijks bugs in de game zaten gaf Codemasters de mogelijkheid om nieuwe onderdelen toe te voegen en de game te verbeteren, precies op die punten waar community feedback op was. Ik was een heel klein beetje huiverig over het gevoel met de controller op console maar gelukkig kon ik redelijk snel wennen en prima over de etappes scheuren. Om spelers op weg te helpen zijn er ook een aantal tutorials toegevoegd in de vorm van gameplay video's met uitleg. Hier leer je de basics, maar kan je ook dieper de techniek in gaan en leren hoe je het verplaatsen van gewicht kan gebruiken in je voordeel.

Het grootste punt wat mij positief verbaasde was de verbetering in de physics ten opzichte van DiRT 3. Het hovercraft gevoel op gravel is weg. In plaats van het glijden voel je nu echt dat de auto hapt in gravel en sneeuw. Wel twijfel ik over de asfalt physics. Een klein puntje waar Codemasters in de toekomst nog aan kan werken is vooral de feel op asfalt. Het is niet slecht, maar af en toe voelt de connectie tussen de auto en het asfalt niet perfect.

DiRT Rally is wat betreft kwaliteit en realisme de beste rallygame in een lange tijd. De physics van DiRT Rally zijn erg goed, zeker als je kijkt waar ze waren met DiRT 3. Maar toch zijn er kleine puntjes waar Codemasters kan verbeteren. Hetzelfde is te zeggen over de content. De omgevingen zijn mooi, technisch, soms moeilijk maar zeer realistisch als je ze naast de echte etappes legt. Maar je snakt naar meer, het is net te weinig om lang achter elkaar de game te kunnen blijven spelen. Qua auto's zit het wel goed. Uiteraard zijn er altijd auto's die je mist, zeker door de licenties, maar de keuze is erg divers en een groot deel van de legendarische auto's zijn aanwezig. De Hillclimb en Rallycross disciplines zijn leuke afwisselingen. De game krijgt van mij op dit moment een 8 omdat de ontwikkelaar heeft laten zien dat ze weldegelijk een realistische en serieuze rallygame kunnen maken, maar toch hier en daar de laatste opvulling missen. Voor de volgende rallygame van Codemasters zie ik graag de laatste puntjes op de i wat betreft de physics. En alstublieft FIA, geef Codemasters de licentie voor de WRC!