• Herspeelbaarheid
  • Sfeer en gezelligheid
  • Veel en actieve content
  • Disc-versie verliest charme
  • Verhaal
  • Laadtijden

De tijd dat games compleet werden afgeleverd op de eerste dag van de release ligt al even achter ons. DLC, mappacks, micro-transacties vragen steeds vaker een grotere hap uit ons gamebudget. IO Interactive zette een jaar geleden de game wereld opnieuw helemaal op zijn kop. Gamers schreeuwden moord en brand, want Hitman ging op ons afgevuurd worden in afzonderlijke episodes. We kenden dit principe natuurlijk al van de succesvolle games van Telltale, maar voor het eerst ging ook een bekende triple A-franchise hier gebruik van maken. Ondertussen is de storm gaan liggen en mag ik mij focussen op de fysieke release van het volledige eerste seizoen van onze favoriete huurmoordenaar.

Het Deense IO Interactive heeft met Hitman een bewogen verleden achter de rug. Agent 47 is voor veel van ons een protagonist van onze jeugd en doorheen de jaren zijn er dan ook verschillende games verschenen. Er zijn zelfs 2 bioscoopfilms uitgebracht. Deze werden echter wel een financiële flop. Ook enkele games over een kale killer waren zo kleurloos als zijn gitzwarte kostuum. De laatste Hitman dateerde dan alweer van 2012 en kwam uit onder de naam Hitman: Absolution. Zonder dat het een slechte game was, kreeg het gemengde reacties. Het spel zat in bepaalde levels bomvol actie en was niet meer het spionagegame dat de fans voor ogen hadden. De ontwikkelaar deed dus sowieso een goede zaak om hélemaal opnieuw te beginnen. Als benaming werd er dus ditmaal bewust geen gebruik gemaakt van een subtitel of een opvolgend nummer. Het succes van de reboot van Tomb Raider, eveneens van uitgever Square Enix, zal hier vast en zeker ook wat mee te maken hebben. Gewoon Hitman dus.

In 6 delen

De digitale versie werd uitgebracht in 6 episodes, met telkens een geheel nieuwe locatie. De locaties naar waar je reist in het eerste seizoen zijn Parijs, Sapienza, Marrakesh, Bangkok, Colorado en Hokkaido. Het spel heeft geen klassieke singleplayer waarin jij je een weg baant doorheen de verhaalmissies. Het menu duwt je wel steeds in de richting van de verhaallijn, maar je kan gewoon perfect starten in bijvoorbeeld Bangkok. Bij het begin van elke missie word je ingelicht door een oude bekende: Diana Burnwood, je vaste contactpersoon bij The Agency. Hierna kan jij je outfit en benodigdheden selecteren en na enige tijd tegen het laadscherm aangestaard te hebben, de missie starten.

In het begin van de missie ben je dus op de hoogte van welk doelwit je moet uitschakelen of welke opdracht je moet uitvoeren. Vanaf dan word je losgelaten in de grote speeltuin en ben je volledig vrij om het aan te pakken hoe je het zelf wilt. Overal op de map liggen er opportuniteiten. Deze mogelijkheden starten bijvoorbeeld met het vinden van informatie in documenten of het afluisteren van een groepje mensen. Soms is deze informatie gewoon grappig en irrelevant, maar dikwijls geven ze je ook een mogelijkheid om de missie tot een goed einde te brengen. Ongeveer elke moord kan je door middel van deze opportuniteiten op een vijftal verschillende manieren voltooien. Dit systeem is knap ontwikkeld, want om dit te doen werken, hebben veel personages in de map een vaste structuur in hun manoeuvres nodig. Zo zal een kelner in Parijs zich steeds positioneren tussen de voorraad hapjes, de bar en de gasten. Als je de plaats kan innemen van deze kelner, kan je bepaalde achterkamers in de feestruimtes bezoeken zonder opgemerkt te worden door de security. Hierbij moet je dan wel oppassen voor de rest van het horecateam, want deze kunnen wel merken dat je geen echte collega bent. De AI van de personages in de map werkt meestal goed en zorgt ervoor dat je zeer slim te werk moet gaan.

De gameplay is vrij eenvoudig gehouden en, waar het kan, word je zelfs geholpen. Dit is natuurlijk ook logisch. Het spel kwam niet in één stuk uit. Indien er echt een ingewikkelde besturing gebruikt werd, moest jij je elke maand opnieuw afvragen hoe alles weer precies werkte. De moeilijkheid van de game zit duidelijk in het denkwerk. Je moet continu rekening houden met de gevolgen van je daden. Vuurgevechten, zoals in Absolution, zal je in deze stealthgame dus ook niet meer tegenkomen en dat kunnen we enkel maar toejuichen. Hoofdzakelijk komt het er op aan om de opportuniteiten te bekijken, de omgeving te verkennen en op tijd te wisselen van kledij, afhankelijk van waar je binnen wilt geraken. Dit kan, na enkele levels kort achter elkaar te spelen, voor verveling zorgen. Zo kan je in verschillende levels steeds je vijanden vergiftigen. Ook het saboteren van apparaten komt regelmatig voor. Of dat nu gaat over een vliegtuig of een medisch apparaat, op het vlak van gameplay moet je eigenlijk altijd op dezelfde manier te werk gaan. Zo zie je maar, zelfs een huurmoordenaar zijn, kan op termijn saai worden.

Grafisch ziet het spel er geweldig uit. Alle steden zijn zeer verschillend, maar allemaal bijzonder sfeervol. Je kan je gewoonweg op vakantie in Italië of Thailand wanen. Ook de tussenfilmpjes zien er gaaf uit en zouden niet misstaan voor een trailer van een nieuwe Bondfilm. Het is jammer dat het verhaal zich hier niet aan kan meten. Zeker als je het spel in één keer gaat uitspelen, ga je lang op je honger blijven zitten. In de laatste episodes gaat het verhaal echter opeens hard vooruit en, zoals dat gaat met een reeks waarvan er al een nieuw seizoen is aangekondigd, eindigt het met een enorme cliffhanger.

Veel mogelijkheden en grote herspeelbaarheid

Je merkt aan alles dat de ontwikkelaar Hitman ziet als een spel waar alles draait rond herspeelbaarheid. Zo zijn er verschillende optionele uitdagingen die je kan trachten te voltooien. Ook kan je nog steeds proberen met een perfecte en onopgemerkte moord de graad van silent assassin te bemachtigen. Door hiermee veel punten te scoren, speel je nieuwe objecten vrij. Je hebt ook de spelmodus Escalation waarbij je verplicht wordt op een bepaalde manier je slachtoffer om te brengen. Zodra je deze voltooit hebt, krijg je een nieuwe, moeilijkere opdracht. Ook het speltype Contracts is terug. Hierbij kan je oneindig veel contracten van het internet halen. Deze werden ontwikkeld door andere spelers en hierbij kan het doelwit eender welk personage uit de map zijn. Tot slot zijn er ook nog Elusive Targets. Deze worden online gezet door de ontwikkelaar en hierbij speel je exclusieve beloningen vrij. Let wel op, je hebt maar één kans. Als je slachtoffer weet te ontkomen, krijg je nooit nog de kans om voor deze beloning te gaan. Deze opdrachten zijn ook gelimiteerd in de tijd. Hierdoor hebben gamers die nu pas inpikken, er dan ook al een hele hoop gemist. De ontwikkelaar heeft ons wel op het hart gedrukt dat ze hier nog wel een tijdje mee zullen doorgaan. Het nadeel aan al deze interactieve bedrijvigheid zijn de enorme laadtijden, want je bent ononderbroken online.

De magie is weg

Toch blijft de fysieke versie voor een dubbel gevoel zorgen. Kan ik deze disc aanraden? Absoluut, want het is een volledig pakket met onder andere een leuke steelbook en 3 bonusmissies. Helaas is wel de aantrekkingskracht van de afzonderlijke episodes een beetje weg. Voor mij persoonlijk zijn de periodieke releases een zegen geweest. Elke maand opnieuw een wereldstad ontdekken was geweldig. En door het maar in kleine stukjes vrij te geven, wou ik ook vaker tijd steken om de missie op andere manieren te voltooien. Met de disc-versie verdwijnt een stuk van deze magie. Daarnaast heb je ook nog eens een boel Elusive targets gemist. En een gratis kerstmissie tijdens de feestdagen krijgen, dat is gewoon gezellig. Op zich mis je, als je nu instapt, niet echt veel. Het toont enkel maar aan hoe de makers dit spel willen presenteren. Dit is echter persoonlijk en er zijn vast wel gamers die echt gewacht hebben op deze disc-versie om alles in één keer te kunnen spelen. Deze Hitman kan je daardoor best vergelijken met een goede fles wijn. Elke avond een glaasje is veel leuker dan de hele fles in één keer te consumeren. Dan kan je, ondanks de hoge kwaliteit, wel eens met een kater blijven zitten.

IO Interactive verdient een dikke pluim voor de wijze waarop het Hitman een verse start gegeven heeft. Het spel gaat helemaal terug naar zijn roots en je hebt meer keuzes dan ooit. Elke stad is bijzonder sfeervol en ziet er geweldig uit. De charme van de aparte releases valt door de fysieke release een beetje weg, maar het zorgt er wel voor dat je meteen mee bent voor seizoen 2. Door de grote vrijheid in het moorden en de hoeveelheid aan modussen is de herspeelbaarheid de grootste troef van deze game. Agent 47 is helemaal gereboot en klaar voor het echte werk!