• Tekenstijl is goed
  • Omgevingen zijn mooi
  • Verhaal van de originele schrijver
  • Combat laat te wensen over
  • Weinig variatie in gameplay
  • Weinig interessante zijmissies

Dit jaar viert One Piece zijn twintigjarig bestaan. De perfecte tijd om dus nog een game uit te brengen in dit uitgebreide universum. One Piece is een van de populairste manga-franchises, dus het zal niemand verbazen dat hier al een flink aantal games van zijn gemaakt.

De vader van One Piece

“Wat maakt One Piece: World Seeker dan speciaal?” Vraag je je misschien af. De bekenden van de franchise zegt de naam Eiichiro Oda wel wat, aangezien hij de schrijver is van One Piece. Het verhaal van One Piece: World Seeker is speciaal voor deze game geschreven in samenwerking met de beste meneer Oda. In dit verhaal zijn Luffy en zijn crew op een eiland genaamd Prison Island. Het hele eiland staat onder toezicht van de Marines welke geleid worden door Isaac. Al vroeg in de game komt Luffy in een gevecht met Isaac, waarna hij weet te ontsnappen van de Marines. Luffy eindigt in het water en aangezien hij een devil fruit heeft gegeten kan hij niet zwemmen. Op dit moment wordt hij gered door Jeanne, de leidster van het verzet. Luffy krijgt de schone taak om samen met Jeanne en het verzet Prison Island te bevrijden en achter het geheim van het eiland te komen.

Het verhaal zelf is leuk in elkaar gezet, wat te verwachten valt, aangezien de schrijver mee heeft gedacht. Er is zelfs nog meer gedacht aan de fans door bekende personages uit de franchise toe te voegen aan deze game, denk bijvoorbeeld aan Smoker of Rob Lucci. Daarom is het jammer dat er wel het een en ander aan te merken is op de game.

Klimmend rubber

In eerste oogopslag doet One Piece: World Seeker denken aan games zoals Assassin’s Creed. Je kunt vrij rondlopen in de wereld en dankzij Luffy’s rubberen ledematen is klimmen ook geen probleem. Zo kan er volledig gebruik worden gemaakt van de omgevingen en het geeft de mogelijkheid om missies op verschillende manieren en vanuit verschillende hoeken te voltooien. Het is zelfs mogelijk om stealth te gebruiken.

De personages zien er goed uit. Door de anime-stijl van de game komen ze qua stijl dicht in de buurt van de manga en dat is goed. De omgevingen van Prison Island zien er ook goed uit, maar ze zijn weinig variërend. Het hele eiland bestaat uit gras en bomen en nergens is er een dier te bespeuren. Dat is jammer, want het lijkt erop dat ze meer uit de engine hadden kunnen persen. Ook lijkt het nooit nacht te worden op Prison Island, wat een bijzondere keuze is. Het verkennen van het eiland gaat de game gelukkig een stuk beter af. Dankzij de wendbaarheid en rubberen ledematen van Luffy reis je probleemloos over het eiland. Er zijn zelfs skills die je reis nog wat sneller kunnen maken.

Vechtend rubber

Waar het ontdekken van het eiland best goed in elkaar steekt, is het juist de combat die teleurstelt. Begrijp me niet verkeerd, de game is prima te spelen zoals hij is, maar het is niet heel erg uitgebreid. Er is een skilltree aanwezig, maar de skills die je kunt openen zijn toe te kennen aan twee verschillende vechtmodi: Je “normale” vechtstijl en de “Haki”-modus, waarmee je verdedigende vaardigheden kunt gebruiken. Er zijn natuurlijk wat skills te unlocken die leuk zijn om te gebruiken, maar persoonlijk was ik niet onder de indruk. Iets dat ik erger vond, was het gebrek aan combo’s. Er zit te weinig variatie in de gevechten, doordat je zelf niet veel kan doen. Wat ook jammer is, is dat je niet tijdens combo’s van stijl kunt wisselen. Oftewel aanvallen en dan snel wisselen naar Haki om te verdedigen tegen inkomende aanvallen. Je bent verplicht om eerst je combo af te maken voordat je kunt wisselen en dat had niet nodig hoeven zijn.

Basisrubber

Bij een open-world game denk je natuurlijk ook al gauw aan zijmissies. Die zijn zoals verwacht ook aanwezig in One Piece: World Seeker, maar helaas zijn ze niet heel bijzonder. Het gros van de missies bestaat uit simpele fetch-quests die snel vervelen. Of wat dacht je van missies met een tijdslimiet? Wat ook niet helpt is dat er los van het hoofdverhaal en de zijmissies niks anders te doen is op het eiland. Ik betrapte mezelf erop dat ik razendsnel door de verhaalmissies wilde gaan omdat deze wat meer variatie boden. Door de zijmissies te spelen krijg je naast items ook karmapunten. Deze punten kunnen worden gebruikt om kostuums en dergelijke te openen.

One Piece: World Seeker heeft veel meegekregen om er een goede game van te maken. De originele schrijver heeft meegewerkt aan de game en er is een heel nieuw verhaal bedacht om de fans van One Piece te bekoren. Dat maakt het wellicht wat zuur dat de combat tegenvalt en dat er weinig variatie zit in de game. De game zelf ziet er goed uit en het verkennen van het eiland is leuk, maar dat is niet genoeg om de game boven de middenmaat te brengen.