• Duidelijk vooruit gegaan
  • Teveel afgekeken van FIFA?
  • Matige licenties
  • Grafisch gedateerd
  • Matig commentaar
  • Kleine irritaties

Het is weer zover, de jarenlange strijd tussen PES en FIFA duurt voort. Konami moet het in deze tijd niet hebben van goodwill, dus moet de ontwikkelaar wel met een ijzersterk spel aankomen. De meeste mensen zweren bij FIFA en dat geldt dubbel voor de meeste leerlingen van in mijn aardrijkskundeklassen. Toch zijn er altijd PES-fanatici, en terecht natuurlijk, het is een prima reeks. Persoonlijk vind ik allebei de series functioneel, maar niet echt overtuigend. Goed, maar eigenlijk niet goed genoeg. Weet PES 2017 wel te overtuigen?

Ten eerste valt het op dat het spel vormgegeven is naar voorbeeld van FIFA. Vrijwel alle modi zijn vergelijkbaar en de menuweergave voelt als een goedkope kopie. Begrijp me niet verkeerd, het is vooruitgegaan vergeleken met de gedateerde PES-presentatie van weleer, maar het overzichtelijk noemen gaat te ver.

Teleurstellingen?

Grafisch is het spel ook vooruit gegaan, maar ook op dit gebied niet genoeg. De topsterren zijn prachtig en van een afstand ziet het spel er ook niet verkeerd uit, maar dat was het dan ook. Krab je iets weg van het laagje lak, dan zie je dat het spel pixelig is, dat de animaties gedateerd zijn en dat het leeuwendeel van de spelers totaal niet lijkt op hun voorbeeld. Van het commentaar hoeft het spel het ook niet te hebben. Er is geen Nederlandstalig commentaar beschikbaar en het Engelstalige commentaar is zeer matig. De stemmen klinken niet prettig, je hoort steeds dezelfde uitspraken en het voelt mat aan. Er is geen vuur of passie. De muziek in de menu's bestaat uit bekende en passende songs. Toch valt ook hier wat te klagen, want er zijn te weinig tracks.

Ook zeker niet toereikend zijn de licenties voor de club en landenteams. Het is echt niet meer van deze tijd dat de Bundesliga helemaal afwezig is en dat de Spaanse en Engelse leagues vrijwel geheel uit verzonnen teams bestaan. Man Blue, East London, noem het maar op. Daarnaast landen met spelers met verzonnen namen, en dan niet eens realistische of op de echte namen lijkende namen. Het is gelukkig wel mogelijk om alles aan te passen of om door andere gebruikers aangepaste teams en opstellingen te downloaden.

Toch geen prutspel?

Nu lijkt het misschien alsof ik PES 2017 haat, maar niets is minder waar. Zodra de wedstrijd begint verdwijnen de meeste problemen als sneeuw voor de zon. Het spel speelt gewoon lekker. De snelheid van het spel is goed en er is een mooie tussenweg gekozen tussen toegankelijkheid en simulatie. Medespelers spelen beter mee dan voorheen en volgen opdrachten vrij aardig op. Echt mooi vrijkomen is er nog zeker niet altijd bij, maar Konami heeft een vrij goede AI neergezet. Of je nu moet aanvallen of verdedigen, het werkt allemaal prima.

Het is belangrijk om balbezit te houden en slim over te spelen. Het mooi opbouwen van een aanval en dan een mooi geplaatst schot loont regelmatig, al is een lange bal ook geen gekke optie. De balans tussen verschillende methodes is er zeker. Te agressief zijn is ook niet wijs, want spelers worden snel moe. Probeer dus ook je rust te pakken wanneer dat mogelijk is. Dode spelsituaties zijn nog altijd wat lastig. Het richten voelt erg gevoelig en op een typisch PES-manier schiet je al over als je langer dan een milliseconde op de knop drukt.

Verder is het irritant dat scheidrechters veel te soepel en onbetrouwbaar zijn. Tackle van achter bij een doorgebroken speler? Geen probleem, een gele kaart is genoeg. Ook is het verschil tussen teams veel te klein. In een WK kwam Spanje bijvoorbeeld niet door de groepsfase ten faveure van Jamaica. Ja, ik zie het al gebeuren. Ook toen ik met een veel beter team met vrienden samen speelde, wist bijvoorbeeld het team van Vietnam ons met prachtige ballen in te maken. Misschien zijn wij niet zo goed, maar het realisme was erg ver te zoeken.

Ook in de wedstrijden helpen de menu's niet mee. Iets simpels als spelers wisselen of de besturing aanpassen kost al veel te veel moeite. Het duurde ook veel te lang om met acht spelers lokaal een potje te kunnen spelen. Het voelt als een gevecht met het spel als je iets voor elkaar wilt krijgen. Toch blijft met zoveel mensen lokaal samen kunnen spelen wel fantastisch, welke andere Xbox One games hebben een dergelijke optie?

Opties, opties, opties

Zoals ik al vertelde heeft Konami goed naar EA gekeken. Zo kun je naast een WK, ook online spelen in competities of vriendschappelijke wedstrijden, of kun je een variant op Ultimate Team spelen, compleet met willekeurig binnen te halen spelers met eigen zeldzaamheid en een online veilingsysteem. Ook kun je eigen spelers maken, om daarmee een carrière te starten en wedstrijden te spelen met slechts deze gekozen speler, in plaats van het hele team. Of maak daarvoor in de plaats een manager en run je eigen club. Of speel je toch liever speciale trainingsuitdagingen, zoals je ze in FIFA tijdens de laadschermen ziet? Ook dat is mogelijk.

Prima natuurlijk om te stelen van de concurrentie als het gaat om al deze leuke modi. Maar heeft PES daardoor zijn eigenheid niet verloren? Naar mijn mening deels wel. Een licentie voor de Europa League en Champions League zullen niet voor veel mensen een enorm groot voordeel zijn. PES is zeker geen slechte kopie, maar het is wel degelijk een kopie. Jammer, zeker nu er al vrijwel geen concurrentie op het voetbalvlak meer over is.

PES 2017 is een grote verbetering ten opzichte van zijn voorgangers. Het spel speelt beter dan ooit. Daarnaast heeft Konami zo'n beetje alles dat goed is aan FIFA overgenomen, wat voor een grote herspeelbaarheid zorgt, maar daarmee ook een deel van de eigenheid van PES verspeeld. Audiovisueel is de serie nog altijd gedateerd en de menu's zijn alles behalve overzichtelijk. Ook de halfbakken licenties zijn niet meer van deze tijd. Wil je lekker voetballen met tal van toffe modi en kun je de schoonheidsfouten voor lief nemen, dan kun je prima met de nieuwe Pro Evolution Soccer aan de slag.