Casper Egas | zondag 26 Nov 2023, 13:27

Asterix en Obelix knokken nogmaals hun weg naar je Xbox met Slap Them All! 2.

• Alsof je in een strip speelt
  • Laagdrempelig
  • De gameplay overtuigt niet

Asterix & Obelix games bestaan al sinds de tijd van de Atari 2600, meer dan dertig jaar geleden. Het eerste spel dat ik zelf speelde als kind was het erg leuke Asterix op de Master System. Over het algemeen hebben deze striphelden een best goede naam opgebouwd. Natuurlijk zijn de strips leuk, maar ook de meeste spellen zijn het proberen waard. In 2021 kwam Asterix & Obelix: Slap Them All uit. Dit was een beat ‘em up die redelijk goed ontvangen werd en teruggreep naar de gameplay van de arcade game van Konami uit 1991. Kennelijk verkocht Slap Them All goed, want twee jaar later is er alweer een vervolg op de markt. Weet Slap Them All 2 voort te bouwen op het orgineel en is het een spel om je vingers bij af te likken?

De strip komt tot leven

Het is simpelweg prachtig om te zien hoe mooi een spel kan zijn met tweedimensionale graphics. Het is echt alsof je in een Asterix & Obelix strip speelt. Zowel de achtergronden als de personages ogen prachtig en zijn goed geanimeerd. Het is ook leuk om te zien hoe groot de variatie van de achtergronden is. Voor de tegenstanders geldt helaas dat er iets meer repetitie is en je kunt helaas alleen met Asterix & Obelix spelen en niet met andere Galliërs uit de strip. Het budget van Microids zal voor deze game vast niet hoog zijn geweest, maar dat zie je er in elk geval niet vanaf! Als consument betaal je slechts zo’n 40 euro voor deze game.

Is de audio dan waar het spel het laat liggen? Nee, de muziek is mooi en gevarieerd. De stemmen zijn redelijk, al is het jammer dat de monden niet bewegen. Geluidseffecten zijn passend. Tussen de levens door is er kort een vertelstem te horen en zo nu en dan is er een kort filmpje. Helaas is het verhaal wel erg simplistisch en voegt dat element vrijwel niets aan het spel toe. Je zou kunnen zeggen dat het verhaal in een vechtspel toch niet belangrijk is, maar het is toch wel een beetje een gemiste kans. Ook is het enigszins jammer dat de achtergronden alleen Franse tekst bevatten en de stemmen wel Engels, maar niet in het Nederlands ingesteld kunnen worden.

Mep ze allemaal in elkaar

De titel is erg toepasselijk als je naar de gameplay van Slap Them All 2 kijkt. Je mept letterlijk vele honderden tegenstanders neer. Vaak zijn dit Romeinen maar ook andere tegenstanders, zoals bandieten, leeuwen, gladiatoren, Vikingen en piraten. Dat je zo massaal tegenstanders neer ramt past bij de strip, want de helden zijn natuurlijk dankzij de toverdrank zo goed als onverwinnelijk. Als we echter naar de gameplay kijken, dan weet deze stijl niet helemaal te overtuigen. Aanvankelijk is het leuk om tegenstanders met tien tegelijk uit te schakelen en er zijn een heleboel moves om je bezig te houden, maar er mist echt iets van strategie. Nu blinken games in het genre sowieso niet uit voor hun diepgang, maar het kan wel wat beter.

Het ligt niet aan het aantal levels, want met grofweg twintig levels en een speelduur van ruim drie uur, is het spel voor een beat ‘em up lang genoeg. Het gaat er meer om hoe het vechten voelt en of de levels en tegenstanders variatie in de gameplay bieden. Als je tegenstanders mept, lijkt er een gebrek aan impact te zijn, terwijl de Romeinen letterlijk het hele scherm door vliegen. Het voelt een beetje alsof je over de tegenstanders heen slaat. Deze tegenstanders ogen weliswaar fantastisch, maar ze bieden zelden unieke gameplay-uitdagingen. Je hoeft het zelden slim aan te pakken en ook de (vaak herhalende) bazen versla je door stomweg op knoppen te rammen. Ook in de, wederom mooie levels, zijn er weinig elementen die de speler laten opletten. Af en toe moet je iets ontwijken, maar iets meer creatieve ideeën hadden hier zeker welkom geweest.

Natuurlijk zal het spel samen met een vriend of vriendin een stuk leuker zijn dan als je in je eentje speelt en moet wisselen tussen Asterix & Obelix. Voor deze recensie heb ik dat helaas niet kunnen proberen, en de multiplayer-functie is ook alleen offline beschikbaar.

Dit alles wil niet zeggen dat Asterix & Obelix: Slap Them All 2 een slechte game is. Het is een prachtig ogende, redelijk functionerende beat ‘em up. Als je van spellen in het genre houdt of een fan van de strip bent, dan doe je een redelijke aankoop met deze game. Ik denk echter niet dat ik hiermee nog vaak aan de slag ga, maar daarvoor is de gameplay niet bijzonder genoeg. Waarschijnlijk speel ik het nog een keer door op de hard difficulty of speel ik het spel een keer coöperatief met een vriend, maar dat is het dan wel.