Een spinoff van de bekende filmserie Karate Kid krijgt zijn eigen game, en Xboxworld speelde deze voor je.

• Al je favoriete personages
  • Dubbelzijdige verhaallijn
  • Skilltree met 40 vaardigheden
  • Rommelige controls
  • Visuele bugs

De iconische filmserie The Karate Kid kreeg een tweede leven toen Youtube met Cobra Kai de opvolger afleverde in twee uitstekende seizoenen. Sinds Netflix de serie oppikte is de populariteit echter exponentieel gegroeid en dat maakt dit de ideale timing voor een videogame tie-in. Vandaar dat Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues de dojo verlaat om beat-em-up-actie te brengen naar Xbox One. Get ready to show no mercy!

Strike first, strike hard

Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues is een episch beat-em-up-avontuur en vormt een gloednieuw hoofdstuk in de langdurige rivaliteit tussen Johnny Lawrence en Daniel LaRusso. Je kunt het gevecht in eigen handen nemen terwijl je een dubbelzijdige campaign speelt, met voice-overs van William Zabka (Johnny), Ralph Macchio (Daniel) en anderen. Kies ervoor om je aan te sluiten bij de stoere Cobra Kai of deel te nemen aan de capriolen van de Miyagi-Do Karate dojo. Als je beide voltooit, word je beloond met het ultieme einde.

Tijdens de 28 missies neem je de controle krijgen over verschillende personages uit de reeks: Johnny, Miguel, Hawk en Tory van Cobra Kai of Daniel, Sam, Robby en Demetri van Miyagi-Do. Er zijn 40 unieke vaardigheden om onder de knie te krijgen, evenals een selectie van upgrades die je kunt verwerven om de statistieken van je personages te verbeteren. Je zal weinig mercy moeten tonen als je de met vijanden gevulde omgevingen van Los Angeles wilt overwinnen en boss fights succesvol wil doorkomen.

Hoewel je doelgerichte missies krijgt om door het spel te komen, heeft Cobra Kai een vrij grote world map. Hier kun je zelf kiezen welk niveau je wilt aanpakken; zo kan je op zoek naar een betere score of een poging wagen om alle verzamelobjecten te verzamelen. Je kunt ook de dojo bezoeken, waar je via training elk van je personages kunt verbeteren of de dojo in het algemeen. Je kan je specifiek focussen op één personage en hem of haar volledig uitbouwen of heel je dojo van je prestaties laten genieten.

Gewoon een goede oude vechtpartij

Gevechten staan uiteraard centraal en de game heeft verrassend veel diepgang. Je hebt een knop om stoten uit te voeren en een andere voor trappen; door meerdere malen te tikken vorm je combo’s. Gebruik je de knoppen in combinatie met de richtingstoesten, kan je ook speciale aanvallen activeren. Bovendien zijn er nog andere functies, zoals een knop waarmee je aanvallen kunt ontwijken en afweren en een andere om te springen. Maar daar blijft het niet bij. De mechanics gaan nog een stapje verder. In tegenstelling tot games zoals Streets of Rage, waar vijanden die eenmaal op de grond liggen, veilig zijn voor je aanvallen, kun je hier je aanval voortzetten met de linkerschouderknop. Ondertussen kan de rechterschouderknop worden gebruikt om aanvallen uit te lokken die gebruik maken van de omgeving. Voeg daar persoonlijke vaardigheden aan toe via de rechtertrigger, dojo-vaardigheden met de linker en een ultieme aanval die wordt geactiveerd door beide tegelijk in te drukken en je hebt een beltscroller met een enorme variatie aan aanvalsopties die je in staat stellen je eigen stijl te ontwikkelen.

Het is gewoon jammer dat het allemaal zo slordig in elkaar zit. Hoewel het een leuke, kleurrijke game is met fatsoenlijke graphics en models zijn ze nogal slecht geanimeerd. Ze lijken soms van lucht gemaakt en je zult vaak merken dat je door vijanden heen beweegt terwijl je ze aanvalt. Nog problematischer is dat Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues gewoon onhandig aanvoelt. Omgevingsaanvallen werken niet altijd zoals ze zouden moeten, en een standaardaanval uitvoeren is ook wat hit & miss, no pun intended. Het voelt gewoon allemaal niet goed afgesteld. Met een beetje meer oppoetswerk had dit een onverwacht juweeltje kunnen zijn in een genre dat schijnbaar weer populairder wordt. Zoals het nu is, zie je enkel een glimp van wat een fantastische brawler had kunnen zijn.

Cobra Kai: The Karate Kid Saga Continues is een getrouwe vertolking van de hitserie met hier en daar een paar eigen wendingen. Je krijgt als speler een enorm aan aanbod aan mogelijke moves, maar de makers schoten net te kort om het volledig tot realisatie te brengen door wollige controls en visuele bugs. De game is misschien wel iets voor jou als je een fan bent van de show of van de originele films, maar zelfs voor beat-em-up fans is dit moeilijk aan te raden als er eigenlijk een beter alternatief is in de vorm van het fantastische Streets of Rage 4.