Hang de slechterik uit in deze actiegame met bekende gezichten. Lees onze Crime Boss: Rockay City recensie!

• Fantastische cast
  • Mooie graphics dankzij UE 5
  • Veel modi
  • Slap acteerwerk
  • Extreem repetitieve missies
  • Schieten werkt niet altijd lekker

Crime Boss: Rockay City werd met een filmsterren gevulde trailer aangekondigd. Een game met Michael Madsen, Michael Rooker én Danny Trejo? Dat kon niet anders dan garant staan voor een misdaadknaller van formaat. Een First Person Heist game met Chuck Norris die je achterna zit als sheriff trok onmiddellijk de aandacht. Ik had dus heel veel zin om de eerste steen van m’n criminele imperium te leggen en samen met Kim Basinger in een Unreal Engine 5 game te duiken. Maar kreeg ik een happy ending?

Run on the Bank

Een heistgame dus. Je speelt Travis Baker (Michael Madsen) die koste wat kost de koning van Rockay City wil worden en er niet voor terugdeinst om zich een weg te banen door de rivaliserende bendes. Er zijn 5 bendeleiders in Rockay City, namelijk Khan, Heilo, Dollar Dragon, Don Barbaro en Travis Baker, die allemaal hun eigen gebied hebben op het kaartoverzicht. Het aanvallen van gebieden is vooral een spel van nummers. Je moet soldaten inhuren voordat je op pad gaat en hoe meer soldaten je hebt, hoe meer kans je maakt op een succesvolle overname.

Voor elke missie bereid je alles netjes voor. Je beslist welke personages je wil inzetten om samen met jou het doel te bereiken. Ze hebben allemaal hun eigen statistieken en uitrustingen. Je keuze is niet zonder gevolgen, personages die ideaal geschikt zijn voor de job willen wel eens met een hoger deel van de buit gaan lopen. Tijdens de missie zelf kan je gemakkelijk wisselen tussen alle gekozen personages, je hoeft dus niet per se altijd als Travis Baker te spelen. De missies zelf zijn vrij standaard: buit verzamelen, auto in, snel wegrijden, missie voltooid! De eerste keren vond ik het allemaal best spannend, maar de missies werden heel repetitief en het begon allemaal wat als werk te voelen.

Oude bekende

Ikzelf bracht het meeste tijd door in de Campaign, daar vond ik nog het meeste variatie door de afwisseling tussen gebieden veroveren en overvallen plegen. Het is ook hier dat je alle oude bekendes uit de trailer tegen het lijf loopt. Casey (Kim Basinger) is zowat je persoonlijke assistente. Zij beheert al je geld en ziet dat alles in goede banen loopt op je kantoor. Daarnaast heb je Touchdown (Michael Rooker) en Glove (Danny Glover) die zich bij je team voegen nadat je een aantal van de hoofdmissies hebt voltooid. Deze personages hebben verschillende eigenschappen en bieden verschillende bonussen en speciale taken waar je gebruik van kunt maken en ze mee kunt nemen als de situatie daar geschikt voor is.

Het grootste probleem is dat het schieten in de game niet nauwkeurig en gewoon rommelig is, terwijl de wapens waarmee je gewapend bent geen effect hebben en de kogels zonder enig gevoel voor consequenties goons in t-shirts raken. De vijanden tegen wie je vecht, nemen langzaam in moeilijkheidsgraad toe, maar dit voelt vaak kunstmatig aan. De bendeleden waar je het tegen op moet nemen, kunnen je alleen echt schade toebrengen door simpelweg een grotere groep mensen te gebruiken en agenten en bewakers op instapniveau zullen je vaak passief aankijken als je naar ze toe rent om ze te vermoorden. Hoe langer de vuurgevechten voortduren, hoe meer je op de radar van de politie komt. Net als in GTA lanceert ook de arm der wet een steeds steviger arsenaal om je in de boeien te slaan.

Van 90's naar zowat overal en nergens

De game bevat nog heel wat andere modi naast de campaign die Baker's Battle heet. Je kan nog kiezen uit Crime Time, Urban Legends en een snelle tutorial, Street Smarts. Urban Legends neemt het campagneontwerp en splitst het op in een reeks minicampagnes met specifieke doelen, overvallen en territoriumoorlogen om te voltooien. Er is een hele reeks nieuwe dialogen en cutscènes om doorheen te worstelen, zodat je niet weer alles opnieuw moet zien? Crime Time is een quick play mode die je snel met drie computerspelers of drie van je vrienden samen in een missie plaatst.

De graphics zien er geweldig uit, de personages lijken precies op hun beroemde tegenhangers en ook de omgevingen en levels zien er gedetailleerd en mooi uit. Dit is waarschijnlijk deels te danken aan het gebruik van Unreal Engine 5. Zelfs de wapens zien er gepolijst en zeer goed uit. Het is alleen jammer dat sommige gebieden na de eerste 10 missies ongeveer erg bekend aan gaan voelen wat niet helpt als de missies zelf als zo eentonig worden na een tijdje.

Maar Crime Boss: Rockay City maakt dan veel goed met het verhaal, de cutscenes, z’n cast en hun acteerprestaties. Right? Sorry, maar Crime Boss slaagt er niet in om die 90’s nostalgiespel te worden. Rooker & Madsen voelen door hun stemwerk nog best mee, maar Chuck Norris heeft de lijnen vlotjes via telefoon doorgestuurd. En de makers trekken de lijn niet mooi door om die 90’s feel op te bouwen met wapens die té modern zijn.

Crime Boss: Rockay City is een moeilijk spel om aan te bevelen en niet aan te bevelen. Je hebt personages die op hun levensechte tegenhangers lijken en de omgevingen en wapens zien er geweldig uit, maar aan de andere kant is de belangrijkste gameplay-loop gewoon saai en wordt hij snel repetitief. De game komt dus met heel wat voorwaarden. Misschien enkel voor die hard GTA-fans die een exemplaar kopen als die iets goedkoper is geworden.