Lees hier de review van de remaster van deze PSP klassieker.

• Audiovisueel erg goed aangepast naar moderne maatstaven
  • Goede gameplay aspecten zijn bewaard gebleven
  • DMW-functie goed aangepast
  • Zijmissies bieden weinig variatie
  • Nog steeds random encounters ondanks de op actie gebaseerde gameplay

Gespeeld op Xbox Series S.

Het is geen geheim dat Final Fantasy VII door de fans van de serie alom geroemd wordt. Het was daarom ook een aangename verrassing toen Square Enix aankondigde dat ze de gehele game zouden voorzien van een meerdelige remake. Square Enix liet het echter niet alleen bij alleen deze game zitten. Op een evenement kondigde de studio/uitgever aan dat ze ook een remaster in de planning hadden staan voor wellicht één van de beste JRPG’s van de Playstation Portable: Crisis Core: Final Fantasy VII. De game is eindelijk hier in de vorm van Reunion.

Aangepaste prequel

Crisis Core Final Fantasy VII Reunion (Crisis Core R) vertelt het verhaal van Zack Fair, SOLDIER 2nd class van de Shinra Electric Company. Voor spelers van het originele Final Fantasy VII zeker geen onbekend personage, maar ondanks dat hij belangrijk was voor het verhaal van die game werd er verrassend weinig over hem verteld. Zowel het originele Crisis Core als deze game rectificeren dat, en je beleeft Zacks volledige verhaal door zijn ogen.

Shinra is ten tijde van deze game nog in oorlog met Wutai en diverse SOLDIERs worden ingezet om de dreiging weg te nemen, waaronder Zack. Na een succesvolle missie krijgt Zack te horen dat een SOLDIER 1st Class, genaamd Genesis, zich heeft afgekeerd van Shinra. In eerste instantie krijgt Zack de opdracht om hem op te sporen, samen met SOLDIERs 1st Class Angeal en Sephiroth, maar al snel raakt hij verwikkeld in een complot dat dient als de grote opzet voor Final Fantasy VII. Dit klopte niet honderd procent met het verhaal van Final Fantasy VII, maar Crisis Core R lijkt nu wel perfect aan te sluiten op de remake van die game.

Niet alleen een grafische verbetering

Aangezien Crisis Core van origine een PSP game is, kan je het vast wel indenken dat een directe port van die game niet zozeer een succes zou zijn. De oude handheld is namelijk alles behalve HD, dus dat zou zich niet goed vertalen naar een console als de Xbox Series X of S. Gelukkig heeft de ontwikkelaar dit ook gezien en is er veel tijd gegaan in het upscalen en vervangen van verscheidene aspecten van de game. Alle personages zijn volledig opnieuw gemaakt en de omgevingen zijn hevig opgepoetst met zo nu en dan delen die over zijn gezet uit de remake van Final Fantasy VII. Dit alles zorgt er voor dat de game er vaak scherp en gedetailleerd uit ziet, maar van een echte remake kunnen we niet spreken. Het is meer een hybride tussen een remaster en een remake. Dit zorgt er voor dat de game grafisch niet op een gelijk niveau komt met een moderne game als Final Fantasy VII Remake, maar het ziet er alsnog prima uit.

Andere verbeteringen zijn de teksten in de game. Waar je voorheen een combinatie had aan ingesproken teksten en geluidloze tekstvelden is het in Crisis Core R volledig ingesproken. Niet alleen op audiovisueel gebied zijn er aanpassingen gedaan. Wellicht de belangrijkste aanpassing is gedaan aan de Digital Mind Wave, ook wel DMW genoemd. Dit is een speciaal roulettesysteem waar diverse afbeeldingen van belangrijke personages in de game continu rouleren totdat je drie gelijke afbeeldingen hebt. Gecombineerd met drie cijfers van 1 tot 7 kan dit resulteren in diverse positieve effecten voor Zack, zoals het tijdelijk immuun worden voor fysieke aanvallen of het stijgen in een level als je genoeg exp hebt verzameld en de DMW op 777 terecht komt. Voorheen werd de gameplay onderbroken doordat de DMW volledig in beeld kwam als er een kans was op een positieve uitkomst. Hierdoor werd je, soms onnodig, uit de game gehaald. Nu blijft de DMW links bovenin het scherm zweven en alleen als je gegarandeerd winst hebt kan er een cutscene verschijnen van een interactie tussen Zack en het desbetreffende personage. Dit wordt echter op tijd aangekondigd door een blauwe gloed te laten bewegen over het scherm, waardoor je hier op kunt anticiperen. Een prima aanpassing.

JRPG, maar dan met actie

De andere aspecten van de gameplay zijn nagenoeg gelijk gebleven in Crisis Core R. Zo werkt het aanvallen met een simpele druk op een knop en kan je diverse vaardigheden gebruiken door een trigger ingedrukt te houden en dan op de juiste knop te drukken. Er zijn ook defensieve mogelijkheden zoals verdedigen en ontwijken. Dit alles kan je doen binnen de kaders van een gevechtsarena. Je leest het goed: er zijn nog steeds random encounters in de game die een gebied afzetten waarin de gevechten plaatsvinden. Persoonlijk ben ik hier niet echt op tegen, maar ik kan me voorstellen dat dit overkomt als een wat verouderd systeem. Wat ik wel altijd een goed systeem heb gevonden is de manier waarop je materia gebruikt in de game. Materia zijn bollen van verschillende kleuren die Zack voorzien van diverse vaardigheden zoals het gebruik van magie, vaardigheden of summons. Deze materia zijn vrij uit te wisselen zodat je Zack altijd kunt uitrusten zoals jij dat wil. Voeg daar aan toe dat je ze ook kunt combineren om sterkere materia te maken of effecten toe te voegen, zoals het verhogen van HP, en dat zorgt dat je lange tijd bezig bent met het creëren van de beste materia.

Het vechten staat wel centraal in deze game. Niet alleen tijdens het verhaal, maar ook vooral tijdens de zijmissies. Er zijn in totaal 300 zijmissies, maar in essentie komen ze allemaal op hetzelfde neer: beweeg van het begin naar het einde van de map waar je een gevecht aan gaat met de baas van het level. Onderweg kom je wat random gevechten tegen en je kan wat kistjes openen voor loot, maar veel meer dan dit is er niet te beleven in de zijmissies en dat is jammer. Vooral hier merk je dat de game officieel was bedacht voor een handheld systeem. De missies zijn allen erg kort en de dungeons zijn niet erg gevarieerd. Het is normaal dat je binnen een minuut klaar kunt zijn met een missie, wat prima is als je in de bus of trein zit, maar op de tv maakt dat weinig uit. De verveling kan aardig toeslaan, maar deze missies geven wel de beste beloningen in de game dus completionisten (zoals ik, helaas) zullen toch aan de bak moeten.

Crisis Core Final Fantasy VII Reunion is een prima versie van het klassieke spel op de PSP. De personages en gebieden zijn allemaal verbeterd en opgepoetst en er is meer dialoog toegevoegd aan de game. Er zijn meer positieve veranderingen aangebracht, zoals de manier waarop de DMW nu werkt en de sterke aspecten van de game zijn hetzelfde gebleven, zoals de manier waarop materia werkt. De minder goede aspecten zijn echter ook hetzelfde gebleven, zoals het gebrek aan variatie in de zijmissies of het verouderde encounter systeem. Dit is echter maar een kleine smet op de algehele ervaring en je houdt een prima spel over.