• Dogtown zonder twijfel de beste wijk in Night City
  • Nieuwe vaardigheden en upgrades
  • Het verhaal is spannend en meeslepend
  • Wachttijden tussen missies hinderen het tempo
  • Toch nog wat technische issues, ook na de update

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen te spelen op Xbox Series.

Cyberpunk 2077 is een game met een woelige geschiedenis. Geplaagd door vertragingen en een catastrofale launch op consoles kroop CD Projekt Red langzaamaan uit z’n development hel om uiteindelijk nu uit te komen op de grootste update since launch met Cyberpunk 2.0 (gratis te downloaden bovendien voor iedereen die het originele spel in bezit heeft). Maar dat is niet alles, met Phantom Liberty brengt CD Project Red ook een grote uitbreiding naar de fans met een mix van dat typische vettige Cyberpunk sfeertje én een stevige dosis noir en spionage. Kan niet stuk, toch?

Catastrofale lancering of niet, ik was één van de spelers die Cyberpunk 2077 volledig uitspeelde kort na release en ondanks wat hapering links en rechts een heel vermakelijke en spannende action rpg vond. Heb je niks van Cyberpunk 2077 gespeeld, moet je wel weten dat Phantom Liberty erg laat gesitueerd zit in de main story.

Kleine waarschuwing: wil je helemaal niks weten van het verhaal van Cyberpunk 2077: Phantom Liberty? Sla dan simpelweg de volgende paragraaf even over.

Dogtown blues

Nadat je de belangrijkste zaken met de Voodoo Boys hebt afgehandeld, krijgt V een telefoontje van iemand met de codenaam "Songbird". Songbird beweert dat ze V kan helpen de Relic Chip in hun hoofd te repareren. V haast zich om Songbird te ontmoeten in Dogtown, de teruggetrokken en beveiligde wijk van Night City.

Als V aankomt, raakt een raket uit Dogtown het presidentiële vluchttransport van de Nieuwe Verenigde Staten van Amerika. V haast zich naar het wrak en redt de president, Rosalind Myers. Eenmaal veilig beginnen V en Myers uit te zoeken waarom Myers werd aangevallen. Myers schakelt speciaal sleeper agent Solomon Reed in, gespeeld door Idris Elba, om het onderzoek en de redding te leiden.

Luther Wick

Idris Elba is dus nieuw in de cast en scoort onmiddellijk met z’n rol, net zoals Keanu Reeves trouwens die opnieuw in de rol van Johnny Silverhand kruipt. Elba's stoïcijnse optreden als loyale agent vormt een tegenwicht voor Reeves' onbesuisde karaktertje als afgestompte rocker. De prestaties van beide personages zijn net zo belangrijk als hun schrijfstijl. Elk personage is onverzettelijk goed geschreven en hun acties laten je achter met een hoop verschillende emoties.

Phantom Liberty levert een spannend verhaal met missies met een strak tempo. Deze bevatten heftige gevechtsscènes en hartverscheurende dialoogmomenten. Elk van deze missies slaagt erin om een redelijke inzet te creëren en deze steeds verder uit te bouwen. Het belangrijkste is dat het plot definitieve narratieve keuzes biedt. Aan het eind is er een keuze die de uiteindelijke missie bepaalt. Die zelf heeft ook meerdere eindes, gebaseerd op je keuzes. Maar qua tempo tussen de opdrachten had ik het wel wat moeilijk. Het komt voor dat je dagen moet wachten op instructies om een bepaalde missie verder te zetten. Het was me wel altijd duidelijk waarom dit gebeurde, maar het droeg niet echt bij tot m’n speelplezier. Ik voelde me een beetje verplicht om op exploratie te gaan wat op zich geen straf is in de Cyberpunk-wereld.

Dogtown is zonder twijfel het best ontworpen district in de hele game. Een afgezet district net naast het stadion van Night City. De hoofdlocatie van Phantom Liberty ligt midden in Pacifica en heeft zijn eigen "officiële" onafhankelijkheid van Night City. V kan het gebied alleen betreden via fast-travel terminals of een veiligheidscontrolepost. De architectuur van Dogtown heeft zeker z’n weerslag op de gameplay. Het draait allemaal om verticaliteit. V moet overheen tientallen gammele trappenhuizen en bouwsteigers om hoger gelegen punten in het District te bereiken. Dit gebied wil dat je letterlijk hogere punten beklimt en ervoor zorgt dat je niet alleen maar rondrent om het gebied te bekijken.

Cyberpunk, nu met nieuw recept

De nieuwe vaardigheidsboom in Phantom Liberty heet de Relic Tree brengt de grootste verandering mee in Phantom Liberty. Je kan kiezen uit een hele nieuwe waaier aan tactische, stealth en cyberware-vaardigheden. De meeste zijn gericht op arm-upgrades zoals de Gorilla Arms of Mantis blades, maar er zijn er ook een paar die alleen op projectielwapens zijn gebaseerd.

Ik vond dat spelers die kiezen voor de tactische route de beste extra’s krijgen in de uitbreiding omdat je zonder het nodige cyberware te laten installeren al aan de slag kan. Je bent best snel overpowered, de nieuwe relic-vaardigheden maken je nog wendbaarder en vooral sneller in gevechten. Relic-vaardigheden vereisen Relic-punten en die kan je enkel bemachtigen in verspreide Terminals in Dogtown. Ze liggen niet zomaar voor het grijpen want veel terminals worden streng bewaakt.

Ik had het al kort over het begin van het hoofdverhaal, maar er zit ook heel wat moois tussen de zijmissies. Bij Mr Hands, de eigenaar van één van de belangrijkste club in Dogtown, staat altijd wel een klusje te wachten. Deze sidejobs zijn de beste CD Projekt Red zijmissies. Ze hebben een verscheidenheid aan ontwerpen en verhalen over de lokale gemeenschap, zwarte markt bedrijven, juridische procedures en nog veel meer. Je onderzoekt plaatsen delict, je breekt in op geheime locaties en nog veel meer.  Ook wil ik nog even ingaan op de nieuwe voertuigmissies. Het was al duidelijk in de base game dat wagens en moto’s in Night City best leuk om rijden zijn en CD Projekt Red biedt nu een hele reeks aan voertuigmissies aan. Op zich allemaal heel standaard: voertuig pikken en naar een velige plek brengen. Je krijgt wel eens opdrachten tussendoor, maar grotendeels kom het neer op meenemen en afzetten. Maar Night City is zo’n coole plek om door te rijden en dat was voor mij wat die voertuigmissies zo leuk maakte, vooral ‘s nachts dan.

Je zou verwachten dat na drie jaar en een heel grote update de game nu eindelijk uit de problemen zou zijn, maar je botste geregeld toch nog op wat probleempjes. Haperingen, missies die niet vlotjes starten en hard crashes naar het Xbox menu zijn geen uitzondering. Ben je van plan terug naar Night City af te zakken dan hou je best rekening met wat turbulentie.

Phantom Liberty is dat ontbrekende stukje Cyberware dat Cyberpunk 2077 al zo lang nodig had. Het is een volledig gerealiseerde uitbreiding met een paar van de beste verhaallijnen in de hele game. Het is zeker geen snelle DLC waarmee je nog een laatste ritje maakt in Night City. Nieuwe vaardigheden, nieuwe karakters die met dezelfde zorgvuldigheid als in de base game worden vertolkt, een verdomd spannende verhaallijn én het best district in Night City, dat is Cyber 2077: Phantom Liberty.