Interesse in een baantje als cartooneske spookjager? Lees dan hier de review van Dead End Job.

• Veel verschillende vijanden
  • Old-school cartoonstijl
  • Willekeurig gegenereerde levels
  • Gameplay leent zich niet voor lange sessies
  • Voorwerpen in de omgeving zijn niet te vernietigen

Twin-stick shooters zijn er in vele vormen en maten, maar het spelen van een spookjager is nieuw in dit genre. Dead End Job is een game die je in deze geestige situatie plaatst en Xboxworld heeft voor jullie uitgezocht of de game het spelen waard is.

Jagen op cartoonspoken

In Dead End Job ben jij een werknemer van een bureau dat zich specialiseert in het elimineren van spoken. Als spokenjager begin je onderaan de ladder en zal je dus je best moeten doen om de gekozen locaties te ontdoen van spoken. De game zelf oogt erg cartoonesk en doet nog het meeste denken aan oude tv shows, zoals Cow and Chicken en Ren and Stimpy. Dit thema blijft zich gedurende de game herhalen, wat inhoudt dat onder andere de humor van hetzelfde niveau is, jouw personage heet bijvoorbeeld Hector Plasm. Ook leuk is de toevoeging van een “episode start” scherm, zoals we gewend zijn van tekenfilms, waarin de naam van de missie te zien is ondersteunt door een catchy melodietje en een rijdende auto. Wat wel jammer is, is het gebrek aan voice acting. Meestal worden de “gesproken” teksten ondersteunt door een grom of een kreun van het sprekende personage. Persoonlijk stoorde ik mezelf er niet aan, maar houdt hier wel rekening mee bij de aanschaf.

Dead End Job speelt als een twin-stick shooter, wat ook inhoudt dat de hele game vanuit een vogelperspectief wordt weergegeven. De locaties in de game worden elke episode willekeurig gegenereerd, dus er is veel afwisseling qua indeling van de levels. Elk level bestaat vervolgens weer uit een x aantal kamers waarin spoken verschijnen en er zijn altijd een aantal mensen aanwezig in een aantal kamers die gered dienen te worden. Zodra alle mensen zijn gered, mag je weer terug naar de exit om te cashen, waarna je weer andere levels kunt starten om weer precies hetzelfde te doen. De gameplay is hierdoor erg repetitief, maar wel doeltreffend.

Bovennatuurlijk afwisseling

Waar de gameplay in de basis erg repetitief is, zijn de randzaken eromheen dat juist weer niet. Zo zijn er ruim 100 verschillende typen spoken, waarvan de meesten erg creatief zijn, met als mijn persoonlijke favoriet de spookvorm van Clippit, de oude Microsoft Office assistent in de vorm van een paperclip. Ook heeft elk spook zijn eigen achtergrondverhaal, wat een beetje diepgang aan de game geeft. Naast de spoken zijn er ook speciale, eenmalig te gebruiken, items te vinden die Hector een tijdelijke boost geven. Denk aan andere wapens, een marshmallow die je beschermt tegen schade of diverse soorten voedsel die je HP herstellen.

De omgevingen in Dead End Job zijn best divers voor een game met een simpele opzet zoals deze. Het helpt ook dat de levels willekeurig gegenereerd zijn natuurlijk, maar er zijn wel wat zaken op aan te merken. Zo staat elke kamer vol met materiaal van een bepaald thema (kantoorspullen op kantoor, glijbanen in het park etc.) welke tot op een bepaalde hoogte te vernietigen zijn. Dit kan je doen om geld of items te vinden, maar het probleem zit hem in het feit dat ze maar tot een bepaalde hoogte vernietigd kunnen worden. Het gebeurt namelijk regelmatig dat je tijdens het schieten op spoken even achter een object blijft hangen waardoor je geraakt wordt door de spoken. Dat is niet tof, maar als je het materiaal had kunnen vernietigen was het geen groot probleem. Helaas blijven de “vernietigde” objecten ten aller tijde aanwezig op het veld en geeft het je niet de mogelijkheid om er doorheen te lopen, terwijl spoken dat soort dingen wel kunnen.

Level up to die

Om de speler een eerlijke kans te geven tegen de spoken, zit er een levelsysteem in. Je verdient experience points zodra je een spook opzuigt en als de witte balk gevuld stijgt je level, waardoor je een perk uit mag zoeken. Je hebt altijd de keuze uit drie perks, welke willekeurig te zijn geselecteerd. Denk bij perks aan het verhogen van je vuursnelheid, het versnellen van de cooldown periode van jouw wapen, een bonus krijgen per gevangen spook en ga zo maar door. De perks helpen Hector om een betere spookjager te worden, maar er is een kans dat dit niet permanent is. Zodra je wordt verslagen door een spook, daal je weer in levels en ben je dus ook weer perks kwijt. Het is dus nooit een goed idee om volledig hersenloos door de omgevingen te rennen.

Dead End Job is een game die zich prima leent voor korte sessies. Als je besluit langere sessies te doen, wordt je al snel getrakteerd op herhaling door de repetitieve gameplay. De stijl van de game wekt nostalgische gevoelens op voor de oudere gamers onder ons, maar simpele zaken als voice acting zijn niet aanwezig. Dankzij de willekeurig gegenereerde omgevingen is geen enkele speelsessie hetzelfde en de grote diversiteit aan spoken, waaronder bekende figuren, houden de rest van de game enigszins fris. Het is alleen te hopen dat je je niet te erg gaat storen aan de niet volledig vernietigbare voorwerpen waar je potentieel dood kunt gaan, doordat ze in de weg zitten.