Voor het eerst maakt EA een voetbalgame zonder de naam FIFA, wat vinden wij van FC 24?

• PlayStyles geven teams en spelers een uniek gevoel
  • Graphics gaan nog een stapje verder door HyperMotion V
  • Mooie nieuwe vormgeving en menu's
  • Modi buiten Ultimate Team moeten vechten om de restjes
  • Zachte evolutie in een nieuw jasje, maar geen grote doorstart

Meer dan drie decennia lang konden voetbalfans bijna elk jaar terecht bij FIFA voor hun videogame fix. De game kwam uit op werkelijk alle mogelijke platformen en beloofde de meeste complete ervaring dankzij de officiële licentie. Die tijd is nu finaal voorbij, want FIFA is niet meer als videogame. EA dacht, dit kunnen we best zonder de peperdure licentie en liet het contract verscheuren. Vanaf dit jaar spelen we EA Sports FC 24. Krijgen we gewoon oude wijn in nieuwe zakken of zorgt deze grondige rebranding ook voor verandering op het gebied van gameplay?

Move like Messi

Van bij de start kreeg ik wel het gevoel een nieuw tijdperk in te stappen. De menu’s druipen van de nieuwe branding en dat nieuwe imago werkt wonderwel heel goed. De menu's zien er duidelijk gestroomlijnd en professioneler uit en geven een eenvoudige, maar effectieve sfeer terwijl je door de verschillende speltypen navigeert. In de game zelf gaan de graphics er ook weer flink vooruit. De HyperMotionV-technologie maakt gebruik van echte wedstrijden en zorgt zo voor de meest realistische bewegingen en reacties ooit gezien in een videogame. Je kan je favoriete spelers er zo uithalen aan de hand van hun signature move of loopje. Maar waar de echte veranderingen zitten is in de gameplay en eigenschappen van een aantal modi. Dus we duiken eerst in de gameplay, daarna lopen we even door de verschillende modi in deze nieuwe telg van EA.

AI buitenspel

In de eerste plaats sleutelde EA aan de vrijheid die je als speler krijgt qua zelf de controle nemen, zonder op de AI te steunen. Zo kan je bepalen of je speler gaat voor een schouderduel, de weg blokkeren of simpelweg voor een staande tackle te gaan. Wil je het meeste uit je match halen, dan ga je je moeten verdiepen in hoe dit soort situaties wil aanpakken, want de computer gaat je niet meer helpen. Aan de andere kant kan je nu met de precisietechniek in het heetst van de strijd een goed gemikte doorloopbal of luchtpass uit voeren. Zo kan jij zelf met een knoppencombinatie de mooiste één-tweetjes neerzetten in plaats daarvan op de computer te moeten rekenen. Als je kansen creëert, kun je precisieschieten uitproberen. Dit vervangt het semi-geassisteerde schieten en dwingt je om je op je doel te richten als je een schot lost. Het is ongelooflijk lonend om op deze manier een doelpunt te maken en de grotere nauwkeurigheid die je krijgt als je dit probeert, is een leuk extraatje.

En dan zijn er nog de PlayStyles, een nieuwe manier om je team tactisch te configureren en de facelift van het oude Player traits systeem. In plaats van alleen maar de basisposities en tactische instellingen te kiezen, kun je nu ook specfieke PlayStyles activeren voor elk team. Zo heb je met Dead Ball een PlayStyle die het veel gemakkelijker maakt om vrije trappen te scoren en betere uitlijning van je schoten. Maar je hebt ook PlayStyles voor passen, met Whipped Pass zet je de beste voorzetten. Elke PlayStyle heeft ook nog een plus versie die enkel beschikbaar is via de beste spelers. Kijken we naar Cristiano Ronaldo dan vinden we een hele lijst aan PlayStyles: hoog springen, speciale manoeuvres en hele krachtige schoten.

De combinatie van alle nieuwe gameplay-functies zorgt elke keer weer voor totaal onvoorspelbare en spannende match-ups. Dat betekent dat FC 24 aanvoelt als de meest frisse EA-voetbalgame sinds lange tijd. Het is echter niet perfect en er zijn wat vreemde dingen die moeten worden gepatcht. Ik heb het over bizarre buitenspel beslissingen en rode kaarten die worden uitgedeeld voor de meest belachelijke tackles.

Ultimate Moneymaker

Van alle speltypes krijgt Ultimate Team natuurlijk de meeste aandacht. De meest opvallende is de toevoeging van vrouwelijke speelsters. Speelsters uit de Barclays Women's Super League (Engeland), D1 Arkema (Frankrijk), Liga F (Spanje) en meer hebben de toch al enorme pool van speelsters met meer dan 1500 aangevuld. Het is een no-brainer om de dames op te nemen in Ultimate Team, vooral nadat het WK de schijnwerpers heeft gericht op veel getalenteerde individuen. Niks houdt je tegen om een mixed team te bouwen.

De chemistry is aangepast zodat teams van zowel de mannen als de vrouwen net zo goed samenwerken als teams van dezelfde nationaliteit. Wat het lastiger maakt om een optimale samenwerking te bereiken, is het feit dat je geen boost kunt krijgen van de competities; de Premier League en Super League zijn niet hetzelfde. Ik snap echter wel dat er absoluut minder mensen door elkaar zullen gaan spelen en waarschijnlijk terug zullen vallen in oude gewoontes met de spelers waar ze meer aan gewend zijn.

Nog nieuw in Ultimate Team zijn de Evoluties, waarmee je je kaartendeck kan upgraden. Voor een prijs (wat had je gedacht) kan je een speler laten evolueren en zo verschillende eigenschappen een duwtje geven. Klinkt simpel, maar dat is het niet helemaal omdat naast betalen ook een aantal uitdagingen moet voltooien. Het is een goed gevonden functie die flauwe kaarten waardevoller maakt omdat je ze met een upgrade-pad naar top niveau kan brengen.

In het speltype Clubs kunnen teams van maximaal elf spelers het tegen elkaar opnemen. De tien divisies van FIFA 23 zijn nu teruggebracht tot vijf competities, waarbij de seizoenen zich over een bepaalde periode afspelen. Aan het einde van het seizoen beginnen de play-offs tegen de tegenstanders uit dezelfde divisie om fans, reputatie en trofeeën te verdienen. Na jaren van jojoën van de tiende naar de zevende divisie en weer terug, is het een morele opkikker dat degradatie niet langer tot de mogelijkheden behoort. Voor de liefhebbers van Volta Football wijzigt er weinig en kan je meer van hetzelfde verwachten uit de vorige editie.

We zouden het bijna vergeten, maar voor wie liever geen last heeft van menselijke tegenstanders en schelden in de lobby is natuurlijk de solocarrière. Kies tussen het manager- of spelerspad. In de eerste ontwikkel je vooral strategie en tactiek en kan je nu ook de training leiden en je spelers een PlayStyle boost geven. Ga je aan de slag als speler dan wacht veel hard trainen, in de kijker van de manager lopen én zo snel mogelijk een contract binnen halen. De dubbele optie qua carrière is zeker de moeite waard, maar vooral door de jarenlange opbouw van de spelmodi en niet zozeer door de nieuwigheden in EA Sports FC 24.

EA Sports FC 24 is een frisse start voor de voetbalgame-serie onder een nieuwe merkidentiteit, met belangrijke gameplay-verbeteringen en de toevoeging van vrouwelijke speelsters aan Ultimate Team. De gameplay-verbeteringen zijn nog het meest opmerkelijke aspect. De PlayStyles zijn de belangrijkste toevoeging, die spelers de mogelijkheid geven om hun teams op een meer tactische manier te configureren. Voor echte fans van de reeks is ook deze niet te missen, ben je een casual voetbalgame speler dan is EA Sports FC 24 ook zeker de moeite als je de vorige editie niet speelde.