• Race Replay en scenarios zorgen voor quick play mogelijkheden
  • Pole Position qua graphics met de nieuwe Visorcam
  • Geen vernieuwing in datavisualisatie
  • De soft-banden te sterk door casual bandenmodel
  • Beetje voorkennis toch wel vereist

Gespeeld op Xbox Series X.

De meeste F1 games zijn gemaakt voor gamers die ervan dromen om Max Verstappen of Lewis Hamilton te zijn, of misschien die titanen zelf uit te dagen op de grid. Maar de kleine groep gamers die stiekem liever in de schoenen van Toto Wolff of, stel je voor, Christian Horner willen springen heeft het moeilijker om een geschikte game te vinden. Hou je van budgetten bepalen, bandenstrategieën uitdenken of een R&D pijplijn beheren dan ben je met F1 Manager 23 zeker aan het juiste adres.

Just Team Principal 23

In F1 Manager 23 neem je de rol op van team principal in een F1 team naar keuze. Je speelt een rol op en naast het circuit. Buiten de race weekends ben je bezig met geld, nieuwe stukken ontwikkelen, doelstellingen bepalen voor het team of contractonderhandeling om de nieuwste ster binnen te halen. Bij de start heb je de keuze uit een aantal opties: je kunt aan het begin van het seizoen 2023 beginnen met een team naar keuze en de standaard carrière uitspelen, maar je kunt er ook voor kiezen om in een echte race uit het seizoen 2023 te springen en te kijken of je de geschiedenis kunt herschrijven in het Race Replay-gedeelte of om een selectie van "exclusieve scenario's" uit te voeren. Eerlijk gezegd zijn dit allebei geweldige manieren om wat warm te lopen met de gameplay voordat je je compleet op een carrière stort. Daarnaast zijn die scenario’s ook perfect om een half uurtje te doden, wat door de diepgang iets moeilijker is bij Career Mode.

Qua presentatie weet F1 Manager 2023 opnieuw te bevestigen met zonder twijfel de beste graphics in het genre. De introductie van de visor-cam, een camera die in de helm van de coureurs zit verwerkt is een leuke toevoeging. Er zijn geen tastbare verbeteringen op vlak van de UI. Je moet vaak heel wat knopjes drukken voor je komt waar je wil zijn en qua data visualisatie is ook alles hetzelfde gebleven.

Een nieuwe carrière betekent ook een team kiezen en dit is misschien wel de belangrijkste keuze die je maakt in de game. Een team van het midden naar de top krijgen is werk van jaren een het resultaat van gerichte beslissingen en focus qua technologische ontwikkeling en een gebalanceerd rijdersduo. Wil je dus per sé met het Williams team aan de slag, dan ga je je verwachtingen wel wat bij moeten stellen en het gevecht eerder aangaan met Alpha Tauri dan met de bolide van Red Bull. Ik vind een robbertje vechten om uit te komen als de best of the rest best interessant. Bepaal welke doelen je hebt en wie je belangrijkste tegenstander wordt, en dan is elk mogelijk team een leuk startpunt.

Ik koos voor McLaren, deels uit nostalgie maar ook omdat ik ergens geloofde dat ik met wat slimme R&D mee kon vechten voor een P4, misschien zelfs een P3. Na een kort openingsfilmpje begint een behulpzame assistent met het geven van korte notities over belangrijke dingen die mijn nieuwe verantwoordelijkheid zijn. Het helpt wel als je op de hoogte bent van de grote concepten in de F1, want de assistent mag dan heel behulpzaam zijn, ze geeft je geen deep dive in alle concepten, systemen en regels van de koningin van de motorsport. Bij loonsonderhandelingen voor je team managers geeft de game best lage startbedragen, na wat research vond ik dat ik vlot tot tien keer meer moest bieden om snel tot een akkoord te komen en m’n favoriete kandidaten niet te frustreren. Google af en toe eens aanspreken op je smartphone kan best helpen tijdens een potje F1 Manager 23, maar een ideale speelervaring vind ik dat niet.

Days of Bahrain

Volgens stap was mijn engineers aan het werk zetten met de ontwikkeling van nieuwe stukken voor de wagens. Je krijgt een mooie analyse waar je de focus moet leggen op vlak van grid positie. Ik hou ook een oogje op de sfeer in het team en beslis om de werkplaatsen een mooie upgrade te geven als morele booster.

Zo rollen we vlotjes de trainingssessie van de eerste Grand Prix in. Na elke training en kwalificatie krijg je feedback van je twee rijders die helpen om de ideale afstelling te bepalen en het vertrouwensniveau van je rijders zo hoog mogelijk te krijgen. Het afstellen van de wagens is een belangrijk deel van de game waar je heel veel extra seconden en snelheid kan vinden. Het is een spel van afweging waar het verhogen van één parameter zoals de hoek van de achtervleugel een effect heeft op vier verschillende elementen. Elk circuit heeft zo z’n specifieke eisen en race na race voel je jezelf beter worden en je inschattingsvermogen vergroten.

Je rijders geven nu ook hun (zelf)vertrouwen aan, wat nieuw is versus de editie van vorig jaar. Het zelfvertrouwen vergroot de inhaal- en verdedigingsmogelijkheden van een coureur, terwijl weinig zelfvertrouwen de kans op fouten en ongelukken vergroot. Je startvertrouwen wordt bepaald door de vrije training: als de coureur goed kan wennen aan het circuit en de wagen goed is afgesteld, zal zijn vertrouwen bij de start ook groot zijn, waardoor de vrije training nog belangrijker wordt. Tijdens een race is het vertrouwen van de coureur bovendien dynamisch: succesvolle inhaalacties en verdedigingen vergroten het vertrouwen, tegenslagen verkleinen het. Het vertrouwensniveau is een belangrijke factor waarmee je rekening moet houden als je orders geeft aan coureurs - een agressieve inhaalhouding bij een coureur met weinig vertrouwen is een recept voor ongelukken.

Hoewel het spel niet echt een realistische weergave van de bandenmechanica van Formule 1 biedt, is het dankzij de nieuwe temperatuursimulatie wel iets verbeterd. F1 Manager 2023 berekent zowel oppervlakte- als karkastemperaturen, waardoor het bandenmanagement gedetailleerder wordt: Je moet je banden opwarmen nadat je uit de pits komt en de temperatuur op peil houden tijdens een Safety Car om klaar te zijn voor de herstart. Ook het te lang te warm laten lopen van je banden zal leiden tot snellere degradatie en prestatieverlies. Zowel compound-types als weersomstandigheden beïnvloeden het optimale temperatuurbereik en in die zin zijn hardere compounds een stuk flexibeler. Het is alleen nog niet genoeg om het voordeel van de zachtere rubbers te overwinnen.

Verstappen op kop met 30sec, nét echt.

In m’n eerste race zet ik beide rijders mooi op een verschillende bandenstrategie om een double stack pitstop (bandenwissel voor beide auto’s snel na elkaar) te vermijden. Beide jongens houden mooi hun tempo en zorgen voor hun banden, maar toch slaag ik er niet in naar m’n gewenste positie door te klimmen én uiteraard rijdt Verstappen helemaal vooraan met een halve lap voorsprong. Ook in die zin bootst F1 Manager 23 een F1 race mooi na, je kan gerust een hele race op je positie blijven hangen zonder kansen op inhalen. Sterk genoeg om je achtervolger achter je te houden, net niet sterk genoeg om voorbij je voorganger te gaan. Je moet je vooruitgang echt over een aantal races bekijken en goed je R&D pijplijn in de gaten houden. Zo kon ik van een gemiddelde van P7-P8 opklimmen met Lando Norris tot net buiten de top 3 en dat over een periode van tien races.

F1 zou F1 niet zijn als het noodlot en toeval niet af en toe stevig toeslaat. De vraag is dan alleen of dat dan op het juiste moment gebeurt. Zo was er net een crash gebeurd tussen een paar auto's bij de Grand Prix van Azerbeidzjan en er komt een Safety Car de baan op. Mijn twee McLaren bevinden zich in de beste positie om hiervan te profiteren - we zijn heel dicht bij de pit-ingang. Aan de andere kant komt deze Safety Car een beetje te vroeg naar mijn smaak, want m’n beide rijders konden nog een heel stuk doen met hun banden. Ik blijf dus lekker uit en ga voor behoud van positie. De rest van de grid komt binnen en wisselt naar verse Softs of Mediums en halen met gemak hun baan posities weer in.

F1 Manager 23 mag met z’n Team Principal Simulator een niche aanspreken, de game positioneert zich wel op een lijn tussen casual en echt expertniveau en blijft zo heel toegankelijk. Ook Race-replay en de nieuwe scenario’s geven je de mogelijkheid om snel een sessie te spelen versus de meer diepere tijdsbesteding van een carrièremodus. Een wiki in de game of de mogelijkheid om je wat in te lezen als speler zou wel een mooie toevoeging zijn. De game gaat dan wel niet zo ver als een Motorsport Manager waar de mechanische modellen qua bandenslijtage toch nog een grotere rol spelen. Een heel sterk vervolg op de voorganger en dus een grote aanrader voor alle fans van de strategische en tactische kant van dé ultieme (motor)sport.