• Uitstekende graphics
  • Knappe Story-missies
  • Alles dat Forza Horizon goed maakt in één pakket
  • Incrementele verbeteringen
  • Geen drastische veranderingen in vergelijking met deel 4
  • Voelt algemeen gezien wel heel bekend aan

Ik kan makkelijk een heel boek schrijven over Forza Horizon 5. Elke hoek die je omslaat ontdek je weer nieuwe dingen om te doen en uitproberen. Het spel lijkt je constant te vragen “nog eentje?”. Forza Horizon 5 is misschien wel dé ultieme open-wereld racegame, ontwikkeld door Playground Games en Turn 10. We laten het koude Verenigd Koninkrijk achter ons en trekken naar het zonnige Mexico in een enorme zandbak die niet alleen prachtig is om te zien, maar ook talloze mogelijkheden biedt voor snelle race-actie. Wat me onmiddellijk opviel is dat Forza Horizon 5 de ietwat gedempte en aardse tonen van de vorige game volledig aan kant schuift. Forza Horizon 5 is in alle opzichten luider, helderder en bombastischer dan z’n voorganger. Alle knoppen op tien!

Viva Mexico!

Het Forza Festival zet dus voet aan wal in Mexico en brengt een verhaallijn met zich mee die vooral bestaat als een raamwerk voor spannende en met leuk gimmicks gevulde races. Qua aanpak niks nieuws: je maakt snel een personage aan, waarna je losgaat op de gigantische wereldkaart, waarna je de game op alle mogelijke manieren kunt benaderen. Het voltooien van races levert punten op die kunnen worden besteed aan het vrijspelen van nieuwe pins op de kaart, met hun eigen bijbehorende races en taken. Er zijn ook afzonderlijke verhaalmissies die je tijdens het spel vrijspeelt en die net een tikkeltje anders zijn dan je doorsnee point to point- of circuit-race. Naast het racen kan je ook nog op zoek naar zeldzame barn finds (waarbij je auto's kan vinden), vette jumps of snelheidscamera's om te trotseren. De verhaalmissies voelen aan als het deel van de singleplayer-campagne waaraan het team van Playground Games de meeste zorg heeft besteed. Ze maken leuke connecties met de Mexicaanse cultuur, of je nu zachtjes de draak steekt met Lucha Libre-worstelen of het belang van familiebanden benadrukt terwijl je werkt aan de restauratie van een auto. Dit is waar Forza Horizon 5 het meest succesvol is. Het is op dit vlak een serieuze upgrade ten opzichte van Forza Horizon 4, waar de verhalen soms aanvoelden als een bijzaak. Hier en daar heb je verschillende keuzes en ik ga zeker nog eens terug om de andere opties uit te proberen.

Ik ben een trouwe bezoeker van het Forza Horizon Festival sinds de 2de editie op Xbox One, en wat met meteen opviel was het aangepast physics model. Supercars glijden veel meer weg als je ze van het asfalt afhaalt. Ondiepe plassen bestraffen laag rijdende voertuigen veel zwaarder dan voorheen. Er is een grotere keuze aan banden (en veel andere auto-onderdelen) en die maken een groter verschil. Dit is goed nieuws voor wie graag aan zijn auto sleutelt. Het maakt Forza Horizon, voor zij die dat willen, een tikkeltje serieuzer en de game brengt zo de perfecte mix tussen Forza & Forza Horizon. Racen in Forza Horizon 5 is ongelooflijk, met een strakke en responsieve besturing, waarbij de Trigger Rumble een bevredigend gevoel geeft bij het nemen van bochten of het rijden over ruw terrein. De racelijn die de optimale route aangeeft en de terugspoelfunctie zijn ook terug, waardoor de speler genoeg mogelijkheden heeft om de mechanica van de game onder de knie te krijgen. Er zijn veel toegankelijkheidsopties in Forza Horizon 5, wat ervoor zorgt dat spelers de moeilijkheidsgraad naar hun hand kunnen zetten en het spel wat meer kunnen aanpassen naar eigen wens.

Extra paarden

Op vlak van nieuwe automodellen zit er vanaf de start niet echt veel spectaculairs in, maar de primeurs mogen er wel zijn met op kop de Porsche Taycan Turbo en de Mercedes-AMG One. Met die laatste kan je wisselen tussen road of circuitmodus, waarmee je je downforce drastisch kan versterken als je beslist om een hot lap te rijden. Bij de start zitten er zo’n 500 auto’s in de game, maar Playground Games en Turn 10 hebben net als bij de andere edities nog veel extra bolides in petto via de vele uitbreidingen die de game zal krijgen in de komende maanden én jaren. Je hoeft echter niet elke auto zelf te kopen, want de veertien schuurvondsten (barn finds) voorzien je opnieuw van enkele geweldige wagens.

De spelwereld van Forza Horizon 5 is veel groter dan de vorige iteratie, en er zijn geen beperkingen meer voor seizoensgebonden elementen. In Forza Horizon 5 hebben de verschillende terreintypes op de kaart een gevarieerd aanbod aan locaties en weereffecten. Zo kun je in de ene race door een verregende jungle rijden en in de volgende race door een actieve vulkaan cirkelen. Wie al eens graag in de settings prutst kan in Forza ook z’n hartje op te halen. Afhankelijk van het type Xbox waarop je speelt, heb je verschillende grafische opties tot je beschikking. Ik speelde de Xbox Series X-versie van de game, die in Performance-modus draait op 4k/60fps. De Quality-modus draait op 4K/30fps, maar heeft dan wel drastisch verbeterde weerspiegeling en particle effects. Forza Horizon 5 ziet er in de Quality-modus absoluut verbluffend uit, vooral wanneer je 's nachts door water of door mistige stadsstraten rijdt, waarbij de natuurlijke effecten een spetterende schoonheid vormen tegen het snelle tempo van de race.

Spelers kunnen in Forza Horizon 5 ook hun eigen circuits maken met de EventLab-modus. Je rijdt gewoon rond en legt de gewenste lijn af voor je race, met een druk op de knop plant je checkpoints in en je werkt alles af met een finish. Forza zou Forza niet zijn mocht er naast de basisoptie ook wat voorzien zijn voor spelers die nét iets iets meer willen. Wil je de track van je dromen bouwen dan kan je aan de hand van een complete toolset aan de slag om Laguna Seca op Mexicaans grondgebied na te maken.

4.5 of toch de volle 5?

Speelde je net als ik al eens een vorige Forza Horizon, dan zit je ongetwijfeld met een aantal verwachtingen rond nummer vijf. Maak je vooral geen zorgen, want voor mij is Forza Horizon 5 veruit de beste tot nu toe. Elk puntje van kritiek op nummer vier is aangepakt, denk maar aan de refresh rate van de bestuurder die niet synchroon zat met de rest van het spel of minuscule details als kleine wolkjes bandenrook wanneer je licht tractie begint te verliezen in een grindbocht. We krijgen ook de beste elementen uit de Forza Horizon 4-uitbreidingen nu standaard in de game met de Trailblazer Stunts en een enorme drift zone. Ik had na de eerste beelden en gelezen artikelen een beetje schrik om in een Forza Horizon 4.5 verhaal te landen. Je weet wel, eigenlijk hetzelfde spel met simpelweg een nieuwe kaart en cover, maar Forza Horizon 5 is meer dan z’n nummer waard.

Forza Horizon 5 is een masterclass in hoe een racegame met een open wereld moet zijn. Forza Horizon 5 is geschikt voor alle vaardigheidsniveaus en benaderingen, en met zijn duizelingwekkende aantal missies om te voltooien, dingen om te verzamelen en snelle gameplay, is het een ervaring die veel dingen probeert en in al die dingen slaagt met stijl.