• De game ziet er geweldig uit
  • Veel verschillende helden
  • Veel aanpassingsmogelijkheden
  • Brute executies
  • Connectieproblemen
  • Oneervolle spelers

Nieuwe IP's zijn zeldzaam tegenwoordig. Normaal gesproken is dat alleen weggelegd voor de kleinere studio's met creatieve ideeën, terwijl de grote studio's veilig bij hun paradepaardjes blijven. Ubisoft hoopt dit te kunnen doorbreken door een volledig nieuwe IP uit te brengen genaamd For Honor.

In For Honor bestuur je een held van één van de drie facties: de Knights, Vikings of Samurai. Aan het begin van de game kies je de factie waar je voor wilt vechten (hierover later meer) en daarna mag je je eigen embleem aanmaken. Kort daarna volgt een tutorial over de basismechanieken en acties die je als speler uit kunt voeren met je krijger. Als je de tutorial hebt gedaan, begint de game pas echt. In de afgelopen pers evenementen die Ubisoft had gehouden omtrent For Honor kwam voornamelijk de multiplayer aan bod. Ik was daarom ook razend benieuwd naar wat de aangekondigde singleplayer modus te bieden had. De story mode, zoals het heet, bestaat uit drie chapters (één chapter per factie), welke allemaal onderverdeeld zijn in een aantal levels. Logischerwijs begin je voor het verhaal bij chapter 1.1, waar je in het harnas wordt geschoven van de Warden, een ridder met een groot eergevoel. For Honor was door Ubisoft beschikbaar gesteld op de dag van release, wat er voor zorgde dat ik de Story mode direct in coöp kon spelen, wat ik dus ook heb gedaan, op realistic, want een beetje uitdaging zo nu en dan houdt je scherp. In ieder geval, wat opviel was dat ik ook hier weer een tutorial kreeg over de basis van For Honor, op zich is dat niet erg, maar een paar minuten daarvoor had ik ook al een tutorial gedaan dus het was niet meer dan herhalen wat je zojuist had geleerd.

Alles voor de eer

Het koste mij en mijn medekrijger ongeveer drie uur per chapter, dus een totaal van negen uur om de Story mode uit te spelen. Maar ik moet zeggen dat ik me in al die tijd geen moment heb verveeld. Het verhaal is niet zo zeer origineel of meeslepend maar het is een goed excuus om langs meerdere prachtig vormgegeven gebieden te trekken en meerdere tegenstanders aan je wapen te rijgen. Elk level heeft een aantal collectibles en observables. Observables geven je wat meer informatie over de lore van For Honor, terwijl de collectibles je beloningen geeft voor gebruik in de multiplayer, zoals staal (de in-game currency), emblemen of zelfs lootcrates die je kunt gebruiken op één van je krijgers. De Story mode is de perfecte modus om het spel mee te beginnen, aangezien je speelt met elke factie. Het is meer een grote tutorial voor de multiplayer, waarin je allemaal handige tips en combo’s leert om je characters goed te kunnen gebruiken.

Eervolle facties

Na de oorlog vanuit drie verschillende perspectieven te hebben gezien was ik klaargestoomd voor de multiplayer. Voordat je aan de multiplayer mag deelnemen moet je eerst een match spelen tegen de AI. Een duel. Één-op-één. Of je nu wint of verliest, na deze match ligt de wereld van de multiplayer voor je open. Hier kom je er achter wat het kiezen van een factie voor gevolgen heeft. Los van de diverse multiplayer-modi is er nog een systeem geïntegreerd in de multiplayer, genaamd Faction Wars. Na afloop van elke match krijg je War Assets toebedeeld welke je kunt toekennen aan één van de gebieden waarin jouw factie actief is. In mijn geval zijn dat de Knights. Om de zoveel uur vindt een verschuiving plaats en worden alle War Assets berekent. Dit geeft dus een geheel nieuwe kaart weer. Rechts bovenin is goed te zien hoeveel gebieden jouw factie heeft veroverd. Het leuke aan de Faction Wars is dat het realtime en multiplatform is. Elke keer dat een ronde eindigt krijg je beloningen gebaseerd op jouw bijdrage aan de oorlog. Dit varieert van staal tot lootcrates. Alle content zal, volgens Ubisoft, worden verstrekt gebaseerd op de stand van de Faction Wars. Dit zorgt voor een unieke ervaring. Het is dus belangrijk dat je de War Assets altijd inzet om de oorlog naar jouw hand te zetten.

Eervolle multiplayer?

Ondanks dat je aan het begin een factie kiest, ben je niet gelimiteerd tot het gebruiken van krijgers van alleen jouw factie. Je kunt dus als aanhanger van de Samurai gewoon als Knights of Vikings spelen. Je hebt aan het begin alleen niet de beschikking over alle krijgers van de facties. Denk aan het systeem van Rainbow Six: Siege, waarin je de in-game currency gebruikt om je characters beschikbaar te maken. Het kost 500 steel om een character te openen waarna je bijna alles kan aanpassen. Als ik een tip mag geven: speel eerst de Story mode, je zal me er dankbaar voor zijn. Zodra je één of meerdere krijgers hebt geopend kan je eindelijk aan de slag op het digitale slagveld.

In de multiplayer valt er te kiezen uit een aantal verschillende modi. Zo heb je Duel (1 vs 1, PvP/PvE) en Brawl (2 vs 2, PvP/PvE). Hierin speel je alleen of met een medekrijger tegen de vijandelijke speler op kleinere versies van de beschikbare maps. Het doel is simpel: Er moet bloed vloeien. Het liefst dat van de tegenstander. De winnaar wordt bepaald door een beste drie van de vijf systeem.

Skirmish (4 vs 4, PvP/PvE) is een modus waarin jij in een team van vier man wordt gestopt om punten te verzamelen. Elke kill levert je een aantal punten op en een aantal factoren, zoals executies, beïnvloeden het aantal punten dat je binnen haalt. Zodra de 1000 punten worden gehaald volgt een eliminatieronde voor je tegenstander. De respawn-functie doet het vanaf dat moment niet meer. Elimination (4 vs 4, PvP/PvE) is eigenlijk nog het meeste te vergelijken met Duel en Brawl. Beste drie van de vijf, maar dan met vier tegen vier.

De laatste modus is Dominion (4 vs 4, PvP/PvE). In Dominion staan zones centraal. Per map zijn er drie zones die overgenomen moeten worden om punten te verzamelen. Ook hier “breekt” het team van je tegenstanders, zodra de 1000 punten zijn bereikt, maar ze kunnen zichzelf nog redden. Elke zone op de map is namelijk 100 punten waard. Als je er één overneemt krijg je ze erbij, maar als je er één verliest gaan ze er weer vanaf. Om aan de 1000 punten te komen, moet je naast de zones veroveren dus ook je tegenstanders om zeep helpen. In tegenstelling tot Skirmish, is de AI hier wel nadrukkelijk aanwezig in de vorm van mercenaries die je kunt omleggen voor één punt. Zij kunnen je werk natuurlijk ook een stuk moeilijker maken door je aan te vallen terwijl je het opneemt tegen de helden van je tegenstanders. Dominion is een erg diverse modus, waar het er altijd om spant wie er wint of verliest.

Geen eer te bekennen

Niet alles is natuurlijk koek en ei in een game als For Honor. Het komt namelijk regelmatig voor dat je oneervolle spelers tegenkomt. Mensen die puur spelen voor het winnen en dus niet leven voor de spanning van de confrontaties. Een mooi voorbeeld hiervan is de afgrond. Op diverse maps zijn er afgronden te vinden waar je mensen met een beetje tot veel moeite van af kunt duwen. Dit resulteert in een oneervolle kill, maar dat zorgt meestal wel voor een verlies van jouw kant, zodra ze met zijn tweeën (of meer) tegelijk op je af komen. Om hier nog een verweer aan te geven is er een Revenge mode die je in kunt schakelen om sterker te worden en geen stamina te gebruiken bij je acties, maar drie tegen een blijft natuurlijk oneerlijk. Dit is natuurlijk het risico van spelen tegen mensen die je niet kent, maar het kan de nodige frustraties opleveren als ze je verslaan op die manier. In modi zoals Dominion voelt het minder vaak oneerlijk, aangezien je hier een respawn-systeem hebt.

Wat mij eigenlijk het meeste ergerde waren de verbindingsproblemen. Het kwam regelmatig voor dat ik midden in een potje zat dat lekker liep, om er vervolgens uit te worden gegooid vanwege “verbindingsproblemen”. Met als resultaat dat ik geen beloningen kreeg. Als het één of twee keer gebeurt dan is dat tot daar aan toe, maar het gebeurd nu nog steeds en dat kan erg schadelijk zijn voor een game die voor de rest heel goed in elkaar zit. Ik hoop dan ook dat dit probleem snel wordt opgelost.

Creëer je eer

Hierboven heb ik vermeld dat je meerdere krijgers per factie hebt die je kunt ontgrendelen. Elke krijger heeft zijn eigen moveset en combo’s die je kunt gebruiken om je tegenstanders om te leggen met mooie bloedfonteinen en ruige executies. Maar er zit ook een goed doordacht systeem in. Zo heeft elke krijger zijn eigen speelstijl, naast zijn moveset. Krijgers als de Peacekeeper zijn bijvoorbeeld heel snel, maar die kunnen niet veel hebben. Terwijl Warlords met hun zwaard en schild als ware tanks het slagveld kunnen domineren maar niet goed kunnen omgaan met snelle tegenstanders. Hier komen natuurlijk ook wat persoonlijke vaardigheden bij kijken en er zijn meerdere manieren om het tij te keren. Er zijn ook krijgers met veel bereik of met een moveset gebaseerd op de tegenaanval. Uiteindelijk bepaal je zelf welke character het beste bij jou past, maar je moet wel rekening houden met je eigen zwaktes. Zo heb ik als Peacekeeper gebruiker nog steeds wat moeite met tegenstanders die Nobushi gebruiken (met die Naginata die super veel bereik heeft).

Los van het aanschaffen van nieuwe characters zijn ze natuurlijk ook aan te passen. Je kunt je characters versieren met verschillende kleuren paletten, emblemen, tattoos (alleen voor de Vikings), huidskleur en bij sommige krijgers kan je zelfs het geslacht aanpassen. Er zijn namelijk characters die alleen mannelijk of alleen vrouwelijk kunnen zijn. Dit zijn allemaal cosmetische aanpassingen die je kunt ontgrendelen door je characters te levellen of de Story mode te spelen. Maar daar stopt het niet. De wapens, het pantser en de vaardigheden van je krijgers kunnen ook aangepast worden. Vaardigheden ontgrendel je door je krijger te laten stijgen in level, maar wapen- en pantseronderdelen kun je krijgen als loot aan het einde van een match of door lootcrates te kopen met Steel. Als je niet genoeg tijd hebt om For Honor te spelen en Steel te verzamelen kan je er ook voor kiezen om echt geld te gebruiken om Steel aan te schaffen. Volgens een banner die tactisch is geplaatst door Ubisoft. De onderdelen beïnvloeden bepaalde statistieken van je characters. Zo kan je ze meer verdediging geven of er voor zorgen dat hun stamina minder snel op wordt gebruikt. Je kunt onderdelen ook uit elkaar halen om andere onderdelen te upgraden. Er zijn veel mogelijkheden en je kunt je krijger er uit laten zien zoals jij wil. Bloed laten vloeien was nog nooit zo aanpasbaar.

For Honor is een game die veel leunt op het multiplayer gedeelte. Maar ondanks dat is het verhaal vermakelijk en bij vlagen uitdagend. De game is prachtig vormgegeven en geluiden van de wapens klinken authentiek. De multiplayer is een geweldige ervaring, weg van al het schietgeweld van de afgelopen tijd. Met de grote hoeveelheid aanpassingen die gedaan kunnen worden en de diversiteit van de krijgers valt er voorlopig nog genoeg te beleven. De Faction Wars zorgt ervoor dat al jouw gevechten ook daadwerkelijk een doel hebben en niets voelt beter dan jouw factie als winnaar uit de bus te zien komen. Natuurlijk is het niet allemaal zonneschijn, zo zijn er veel te veel connectie problemen, zelfs als je midden in een potje zit. En er zitten wat oneervolle mensen in de multiplayer community. Zodra de connectie problemen zijn opgelost heeft Ubisoft goud, of om in hun straat te blijven, Steel in handen met For Honor. Ik kijk daarom ook uit naar de toekomst van de nieuwe IP.