Tim Colman | zondag 18 Dec 2022, 13:48

Deze remake van een vechtgame voor de PS3 is er nu voor je Xbox!

• Meer dan 50 personages om uit te kiezen
  • Een betere verhaalmodus met meer inhoud
  • Nieuwe stemmen voor sommige personages
  • Online modus zonder rollback netcode

JoJo's Bizarre Adventure All-Star Battle kwam oorspronkelijk uit in Japan, op 29 augustus 2013 exclusief voor PlayStation 3. Hirohiko Araki's langlopende verhaal over de familie Joestar, hun immense vriendengroep en verzameling aan vijanden kwamen samen in één fighting game met een geweldige vechtspelervaring. Dat pareltje is nu geremasterd Xbox Series X & S met als titel JoJo's Bizarre Adventure All-Star Battle R. De nieuwe remaster heeft verbeterde visuals en draait in een supervloeiende 60fps. Naast alle downloadbare personages bevat de remaster meer dan vijftig personages uit de huidige acht delen van de JoJo-franchise.

Jojo's back

Voorheen had All-Star Battle enkel een zeer beperkte verhaalmodus met een aantal main story gevechten, maar nu krijgen we een volledig herwerkte verhaalmodus, inclusief geheime missies. Deze nemen je mee in een pak meer gevechten doorheen verschillende moeilijkheidsgraden. Dit gaat van JoJo deel één tot en met deel zeven. De nieuwe verhaalmodus was onmiddellijk de uitschieter voor mij. Je speelt met je progressie cosmetische items vrij en je krijgt goud, wat je in kan wisselen in de Game Gallery voor nog meer cosmetische items of de nieuwe support effects. Die laatste zijn nieuw in de game en kan je inzetten als hulp tijdens de storymode, mocht je het wat moeilijker hebben met bepaalde tegenstanders.

Alle dialogen komen recht uit de Manga of zijn speciaal voor de game geschreven. Het gaat werkelijk alle kanten uit, maar met alle verschillende multiverses op het grote en kleine scherm zijn we dat prima gewoon ondertussen. Extra leuk is de update in de Japanse voice cast die mee overkomt uit de laatste nieuwe anime's.

Take a Stand

De gameplay blijft simpel, recht door zee en zo hoort het ook. Je enige doel is zo snel mogelijk de tegenstander te verslaan en gezien dit een JoJo Game krijg je hulp van Hamon en Stands. Het was echt een plezier om elke fighter uit te proberen en te zien wat hun vechtstijl je kan bieden in de strijd.

Een groot deel van de gameplay draait rond de beschermende geesten, de zogenaamde Stands, die als een soort tweede lichaam meespelen in de strijd. Het zijn die Stands die JoJo zo interessant maken als fighting game, want personages met eenzelfde vechtstijl krijgen toch een uniek kantje dankzij hun Stand. Zo kan je vlot van één personage naar een ander en voldoende nieuws vinden. Qua move mapping heeft de game een ideale structuur, ook voor beginners, om vlot te kunnen experimenteren tussen de verschillende personages. Rookies kunnen nog extra hulp inroepen met Easy Beat, een handige functie die eenvoudige combo’s activeert met één knop op de light attack knop. Het gaf me wat ademruimte in het begin om te zien welke moves goed combineren voor ik overschakelde naar meer complexe personages.

Qua online gameplay mist de remaster duidelijk slagkracht. We moeten het doen zonder rollback netcode, wat zowat dé standaard is geworden voor online fighting games. Dat maakt de online gevechten vrijwel onspeelbaar met een stevige lag in mijn sessies.

Grafisch is deze remaster best oké en in elk geval stukken beter dan de oorspronkelijke PS3-versie. Ondanks een native 4k resolutie merkte ik nooit frame drops in mijn speeltijd. Toegegeven, de waanzinnige actie zou heel goed de occasionele hapering uit mijn zicht kunnen hebben verdoezeld, maar voor zover ik kon zijn draaide het spel heel goed en zonder grote problemen. De tekenstijl is ook iets dat zowel anime-fans als fans van het vechtgenre vrijwel zeker zullen waarderen. De personages zitten boordevol persoonlijkheid en knallen mooi van de levels af. Het mengen van 2D-art in een 3D-wereld kan soms slecht aflopen, maar JoJo's Bizarre Adventure All-Star Battle R doet het op een manier waarbij het op de een of andere manier behoorlijk natuurlijk aanvoelt.

De enorme hoeveelheid fanservice gaat voor vele JoJo-fans de toegangsprijs al waard zijn. Van speciale aanvallen, finishers, en zelfs gewone combo's, zowat elke beweging die een personage in dit spel maakt wordt geleid door de persoonlijkheid van dat personage. Ik kan me moeilijk een vechtspel voorstellen dat dit hoge niveau van waardering voor zijn bronmateriaal heeft en het op zo'n overtuigende manier laat zien via de gameplay - zeker een met zoveel personages. Het is echt geweldig om te zien dat er zoveel aandacht wordt besteed aan elk personage.