Mortal Kombat is weer terug! Een echte hit, of toch een pit fatality? Lees onze recensie!

• Complete herziening van het vechtsysteem
  • Store Mode is opnieuw een topper
  • Invasion Mode zorgt voor eindeloos plezier
  • Geen tutorials voor specifieke personages
  • Store Mode misschien iets te kort

Al dertig jaar één van de toppers in het fighting game genre. Dé referentie qua over-the-top gore en de meest bizarre personages. Zo is het simpel hoor ik er een paar denken, shock en controverse boven gameplay werkt altijd. Maar met een beetje afstand en een algemeen zicht op de hele franchise is Mortal Kombat ook altijd baanbrekend geweest op vlak van gameplay. Ver van altijd perfect, maar wel altijd de grens opgezocht binnen het kader van hun tijd. Slaagt Netherrealm daar opnieuw in? Kunnen ze met een tijdlijn reset en een herziening van een aantal legendarische gameplay-elementen opnieuw geschiedenis schrijven?

It has begun!

Mortal Kombat 1 is uniek en vindt z’n plaats tussen de rest in de reeks. Ik speel de reeks sinds aflevering 1, met Mortal Kombat II, Ultimate Mortal Kombat, MK4 en Mortal Kombat 9 en 11 als ultieme top vijf. Ik kan nu na een goeie twintigtal uren spelen al zeggen dat Mortal Kombat 1 een van die vijf uit m’n top gaat stoten.

De mensen bij Netherrealm geven hun vechtsysteem de ultieme twist met het Kameo-systeem, waarmee je lange combo’s kan bouwen en de zwaktes van je personage kan compenseren met de sterktes van Kameo vechters. Met één of twee drukken op de knop roep je een extra vechter bij in de strijd. Het gaat zowel om aanvallen en grepen als combo breakers waarbij je Kameo komt binnen gevlogen om je tegenstander even te onderbreken in z’n combogeweld. Ik kreeg bijna hoofdpijn toen ik aan mogelijke combinaties begon te denken. Zo heeft Baraka weinig verweer tegen een personage dat al bukkend blockt, maar in combinatie met een personage als Scorpion kan je vlotjes een overhead aanval toepassen om die laag-bij-de-grondse block te breken. Daarnaast zijn de aircombo’s echt de verschilmaker tussen de verschillende personages en richten deze enorme schade aan. Minpuntje is dat ze heel wat oefening vragen om goed uit te voeren, maar het maakte mij vooral nieuwsgierig om buiten het groepjes van m’n vaste mains (Liu Kang, Kung Lao en Reptile) te gaan experimenteren met andere personages zoals Baraka & Li Mei.

Je zou denken dat Kameo en Air-combo’s drastisch genoeg waren, maar Netherrealm ging van drie verschillende meters voor specials en blows naar één centrale meter. Fatal blows kan je niet meer vanaf de start uitvoeren, crushing blows en character variations zijn zelfs helemaal weg en als laatste kan je de gebukte blocks nu ook openkrijgen via een overhead aanval. Zonder twijfel de grootste verandering op het vlak van vechtmechanics uit de geschiedenis van de reeks.

MK kan je leren

Voor nieuwe en minder nieuwe spelers met roestige controllers brengt Mortal Kombat 1 een prima tutorial. Zo ga je met voldoende oefening door de vertrouwde moves en mechanieken, maar leer je ook de nieuwigheden. Een stap verder zouden personage specifieke tutorials zijn, want in alle rust een moveset en stijl grondig onder de knie krijgen is toch geen overbodige luxe in deze game. Helaas zitten deze niet in het spel. Als beginner raad ik je sowieso Liu Kang aan als starter met een reeks specials die zowel van ver als van dicht heel effectief zijn en bovendien reig je z’n moves zonder problemen aan elkaar in een combo. Scorpion is dan weer iets stroever qua combo’s, maar richt dan weer immense schade aan en is uitermate dodelijk zodra je je tegenstander onder druk kan zetten met een paar rake meppen. Weet je niet goed met wie je moet beginnen, dan heeft Netherrealm de ultieme oplossing: een story mode waarin je een heel pak personages kan uitproberen.

Zeg geen reboot, maar timeline reset

Mortal Kombat 1 is geen reboot, want het verhaal gaat verder waar Mortal Kombat 11 Aftermath zijn spelers achterliet. Aan het einde van die uitbreiding werd Liu Kang de Keeper of Time nadat Raiden Kronika, de vorige Keeper of Time, versloeg. Kang creëert een nieuwe tijdlijn waarin iedereen en alle realms in vrede kunnen samenleven. Maar Mortal Kombat zou Mortal Kombat niet zijn als hier binnen vijf minuten gehakt van wordt gemaakt. Dat is het startpunt voor Mortal Kombat 1, en deze brengt je via een heleboel bekende personages, decors en realms. Johnny Cage z’n carrière zit in het slop, Raiden boert lustig verder op z’n velden met kompaan Kung Lao en niemand minder dan Sindel regeert over Outworld met haar dochters Kitana en Mileena. De verhaalmodus heeft van alles: wat humor, gore, spanning en een aantal stevige verrassingen. Een ding blijft compleet overeind uit alle andere afleveringen en dat is het oetlulgehalte van slechterik Shang Tsung, wat een pannenkoek. Prachtige decors, levensechte animaties en scherpe voice actors brengen ook deze keer de verhaalmodus tot blockbuster niveau. Eén minpuntje dat meer gelinkt is aan het gebrek aan training met de verschillende personages dan de story mode zelf. Je krijgt zo’n drie gevechten per personage en tegen de tijd dat je het ritme en de moves al wat gewoon bent schakel je over naar het volgende karakter om simpelweg weer van bijna nul te starten. Een korte opwarming zou niet misstaan. Dat gezegd hebbende zou ik het een perfecte Kampaign durven noemen en ideaal om met alle personages even te experimenteren. Je speelt de Kampaign wel vlot uit. Met een stevige avondsessie zie je de credits als verschijnen, maar het blijft de ideale instap voor een spelletje online of een andere single player modus, Invasion.

In Invasion speel je op een soort speelbord en vecht je tegen personages met allerlei variaties. In sommige gevechten vallen er lijken uit de lucht of worden er cirkelzagen vanaf de zijkant van het scherm op je afgevuurd. Zelfs de tegenstanders kunnen een bepaalde buff hebben, of je kunt ze alleen schade toebrengen als je op het juiste moment toeslaat. Er zijn uitdagingen waarbij je je krachten moet testen, spelletjes waarbij je projectielen moet ontwijken of eroverheen moet springen, gevechten waarbij je drie tegenstanders in één gevecht moet uitschakelen en traditionele torens. Het doel hiervan is simpelweg zoveel mogelijk munten verdienen die je in de shop kan uitgeven aan upgrades, talismannen, bruikbare items en zoveel meer. Wat MK1 echt goed doet, is je belonen voor je harde werk. Tijdens het spelen van Invasion, Towers of online, stijg je in je eigen rang en in de vechters die je selecteert. Gaandeweg speel je nieuwe skins, uitrusting, fatalities en skins vrij.

Mortal Kombat 1 is een unieke en vernieuwende toevoeging aan de reeks. Het Kameo-systeem en de air combo's zorgen voor een dynamische en spannende gameplay. De story mode is goed gemaakt en de single-player content is uitgebreid. Met Invasion mode krijg je een leuke en uitdagende toevoeging aan de aanwezige reeks modi. De verschillende uitdagingen zorgen voor variatie en de beloningen zijn motiverend. De game is een aanrader voor fans van de reeks en voor spelers die op zoek zijn naar een nieuwe fighting game!