Dorian de la Fosse | woensdag 10 Jan 2024, 22:29

Beheer je eigen workshop!

• Veel oog voor detail
  • Grote diversiteit aan voertuigen
  • Besturing is niet intuïtief
  • Menunavigatie laat te wensen over

Simulatiegames zijn niet meer weg te denken uit het gaminglandschap. Van hogedrukstralen tot aan vliegtuigen, als het bestaat is er een grote kans dat er een speelbare simulator van is ontwikkeld. Normaal gesproken komen deze games uit op de PC, waar je een muis tot jouw beschikking hebt voor perfecte controle, maar we zien steeds meer simulatiegames hun weg vinden naar de consoles. Zo ook Motorcycle Mechanic Simulator 2021.

Carriere in de zandbak

Motorcycle Mechanic Simulator plaatst jou in de schoenen van een monteur die zijn eigen workshop heeft. Deze workshop specialiseert zich, zoals de naam al deed vermoeden, in het onderhouden en repareren van motoren. De game begint met een tutorial die jou kennis laat maken met de diverse mechanieken van deze simulator. In de tutorial vielen mij direct twee dingen op: de mate van simulatie is heel hoog en gedetailleerd waardoor je ook daadwerkelijk wat op kunt steken van de game, maar dat alles is gebaseerd op jouw geduld en het vermogen om te wennen aan de erg onhandige besturing.

Naast de carrièremodus is er ook de mogelijkheid om een zandbakmodus te starten. Hier heb je geen tutorials, maar wel een oneindig aantal klanten en direct toegang tot alle basisfunctionaliteiten van de game. Dit is een leuke toevoeging, maar is niet voor beginners weggelegd. Spendeer jouw eerste uren daarom in de carrièremodus tot je bedreven genoeg bent om het hogerop te zoeken.

Sleutelen met frustratie

Mocht je door de tutorial heen komen dan ontvouwt zich een technisch zeer indrukwekkende game die jou continu uitdaagt. Vrijwel elk onderdeel van de motoren die bij jou worden afgeleverd kan worden verwijderd en vervangen. Door een bericht in de inbox weet je wat er mis is met de motor en mag je al jouw gereedschap gebruiken om het probleem op te lossen en al jouw geld om nieuwe onderdelen te kopen voor de motoren of de workshop. Het oog voor detail beperkt zich echter niet alleen tot de motoren, ook jouw werkomgeving geeft je direct het gevoel dat je in een serieuze garage bezig bent. Er zit ook een grote variëteit aan motoren in de game, dus het ene moment heb je een mooie bobber op de brug staan en het volgende moment een snelle sportmotor. Deze mate van afwisseling houdt de game ook fris en dwingt je altijd op te letten.

Er zit echter ook een keerzijde aan deze glanzende medaille. Zoals ik eerder al aangaf kan de besturing nogal een uitdaging zijn. De game wordt gespeeld vanuit een eerste persoons-perspectief, dus de standaard regels zijn hierop van toepassing: linker thumbstick voor lopen, rechter thumbstick voor camerabesturing. Zodra je inzoomt op een onderdeel om deze te verwijderen wordt dit opeens omgedraaid. Met links cirkelt de camera om het onderdeel heen en met rechts beweeg je de cursor. Daarnaast voelt het navigeren door het menu erg onnatuurlijk, zeker in de tutorial-fase, want dan zijn nog niet alle velden te selecteren. Hierdoor moet je als een ongeleid projectiel bewegen met de thumbstick in de hoop dat de cursor naar het volgende vakje gaat. Naarmate je vordert in de game lost dit probleem zich gelukkig wel grotendeels op.

Motorcyle Mechanic Simulator 2021 geeft je het gevoel dat je echt de eigenaar bent van een eigen workshop. Met gedetailleerde onderdelen en een variatie aan motoren waan je je tot echte monteur. Tot het moment dat de besturing roet in het eten gooit. Dit went uiteindelijk wel, als je het geduld op kan brengen lang genoeg door te spelen. Maar, dit is een issue die een patch op zou kunnen lossen. Als dat gebeurt, heb je een solide simulator waar je uren in kwijt kunt.