• Aangepaste besturing
  • Degelijke geluidseffecten
  • Strategische gameplay
  • Niet alle cutscenes zijn geremasterd

Dorian de la Fosse | dinsdag 9 Feb 2016, 6:57

Is Resident Evil Zero remake waardig? Lees het hier.

Resident Evil heeft jarenlang aan de top van de horror games gestaan. De serie van Capcom werd geroemd om het diepgaande verhaal, de memorabele monsters en de intrigerende personages. Capcom had goud in handen met Resident Evil en dat hebben ze laten blijken. Naast de zeven delen in de hoofdserie zijn er ook een aantal spin-offs uitgebracht, met als meest recente toevoeging Resident Evil Revelations 2. Capcom geeft graag gehoor aan de wensen van de fans, aangezien ze in 2015 Resident Evil voor de tweede keer hebben geremastered, maar dan in HD. Resident Evil Zero kon daarom ook niet uitblijven. Dit is de tweede keer dat RE0 een remaster heeft gekregen, maar dit keer ook in HD.

Het begin

Door de jaren heen is het duidelijk geworden dat Capcom een liefhebber is van elke console. Zo zijn de eerste drie delen in eerste instantie uitgebracht voor de Playstation 1, terwijl deel vier op de Playstation 2, Gamecube Nintendo en Nintendo Wii is uitgekomen. Resident Evil Zero is officieel uitgebracht op de Gamecube in 2002, waar hij relatief goed verkocht, en daarna werd hij opgepoetst en uitgebracht op de Wii. Nu is de game uitgekomen als HD Remaster. Vandaag de dag ligt de snelheid van de gameplay van de gemiddelde game een stuk hoger dan in 2002 en zelfs toen vroegen mensen zich af of de gameplay van Resident Evil niet gedateerd was. Na de eerste stappen gezet te hebben in de wereld van Resident Evil Zero ben ik bang dat ik daar geen concreet antwoord op heb. Het heeft te maken met voorkeur. Als je een gamer bent die elk type spel probeert, dan zal je hier weinig problemen mee hebben, maar ben jij een echte shooterfanaat dan is de game niks voor jou. De gameplay is daarvoor te traag en de besturing te ouderwets.

We nemen de trein

Resident Evil Zero plaatst jou in de schoenen van S.T.A.R.S. agente Rebecca Chambers en de crimineel Billy Coen. De game speelt zich af voor en tijdens het eerste deel in de serie (the Mansion Incident). Het is aan jou de taak om de crimineel Billy Coen in te rekenen, maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden worden de personages gedwongen om samen te werken. Alleen samen kunnen ze de gruwelen die Resident Evil Zero te bieden heeft overleven. Dankzij het destijds revolutionaire “partner zapping” systeem is het mogelijk om beide personages te besturen om zo puzzels op te lossen, voorwerpen te verzamelen en vijanden af te slachten. Met Resident Evil Zero zijn de makers trouw gebleven aan het koffer inventaris systeem wat heel lang onderdeel is geweest van de serie. Dit betekent dat je niet onbeperkt voorwerpen en wapens mee kunt nemen. De ruimte in beide koffers is beperkt (voor elk personage één koffer) dus je moet tactisch te werk gaan om jezelf te kunnen bevrijden uit benarde situaties. In tegenstelling tot de eerdere delen is er dit keer geen opslag box om alle voorwerpen in te stoppen die je misschien later nodig hebt. Nu kunnen zowel Rebecca als Billy voorwerpen droppen. Alle dingen die je achter laat zullen net zolang blijven liggen tot je ze weer oppakt. Het is dus handig om alles wat je niet nodig hebt, achter te laten in kamers waar het veilig is. In de meeste gevallen komt dat neer op een kamer waar een typemachine (opslagpunt) in aanwezig is.

Specialisten

Billy en Rebecca hebben beiden een eigen specialiteit. Zo is Rebecca de enige die herbs kan mixen en Billy beschikt over een aansteker. Je moet regelmatig gebruik maken van hun individuele vaardigheden om de vele puzzels die het spel kent op te lossen. Het partner zapping systeem zorgt er voor dat beide personages individueel, maar ook samen kunnen handelen. Soms is het noodzakelijk om ze ieder een eigen kant op te laten gaan. Aangezien je maar één personage tegelijk kan besturen, houdt dit dus in dat er eentje achter moet blijven. Het gevaar hiervan is dat je geen zicht hebt op de omgeving waar de ander zich in bevindt. Met een simpele druk op de Y knop wissel je van personage, zodat je de omgeving in de gaten kan houden. Het is echter wel makkelijker om het personage dat je niet gebruikt in een veilige kamer achter te laten, zodat je er geen omkijken naar hebt. Wordt het andere personage aangevallen terwijl jij uit de buurt bent, dan krijg je een noodoproep via de walkietalkie. Je kunt er dan voor kiezen om als een bezetene terug te keren naar je partner of om te wisselen van speelbaar personage. Ben je niet snel genoeg dan legt je partner het loodje en dat betekent ook dat je onmiddellijk “You Are Dead” in je scherm te zien krijgt. De hele game draait dus om strategie. Waar laat je welk voorwerp en wie laat ik hier achter zijn gedachtes die regelmatig door je hoofd zullen schieten bij het spelen van deze game.

Oude glorie

Resident Evil Zero maakt nog gebruik van het oude gevechts- en besturingssysteem. Dit houdt in dat je de camera niet kunt draaien en je alleen kunt lopen of schieten, niet allebei. Om de gamers een beetje tegemoet te komen heeft Capcom de mogelijkheid toegevoegd om gebruik te maken van een moderner besturingssysteem en ik moet zeggen dat dit niet tegenvalt. De camera staat nog steeds vast en het is geen run and gun gameplay, maar het zorgt er wel voor dat de besturing van je characters een stuk soepeler gaat. Zoals ik al zei is dit een mogelijkheid. Je kunt dus ook nog steeds het oude besturingssysteem gebruiken als je dat zou willen. De graphics zijn ook aardig opgepoetst. Je ziet natuurlijk duidelijk dat het een HD remaster betreft, maar dit is bijna nooit storend. Je leest het goed bijna nooit. De hele game kan ingesteld worden op een schermbreedte van 16:9:9 en dat werkt prima, maar er zijn een aantal cutscenes die niet worden mee geschaald. Dit is wat mij betreft een gemiste kans. Op het gebied van geluid zit het gelukkig helemaal goed. De muziek is nog net zo ijzingwekkend en fascinerend als in het origineel, maar het klinkt allemaal net iets mooier. De diverse monsters zijn ook goed te horen voordat je ze überhaupt ziet en de omgevingsgeluiden zijn ook duidelijk van de partij.

Resident Evil Zero brengt je terug naar de hoogtijdagen van de serie. Dankzij het Partner Zapping systeem en de beperkte kofferruimte wordt je continu uitgedaagd om strategisch te werk te gaan. Ik vroeg of de game de tand des tijds heeft weten te doorstaan. Het antwoord: Ja. Mede dankzij de besturing die is herzien en een schermvullend beeldformaat, maar niet alle cutscenes hebben die behandeling gehad en dat is jammer. Gelukkig maken de geluidseffecten veel goed.

Origins Collection

Resident Evil Zero is ook een onderdeel van de Origins Collection. De Origins Collection geeft je zowel deel één als Zero en wordt dus als bundel verkocht. Voor de review van Resident Evil HD Remaster klik je hier.