De Turtles zijn alweer terug, in een uitbreiding op Shredder's Revenge!

• De twee nieuwe personages Usagi en Karai
  • De themawerelden
  • Meer content in een topspel!
  • Enkel survival mode
  • Power-Ups krijgen geen uitleg op voorhand

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge stond op een mooie achtste plaats in mijn persoonlijke top tien van 2022 en Tribute Games belooft om met de Dimension Shellshock DLC de game nog beter te maken. Geen nieuwe storylevels! Dat werd al bij aankondiging meegegeven. Toegegeven, dat nieuws viel wat moeilijk, maar de belofte van een herspeelbare survivalmodus, nieuwe muziek, een aantal extra skins en twee speelbare personages, maakte veel goed.

Helden zonder schild

Die twee nieuwe personages zijn geen onbekenden voor TMNT fans: Usagi Yojimbo hoofdrolspeler Miyamoto Usagi en Foot Clan lid Karai. Beide zijn geweldige toevoegingen met stijlvolle movesets. Usagi gebruikt zijn zwaard en afgemeten vechtstijl om door vijanden heen te hakken, terwijl Karai razendsnel in en uit situaties kan schieten. Karai is waarschijnlijk degene die meer tijd nodig heeft om aan te wennen, omdat je niet echt stil kunt staan en alleen maar combo’s met haar kunt uitvoeren. Usagi is echter ideaal voor beginners en direct leuk om te spelen. Deze twee nieuwe personages zijn zo geweldig dat ze het bijna moeilijk maken om terug te gaan naar de meer simplistische en aardse originele crew, vooral als je al zoveel uren in het basisspel hebt gestoken als ik. Beide personages zijn bovendien kiesbaar in alle modi van het spel, dus ook in de originele story mode. Nog een extraatje voor de echte fans zijn de palet swaps voor de Turtles zelf, gebaseerd op hun verschillende versies, zoals de serie uit 2013, de film uit 1990 en de recentere serie Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles.

Bende na bende na bende

Dus, een nieuwe survival mode. Hordes aan vijanden trotseren en dat allemaal op één enkele levensbalk. Compleet m’n ding niet, nog regelmatige nachtmerries van de endurance fights in de Mortal Kombat games of boss rushes in NES classics. Maar Tribute Games heeft er z’n eigen draai aan gegeven met heel gevarieerde thema-omgevingen en een zoektocht naar kristallen. De thema’s gaan van de stijl in de origele Turtles comics over Oud Japan tot zelf een 8bit thema dat je helemaal terug naar de originele Nintendo games brengt. De pure basisgevechten in Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge zijn steengoed, altijd een pluspunt voor een survivalmode als de mechanics op niveau zijn.

Een survival mode betekent natuurlijk schermen leegmaken. Zodra je weer een horde vijanden in de (pizza)pan hebt gehakt krijg je de keuze om te warpen naar één van twee gebieden. Beloningen komen in de vorm van power-ups, extra gezondheid of kristallen. De power-ups zijn heel creatief, zo kan je zelf de controle krijgen over levelbazen uit de story mode. Minpuntje aan de powerups is dat je pas te horen krijgt wat elke pick-up doet als je hem hebt geselecteerd. Ik moest best wel veel afwegingen maken en risico’s nemen. Dit geeft de game een zekere mate van diepgang en zorgt voor wat tactisch denkwerk boven het knoppenslaan. Ga ik die baas te lijf voor extra kristallen of speel ik op safe? Sommige runs kunnen snel eindigen, maar je neemt altijd wel iets leuks mee. Je levelt je personage verder door en kan je dankzij permanente verbeteringen sterker (meer gezondheid) of leuker (een nieuwe outfit) voor de dag komen.

De Dimension Shellshock DLC is een geweldige toevoeging aan TMNT: Shredder's Revenge. Ik ging Dimension Shellshock in met de verwachting dat het een eenvoudige spelmodus zou zijn die een uur of twee plezier zou toevoegen aan een al geweldig spel. Shredder's Revenge was voor mij al de beste TMNT-game die er ooit is geweest en Dimension Shellshock maakt die positie alleen maar sterker. Door gebruik te maken van de geweldige basis en gevechten heeft Tribute Games zijn geweldige TMNT-game nog beter gemaakt.