Het Indie-Platform spel Shantae: Half-Genie Hero is naar Xbox One gekomen! Lees hier de review!

• Speelt heerlijk
  • Mooie grafische stijl
  • Goede muziek
  • Veel te doen in de levels
  • Lijkt op eerdere delen
  • Levels te vaak herspelen

Half-Genie Hero is alweer het vierde deel in de reeks platformspellen met de half geest Shantae in de hoofdrol. De eerdere delen zijn echter niet uitgegeven op de Xbox, dus zullen ze misschien niet iedereen bekend voorkomen. De Shantae-spellen zijn vrij klassieke tweedimensionale platformspellen met een hubwereld. Al spelende ontgrendel je steeds meer superkrachten, waarna je lastig te bereiken plekken in eerder gespeelde levels kunt verkennen. Het spel heeft een piratenthema, maar speelt zich af in een fantasiewereld.

Half-Genie Hero gaat verder met het niet al te belangrijke verhaal waar de serie gebleven is. Ken je de serie niet, dan kun je toch probleemloos starten met dit vierde deel, maar als je een fan bent, dan zal je vele oude bekenden terugzien. Misschien wordt er wel erg veel verwezen naar eerdere delen en wordt er weinig nieuws toegevoegd.

Sublieme uitvoering

Platformspellen waren er vroeger extreem veel en zijn na lang weggeweest nu met behulp van de indie-scene weer teruggekeerd. De meeste van deze titels zijn 2D en kunnen zich moeilijk onderscheiden in het enorme veld van redelijke, maar ook niet uitzonderlijk goede aanbod van indiegames.

Shantae kan zich wel onderscheiden in de massa. Het is een uitzonderlijk goed ontworpen platformspel, dat zowel in het 16-bittijdperk als nu prima staande kan blijven. De besturing is goed uitgedacht, intuïtief en snaarstrak. Het spel wisselt springen, zwemmen, vliegen en vechten uitstekend af. Ook zijn de levels zo opgebouwd dat ze de speler stimuleren om alle hoekjes te ontdekken en daarnaast zijn ze afwisselend genoeg, zodat ze niet vervelen.

Hubwereld

De hubwereld is een dorpje waarin je kan praten met dorpsbewoners, spullen kan kopen, artwork kan bekijken en allerlei hints kan verzamelen over het verloop van het spel. Soms moest ik even nadenken wat de meest logische nieuwe stap is voor het vervolg van het avontuur, maar echt vast raakte ik nooit. De afwisseling tussen gewone levels, bazen, de hubwereld en amusante verhaalstukken maakt het spel boeiend genoeg om uren achter elkaar te blijven spelen.

De presentatie is ook opvallend goed. Het spel ziet er net als eerdere delen prachtig afgewerkt en goed getekend uit. De stijl van het spel vind ik erg mooi en wordt gecomplementeerd door de goede geluidseffecten en erg catchy muziek. De muziek zorgde ondanks de grote herhaling dat ik extra veel zin in het spel kreeg. De ingesproken stemmen zijn ook prima, al wordt het verhaal grotendeels met tekst uit de doeken gedaan. Iets meer gesproken tekst had het spel nog meer karakter kunnen geven.

De moeilijkheidsgraad is vrij laag. Het eerste deel van het spel biedt wel uitdaging, maar zodra je meer upgrades gekocht hebt in de winkel, wordt het spel wel erg eenvoudig. De uitdaging is dan vooral het vinden van geheimen, en niet het verslaan van de tegenstanders. De eindbazen zijn vaak spectaculair, maar ook eenvoudig te verslaan. Aan het eind van het spel neemt de uitdaging pas weer wat toe.

Weinig vernieuwing

Helaas zijn het niet alleen de personages en het verhaal die grotendeels hetzelfde zijn gebleven, ook de gameplay is weinig vernieuwd. Het spel bestuurt nog vrijwel hetzelfde, met dit keer een nadruk op het wisselen van gedaante. Gedurende het spel kan Shantae in steeds meer fantasiebeesten transformeren. Dit systeem werkt goed en geeft de mogelijkheid de levels steeds opnieuw te verkennen en steeds weer iets nieuws te vinden. Toch is het constant wisselen ook soms wel wat irritant. De animatie kost net iets te veel tijd, waardoor het voor een remming in de spelsnelheid zorgt.

Grafisch is het spel dit keer in tegenstelling tot in vorige delen nu in 1080p resolutie gepresenteerd en ziet er, net zoals in vorige delen nog steeds prima uit. De verschillen zijn hier echter ook niet spectaculair. Het spel zou ook goed een grote uitbreiding kunnen zijn, die dan in HD is uitgevoerd, in plaats van dat het voelt als een volledig nieuwe titel.

Als je dan denkt dat met zo weinig vernieuwing, er heel veel nieuwe levels zouden zijn toegevoegd, dan heb je het helaas mis. Er zijn maar weinig verschillende levels, waardoor het herspelen op een gegeven moment begint te vervelen. Op zich is de mechaniek om steeds weer nieuwe dingen te kunnen ontdekken prima, maar het lijkt in dit geval vooral geïmplementeerd vanwege de geringe hoeveelheid levels. Enkele levels extra had het spel goed gedaan. Het spel is nu vrij kort, maar biedt zeker wel genoeg spelplezier voor de vraagprijs van twintig euro.

Shantae: Half-Genie Hero is geen grote vernieuwing en biedt grotendeels hetzelfde als eerdere delen. Dit zou een probleem kunnen zijn als je de serie inmiddels zat bent of als het spel van mindere kwaliteit zou zijn. Voor mij is dit in elk geval geen probleem. Het spel weet zich door een sublieme presentatie, besturing en speelstijl te onderscheiden van de rest van de indie-platformspellen. De ontwikkelaar had best wat meer levels mogen toevoegen, zodat het herspelen van de levels minder storend zou worden. Toch biedt het spel voldoende speelplezier voor de vraagprijs en daarmee is Half-Genie Hero een aanrader voor eenieder die van het genre houdt.