Yoram Jacobs | zondag 18 Sep 2016, 10:17

For Honor komt voorlopig nog niet uit, maar wij mochten al even een kijkje nemen in de closed alpha.

Ubisoft verbaasde vriend en vijand met de aankondiging van For Honor tijdens de E3 van 2015. Een 'melee only' game met ridders, Vikingen en … samoerai's? Ik was enigszins benieuwd, maar van te voren ook sceptisch. Hoe lang kan zoiets leuk blijven? Gelukkig kregen wij afgelopen weekend toegang tot de closed alpha!

Preview

Aanvallen!

In For Honor speel je als een Viking, samoerai of middeleeuwse ridder. De precieze reden voor de onderlinge strijd blijft nog in nevelen gehuld, maar we vangen al wel een glimp om van degene die waarschijnlijk de boel heeft opgestookt in de openingstrailer. De closed alpha geeft ons toegang tot drie gamemodes, namelijk Duel (1 vs. 1), Brawl (2 vs. 2) en Dominion (4 vs. 4). Ook bestaat de optie om de combat eerst even uit te testen in Practice mode. Geen overbodige luxe, zo bleek al snel.

De combat is simpel om uit te leggen, lastiger om goed uit te voeren. Je locked je doelwit met de linker trigger en valt met een lichte (RB)(RB) of zware aanval (RT)(RT) je vijand aan. Je kunt vanuit drie posities aanvallen; links, rechts en boven. Je blokt deze aanvallen door in dezelfde richting met je linker stick te drukken en te blokken met RT. Timing is hier essentieel en dat maakt het wat lastig om goed te blokken, met name tegen de menselijke tegenstanders. Mocht je niet door een blok heen kunnen rammen, heb je de optie om een shield bash te doen met de X knop. Dan duw je je tegenstander uit balans en kun je snel even uithalen. Mocht dit allemaal geen soelaas bieden, kun je altijd nog wegrollen met de A knop.

Yoram

De game ziet er, zeker voor de alpha fase, al best mooi uit. Textures zijn al aardig opgepoetst, de draw distance is al indrukwekkend, en de animaties zijn redelijk te noemen. Zoals je mag verwachten bij een hele vroege versie, is er behoorlijk wat slowdown, met name bij de vier tegen vier mode. Dit is namelijk de enige mode waarin NPC's verschijnen en je het idee krijgt van een echte veldslag. Wat dit gevoel wat vermindert is het feit dat de NPC's zich alleen ophouden bij punt B, een vreemde gewaarwording, vind ik.

Dominion is best leuk, maar ik vind het wel chaotisch en er was geen echte strategie mogelijk. De bedoeling in vier tegen vier is om de controle te krijgen en houden over drie checkpoints. Wat mij opvalt aan de huidige opzet is dat een punt erg snel kon worden overgenomen. Zo hadden Casper en ik net een bloedige strijd geleverd om punt A over te nemen, waarna we snel naar punt B renden. We hadden nog geen beuk uitgedeeld of punt A was alweer in vijandelijke handen. Wat bleek? Enkele seconden blijven staan op een checkpoint is al voldoende om al je werk ongedaan te maken. Dit vind ik erg jammer en haalt mijns insziens alle strategie uit de game.

Over de combat zelf heb ik gemengde gevoelens. Het is erg tof om in een verhit zwaardgevecht de dodelijke klap uit te delen. Maar als je plotseling tegen twee of drie tegenstanders staat, omdat jouw teammaten bijvoorbeeld nog moeten respawnen, kun je het beter opgeven. Ook het 'Rock, paper, scissors' element vind ik een beetje twijfelachtig; wij kwamen al snel mensen tegen die gewoon heel snel alle drie de aanvallen achter elkaar wisten te combineren. Met enig geluk lukte het mij dan om een aanval te blokkeren, maar de andere twee weer niet. Einde oefening. Leuk als het lukt dus, frustrerend als het je niet lukt.

Casper

For Honor maakt op mij een positieve indruk. De grafische stijl spreekt mij zeer aan; vooral de omgevingen vind ik prachtig. De strijders zien er ook goed uit, al gaat er soms nog het een en ander mis met de animaties. Daarnaast laten de zeer slechte framerate en andere bugs zien dat het spel nog niet af is. Hopelijk maakt Ubisoft dit goed en houdt het zijn slechte reputatie op dit vlak niet in stand.

De keuze van strijders uit verschillende perioden en verschillende delen van de wereld is wel wat curieus, het lijkt daardoor alsof het spel zichzelf niet zo serieus neemt. Ik vraag me af wat dat voor weerslag zal hebben op de campagne. Deze was namelijk nog niet speelbaar. Wordt dit een extraatje, of wordt het juist de hoofdmoot van het spel?

Ik vind het vechtsysteem leuk. Het is niet zo simpel als in andere hack 'n slash games, met een aardige diepgang. Beetje bij beetje kreeg ik het onder de knie, waardoor de eerste overwinningen extra zoet smaakten. Yoram en ik gingen er soms echt in op. Dit gebeurde vooral in de twee tegen twee-modus, want de minpunten die Yoram al beschreef over de vier tegen vier-modus deel ik volledig. Met de kleinschalige modus zijn er geen controlepunten en begin je allebei met een man tegen mangevecht. Win je jouw strijd, dan is het zaak haast te maken om je teammaat te hulp te schieten.

Al spelende krijg je ervaringspunten, munten, rusting en wapens. De bedoeling is dat het spel hierdoor langer leuk blijft, maar ik vrees dat het vooral ervaren spelers nog extra voordelen geeft. Dat is in bijna elke multiplayergame een slecht idee. En of het echt lang leuk zal blijven? Dat vraag ik mij af. Nu waren er nog maar een paar modi en spelomgevingen beschikbaar, maar ook met meer content is een goede campagne een must.

Conclusie

We vinden For Honor een interessant spel. Onze ervaringen waren weliswaar niet volledig positief, maar onze interesse is zeker gewekt. Het zal ervan afhangen of de ontwikkelaar de technische problemen kan oplossen en of ze genoeg content, inclusief een goed single player-gedeelte kunnen leveren, om van For Honor een echte topper te maken. We houden deze titel in de gaten!

Reacties

Batwheelman 7 jaren,7 maanden geleden

Ik vond het persoonlijk een game met heel wat potentieel, hier en daar ging het wel fout ... maar is dan ook nog maar een Alpha .... benieuwd naar de verbetering in de beta

Login of registreer om te reageren.