• Ziet en klinkt geweldig
  • Vloeiende gameplay
  • Weinig variatie
  • Extra modi weinig om het lijf

Robin de Vries | woensdag 20 Apr 2016, 21:00

Shoot 'm up in space à la Space Invaders meets Ikaruga? Het kan ook op de Xbox met AIPD.

Artificial Intelligence Police Departement (kortweg AIPID) is een top-down shooter die bediend wordt met de twee thumbsticks en triggers, in de neon-stijl van Tron en dat alles in zestig zijdezachte frames per seconde, op het beeld gebracht door de Unreal Engine die er samen voor zorgen dat het debuut van ontwikkelaar Blazing Badger een irritant verslavend spel is geworden.

Geen pretentieus intro filmpje, geen kort verhaal wie je bent en waarom je doet wat je doet. Het kost je welgeteld 45 seconden van opstarten tot het midden van een pandemonium aan Drones, Battleships, Transporters, Bombers en tegenstanders die het best als stuiterdraken betiteld kunnen worden. En vijf minuten later kan je naar adem happend zitten staren naar wéér een game-over scherm.

Grafisch doet de game werkelijk niets verkeerd. Wanneer je de eerste paar ‘waves’ (daarover later meer) hebt overleefd en je elke denkbare tegenstander tegenover je hebt, hoef jij je alleen maar zorgen te maken of je wel de juiste bewegingen maakt. Kleine details als happende Drones, transportvonken van Battleships of EMP’s die je tegemoet komen, alles wordt schitterend in beeld gebracht. Ook nog eens ondersteund door een prima soundtrack, die je nog dieper het gevecht in sleurt.

Gameplay

Het spel doet precies wat je verwacht van Space Invaders 2016. Je bevindt je in een ronde Arena waar tegenstanders per ‘wave’ op je af komen. Bij opstart heb je vijf gamemodi, te weten ‘Standard’, ‘Tough Transporter’, ‘Hostile Space’, ‘High Tech Armada’ en ‘Design’. Al zijn ze interessant om eens uit te proberen, ik merkte al snel dat ik toch vooral terug blijf vallen op de standaard. De overige opties zijn toch vooral manieren om het spel moeilijker te maken en voelen eerder als add-ons dan als op zichzelf staande modi.

In die standaard modus komen de tegenstanders je per wave fanatieker tegemoet, en waar je in de eerste ronde een zooi drones met hier en daar een Bomber en een Transporter tegenkomt die je een super wapen komt brengen, zal je in wave elf eeuwig spijt hebben dat je die shotgun opgebruikt hebt aan vier Bombers, terwijl er nu drie stuiterdraken precies op de route richting een Omega bom liggen. Hoi Game-over scherm.

Want super wapens zijn zeldzaam, en als je geraakt wordt, zal je die schade niet meer goed kunnen maken, en een lege health bar blijft leeg. Maar zolang je nog adem over hebt, zal je tijdens elke sessie willen proberen je top score te verbeteren. Zo ben ik nu al twee dagen bezig om eindelijk de top 1000 te slechten in de leaderboard, wat er weer voor zorgt dat ik punten blijf toevoegen aan mijn totale carrièrescore. En die carrièrepunten maken dat ik mijn schip weer aan mag passen. Want ik begon met een allrounder die een redelijke defensie combineerde met een prima wapen, ondertussen heb ik een Phaser die elke tegenstander pinpoint en omlegt, en pakt mijn schip automatisch tijdelijke upgrades op, waarmee de tijd bijvoorbeeld even wat langzamer loopt en ik weer even op adem kan komen.

Replay

Je doet er niet lang over om elke upgrade te unlocken, en waar dit een voordeel is om zo snel mogelijk de sterkst mogelijke samenstelling te krijgen, haalt dit de replay waarde wel hard onderuit. Want mede door de multipliers die je mag kiezen tussen elke wave (wil je snellere Drones of een beschermend laagje om Transporters heen?) zit je na een uur of vier zwoegen wel met een geweldig schip waar je iedere tegenstander de baas mee kan zijn. Maar de tegenstand groeit met je mee en.. Hoi Game-over scherm.

Gelukkig is er dan altijd nog de offline co-op modus, waarin je met maximaal vier agenten (want we gaan er voor het gemak maar even vanuit dat je aan de goede kant van het spectrum leeft in AIPD) de strijd aan kan gaan met de stuiterdraken. Een goede toevoeging die het spel uitermate geschikt maakt wanneer je graag met wat vrienden op de bank een controller vast houdt.

De Casual-gamer in mij smeekt al even om een potje FIFA, maar het laatste restje Die-hard wil nog wel even John McClane gaan op de Hans Gruber’s van AIPD. Want die top 1000 is nu toch wel heel dichtbij.

AIPD: Artificial Intelligence Police Department zal het meest tot de verbeelding spreken voor diegene die graag tot diep in de nacht de leaderboards te lijf gaat. Het is een zeer solide en vloeiende game, en in zijn genre werkelijk schitterend vormgegeven, maar biedt wellicht te weinig om de filthy casuals als mijzelf echt bij de keel te grijpen voor meer dan een paar snelle sessies.