• En dat was het...?
  • Goedkope schreeuw om aandacht
  • Verouderde en eentonige gameplay
  • Frustrerend door besturing

Yoram Jacobs | zaterdag 30 Apr 2016, 15:00

Weer een sidescroller met graphics uit het 8-bit tijdperk. Lees hier het XBW oordeel!

Ik zal er niet omheen draaien, aangezien de ontwikkelaar het er wel erg dik bovenop legt: Amazing Princess Sarah probeert op een erg goedkope manier de aandacht te trekken. Je ziet wat ik bedoel, als je de titel afbeelding ziet. Het verbaasde mij behoorlijk dat indie ontwikkelaar Haruneko in deze tijd nog vrouwelijke personages op dergelijke wijze onder de aandacht brengt. Niet alleen prinses Sarah is overdreven vorm gegeven, ook de overige vrouwelijke personages lopen er zo bij. Onbegrijpelijk, als je het mij vraagt. Heeft men dan niets meegekregen van alle ontwikkelingen en ophef op dat gebied? Of is het juist een statement? Het is mij niet duidelijk, maar het stoorde mij wel. Over naar de kern van de game.

Amazing Princess Sarah is een eenvoudige sidescrolling game. De game heeft de ouderwetse 8-bit look, met bijbehorende soundtrack. De soundtrack is wellicht nog wel te pruimen voor de meerderheid, de grahpics vermoedelijk niet. Ik snap dat een indie ontwikkelaar geen mega budget heeft om de mooiste beelden op je scherm te toveren, maar dit voelde wel erg aan als makkelijk cashen. Kon men niet iets meer aandacht besteden en een blik werpen op de talloze andere sidescrollers met moderne graphics? De gaming industrie is de afgelopen 25 jaar niet voor niets verder gaan ontwikkelen op grafisch gebied.

Het spel heeft in de basis iets weg van Mega Man, maar denk vooral niet dat het dezelfde kwaliteit heeft. Sarah kan lopen en springen, objecten oppakken en ze kan vijanden slaan met een zwaard. Direct valt op dat je daarvoor heel erg dicht bij je vijanden moet staan. Met een goede timing kun je wel voorkomen dat je geraakt wordt, maar al snel krijg je meerdere soorten vijanden op je af: je wordt dan regelmatig geraakt en je healthpoints tikken snel weg. Dat vond ik al snel vervelend worden, want je kan dus geen aanval doen op afstand. Nog vervelender vond ik het gekreun als Sarah geraakt werd. Elke keer! Bepaalde vrouwelijke vijanden kreunen ook als je hen oppakt om weg te gooien. Je kunt je voorstellen dat er bij mij thuis regelmatig even werd gevraagd of het allemaal wel goed gaat. Kinderachtig van de game, maar goed.

Not so amazing

Om je healthbar gevuld te houden kun je soms een fakkel kapot slaan om een hartje met vijf punten te vinden. Het doden van vijanden levert je verder ervaringspunten op en na een bepaald aantal punten stijg je een level en daarmee je health bar. De levels zijn niet heel groot en bestaan voornamelijk uit platforms waar je op moet springen en kamers met vijanden die je al dan niet kunt doden. Het springen is niet heel zuiver, ik viel regelmatig de afgrond in, ondanks zorgvuldigheid aan mijn kant. Af en toe een schakelaar vinden om een blokkade op te heffen, hier en daar een save point. Meer is er niet.

Die save points heb je overigens wel nodig, want te vaak leunt de game op trial & error gameplay. Probeer maar te springen van platform naar platform, terwijl die onder je voeten verdwijnen na een seconde of twee en er meerdere vleermuizen op je af komen. Frustratie alom: je weet precies wat je moet doen in het spel, maar het moet je maar net lukken. Als je volgende savepoint dan ver weg is, kun je dat vervelend vinden. Ik vond dat wel in elk geval.

Aan het einde de levels krijg je een eindbaas, nergens weten zij echter te imponeren. Je ziet direct wat je moet raken om hem of haar te verslaan. Je krijgt vervolgens een lading XP en je gaat door. Zonde, want in dit type spel hoor je juist boeiende eindbazen te krijgen. Totaal biedt de game je vijf levels, die behalve de achtergrond erg op elkaar lijken. Na het uitspelen krijg je de mogelijkheid de levels nogmaals te doen als bijvoorbeeld vampier of in dronken staat. Het geeft nog maar eens aan op wat voor puberaal niveau de game zich bevindt.

Verspil je geld vooral niet aan Amazing Princess Sarah. Behalve de goedkope schreeuw om aandacht (die het dan toch even krijgt), heeft de game je niets te bieden. De game oogt verouderd, speelt allerminst soepel en heeft geen nostalgische waarde. Daarvoor kun je beter een Mega Man game of andere sidescroller kopen.