• Uitdagend
  • Valt snel in herhaling
  • Weinig mogelijkheden
  • Niet erg orgineel

Jeffrey Koopman | woensdag 9 Dec 2015, 15:00

Een nieuwe titel van het ID@Xbox programma. Je aandacht waard? Lees het in de review.

Baseball Riot is volgens de ontwikkelaar 10tons Ltd. de opvolger van Tennis in the Face. Het is een puzzelgame waarin jij als honkbalspeler Gabe Carpaccio wraak moet nemen op het energy drankje Explodz. Dit doe je door een honkbal door opstakels heen te slaan en zo je tegenstanders te raken. Het concept is niet orgineel, maar erg succesvol op de mobiele platformen. Is Baseball Riot net zo leuk op de Xbox One? Je leest het in onze review.

Wraaklustige Italiaan

Na een korte introductie van de Italiaanse honkbal-ster Gabe Carpaccio ga je direct over naar het eerste level. De game begint extreem makkelijk en gaandeweg door de in totaal meer dan 100 levels wordt dit niveau steeds verder opgekrikt. In de levels is het doel de boze hooligans, partijdige scheidsrechters en slechte medespelers uit te schakelen door ze met de honkbal te raken. Met sterren die je in de levels behaalt, kan je later doorgaan naar het volgende gebied van Amerika. In een volgend gebied kom je weer andere tegenstanders of obstakels tegen. Helaas bleef dit voor mij niet verfrissend genoeg, en viel de game na verloop van tijd te veel in herhaling.

De besturing is simpel en geeft je weinig mogelijkheden. Je krijgt een lijn te zien waar je bal heen gaat, en met één simpele druk op de knop sla je de bal weg. Hierdoor is de learning curve van de game laag, maar het had een stuk leuker geweest als je met meerdere factoren rekening moest houden. Denk hierbij aan een windrichting of de kracht waarmee je de bal wegslaat.

Kleurrijk

De omgevingen zijn kleurrijk en in een cartoonstijl uitgewerkt. Iets waar deze game, die zichzelf niet al te serieus neemt, zich perfect voor leent. De game bevat veel flauwe humor, en is vooral leuk om even tussendoor te spelen. Toch denk ik dat de game daarom beter tot zijn recht komt op een mobiel platform. Het is leuk om even een paar levels uit te spelen, maar voor langere speelsessies ga je dit spel niet spelen. Een perfect spel voor tijdens je saaie busrit naar huis.

Baseball Riot is voor vijf euro te koop in de Xbox Live Store. Een prijs die het qua content en spelplezier zeker waard is. Wanneer je echter over een smartphone beschikt waarop het spel ook speelbaar is, raden wij dat meer aan. Baseball Riot komt daar beter tot zijn recht, en dit is de ideale game om even tussendoor te spelen. Een tablet of telefoon is daar dan veel praktischer in dan dat een console is.