We worden uitgenodigd om terug te keren naar Arkham; blijven we of maken we rechtsomkeert?

• Prima totaalpakket
  • Games zijn nog steeds tof
  • Zeer magere remaster
  • Slechte performance
  • Weinig grafische verbeteringen

Het is het tijdperk van de remasters, zoveel is wel duidelijk. En waar remasters in het verleden hele oude games herstelden tot hedendaagse glorie, is het de laatste jaren wel anders. Nog nooit heb ik zoveel relatief jonge games een oppoets beurt zien krijgen; Bioshock, Gears of War, Halo en Resident Evil om er maar een paar te noemen. De resultaten verschillen onderling nogal; de ene game komt met een volledige collectie (Halo), de ander met een aparte remaster per spel (Resident Evil). Op grafisch gebied is de ene game volledig vernieuwd (GTA 5), andere games veranderen weer erg weinig (Sleeping Dogs). Kennelijk verkopen deze games goed genoeg, want ook Batman krijgt een facelift. Is deze remaster je geld waard?

Laat ik beginnen met iets positiefs: Batman - Return to Arkham is een groot totaalpakket van Arkham Asylum en Arkham City, met alle DLC die ooit is uitgekomen. In het geval van Asylum krijgen Xbox One gamers voor het eerst ook de Joker Challenges te spelen; hierin speel je als de Joker, met zijn eigen gadgets en moves. Deze challenges waren in het verleden exclusief voor de Playstation spelers. Dat is dan ook meteen het enige qua content dat verschilt ten opzichte van de Xbox 360 versie uit 2009. In Arkham City krijg je de DLC pakketten van Catwoman, Robin, Nightwing en wat nieuwe outfits en challenges. Oorspronkelijk zat deze content ook in de GOTY versie die in 2012 op de Xbox 360 verscheen. Helaas zit Arkham: Origins er dan weer niet bij, omdat Rocksteady die game niet heeft ontwikkeld. Dus een echt volledige collectie is het niet.

Terwijl ik de nauwe, claustrofobische gangen van Arkham Asylum betreed, krijg ik net als vroeger weer kippenvel. Wow, wat is deze game toch tof; sluipen door ventilatie schachten, slingeren tussen de gargoyles en natuurlijk heel veel klappen uitdelen aan de domme handlangers van Joker. In Arkham City mogen we juist een redelijk grote, open wereld betreden, waarin het 'wow' gevoel vooral moet komen van de uitzichten en de neonkleuren. Op zichzelf genomen doen beide games, logischerwijs, dat nu weer op een fantastische manier. Het zijn gewoon hele goede games, maar dat wisten we al in 2009 en 2011. Wat zijn nu dan de redenen om de games opnieuw aan te schaffen?

Holy Remaster, Batman!

Return to Arkham is gebouwd op de Unreal Engine 4, in tegenstelling tot de originele spellen, die nog gebruik maakten van een flink aangepaste Unreal Engine 3. Denk vooral niet dat de verschillen dan enorm zijn. Zowel Arkham Asylum als City zijn op grafisch gebied slechts enigszins opgepoetst. Denk hierbij aan scherpere textures, een hogere resolutie en met name in Arkham City toffere bloom effecten, wat je vooral ziet bij de neonborden. Het oogt allemaal wat warmer, voller en zachter. In Asylum is er verder nog wat regen toegevoegd tijdens free roam, maar dat is het verder wel. Op geen enkel moment, ook niet tijdens de cutscenes, had ik het gevoel "wow, dit is echt veel beter dan het origineel!" Het feit dat de cape van Batman nog steeds door zijn eigen lichaam en vijanden wappert helpt natuurlijk niet, om maar te zwijgen over de haren van NPC's. Het lijkt nog steeds alsof de NPC's bossen stro op hun hoofd hebben.

Nou heb ik zelden meegemaakt dat een remaster je echt even doet stoppen, zoals ik dat wel had met Grand Theft Auto 5; in die game was er zoveel veranderd, verbeterd en toegevoegd. Dat is bij Return to Arkham echt niet het geval; het ziet er vooral uit alsof je de PC versie speelt op max settings. Maar dan wel op een wat verouderde PC.

Wat me namelijk erg tegenviel was de performance. Regelmatig haperden beide games, niet alleen tijdens combat. Nu is enige slowdown in deze games bewust gedaan; op die manier is het beter om je volgende move te plannen en de 'freeflow combo' intact te laten. Maar het gebeurde wel erg vaak dat de game diep onder de 30 fps zakte, waardoor de gameplay erg stroperig wordt. Ik kan niet begrijpen dat het een doorgewinterde ontwikkelstudio niet lukt om 60 fps locked te zetten op games van vijf en zeven (!) jaar oud. Dat is toch wel het minste dat je mag verwachten?

Ook verbaasde het me dat de controls in Arkham Asylum niet waren aangepast aan die van City. Was het teveel gevraagd om mij Riddler trophies te laten pakken met mijn Batclaw, zoals dat wel kan in Arkahm City? Of Batman net zo soepel te laten vliegen in Asylum als hij doet in City? Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het punt is duidelijk: de games zijn één op één overgezet, er is niets geoptimaliseerd op het gebied van gameplay. Als remaster is dit een tegenvallend product; men had net zo goed de GOTY versies van de Xbox 360 games backwards compatible kunnen maken. Maar dat levert natuurlijk niet zoveel op.

Heb je de games al gespeeld, dan is er absoluut geen reden om dit pakket te kopen. De grafische verbeteringen zijn minimaal en als algemene remaster valt het behoorlijk tegen. Wordt dit je eerste ervaring met Arkham Asylum en City, dan is de prijs van rond de 40 euro wel te rechtvaardigen voor een groot pakket als dit.