• Test de behendigheid
  • Goede mix van actie en puzzelen
  • Te duur
  • Grafisch gedateerd
  • Soms slecht overzicht

Casper Egas | zondag 28 Feb 2016, 15:00

Ouderwets moeilijk in een nieuwerwets jasje? Maybe. Lees nu de D/Generation review.

D/Generation (ook wel D/Gen genoemd) is een spel dat tussen 1991 en 1993 uitkwam op de DOS-PC, Amiga, Atari ST en Amiga cd32. Het spel was toen een kleine hit, maar zal nu waarschijnlijk niet veel bekendheid meer genieten. Het is daarom opvallend dat ontwikkelaar West Coast Software Limited ervoor heeft gekozen om een remake te maken. Het gaat hier namelijk niet alleen om een HD-versie, zoals de naam doet vermoeden, het hele spel is herwerkt en heeft compleet nieuwe graphics. De programmeur die ook aan het origineel voor de Amiga cd32 werkte legde me uit dat het een zaak van liefde voor het spel is, niet alleen voor winsten. Hij zei zelfs eerlijk dat hij dacht de ontwikkelingskosten niet terug te gaan verdienen met deze versie.

D/Gen is een actiepuzzelspel met een isometrisch perspectief en een bizar verhaal. Je speelt een bezorger met een pakketje voor een mysterieuze man, genaamd Jean-Paul Derrida, die zich op de bovenste verdieping bevindt van het kantorenpand van Genoq. Er is echter iets ernstig misgegaan in dit bedrijf dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van biologische wapens. Hierdoor is het geen kwestie van het pakketje afgeven aan de balie en weer doorgaan, maar van een strijd tegen allerlei vreemde wezens en het op hol geslagen beveiligingssysteem. Op de tien verdiepingen zijn ook nog overlevende werknemers te vinden, die meestal gered willen worden, maar vaak ondankbaar of compleet gestoord zijn.

Ouderwets moeilijk

In het origineel was het alleen mogelijk om per groot level te saven en was je al snel door het beschikbare aantal levens heen. Nu is dat niet meer het geval en kun je per kamer opslaan, waardoor levens geen probleem meer zijn.

Dit wil echter allerminst zeggen dat D/Gen een makkelijk spel is geworden. Het is een moeilijk spel, zoals je vooral vroeger zag. Dit heeft twee oorzaken; de puzzels zijn vaak pittig en het spel vraagt een hoge reactiesnelheid van de speler. Het is vaak een hele kunst om tussen lasers, turrets en monsters te manoeuvreren en lastig te bereiken knoppen op precies de juiste volgorde in te drukken.

Vaak vind ik het spel door deze uitdaging eerder verslavend, dan frustrerend. Het gaf me die typische one-more-go-factor. Nog één keertje proberen maar. Soms was het echter irritant dat ik stierf doordat ik niet het juiste overzicht had. Het spel heeft namelijk een isometrisch, ofwel schuin perspectief, waardoor muren soms het zicht belemmeren. In het origineel werden muren weergegeven als kleine aanzetjes, maar nu zijn de complete muren zichtbaar, en worden deze alleen doorschijnend zodra je er vlakbij komt. Het is super vervelend als je net een lastige hindernis overwonnen hebt, om vervolgens dood te gaan door een verborgen landmijn of tegenstander.

Ouderwets lelijk

Zoals gezegd heeft het spel een complete make over gehad, maar dit betekent niet dat het spel er ook goed uitziet. Grafisch doet het spel denken aan titels die rond de eeuwwisseling op de markt kwamen. Er is weinig detail, de tekstballonnetjes zijn lelijk en het spel mist karakter. Door de onhandige muren kunnen de graphics zelfs in de weg zitten. Een ander probleem tijdens het testen bleek de weergave op mijn televisie. De zijkanten van het scherm waren niet te zien, waardoor bepaalde statistieken niet te lezen waren. Bij een vriendin was het probleem in mindere mate ook aanwezig. Een instelling om de randen aan te passen, is er niet.

De muziek is daarentegen wel erg goed. De soundtrack bestaat uit sfeervolle, futuristische synthesizermuziek. Deze tracks passen uitstekend bij het spel en verrijken het enorm. Geluidseffecten zijn simpel en personages spreken alleen met geschreven tekst, die apart genoeg in het Engels of Welsh kan worden weergegeven. Kennelijk wilde de in Wales gestationeerde ontwikkelaar hun regionale taal in de spotlight zetten.

D/Generation is geen echte klassieker, maar zeker wel een interessante titel. Het is bewonderenswaardig dat de ontwikkelaar uit liefde voor het spel deze heruitgave heeft gemaakt. Vreemd daarbij is dat voor deze digitale game maar liefst 25 euro voor gevraagd wordt. Het spel bevat een boel content en uitdaging, maar is tegelijkertijd te gedateerd om met een dergelijke vraagprijs een echte aanrader te noemen. Alleen aanschaffen als je dit genre erg aansprekend vindt dus.