• Ziekelijke vijanden en eindbazen
  • Sfeer!
  • Multiplayer is niet bijzonder
  • Laadtijden net iets te lang

Yoram Jacobs | dinsdag 31 Mei 2016, 9:02

Is de terugkeer van DOOM een succes? Wij vinden van wel, lees hier waarom!

DOOM: enerzijds een fenomeen in de game wereld, een van de koningen van het FPS genre. Bij de aankondiging van de laatste telg uit de reeks, enkele jaren geleden, raakte een deel van de gamewereld dan ook laaiend enthousiast. Ik was een van die mensen. Anderzijds dateert het laatste deel alweer uit 2004, waarvan de Xbox 360 re-release toch ook alweer een dikke vier jaar oud is. Stond je, als wat jongere gamer, toen al niet te springen om zo'n oude game, dan bestaat de kans dat het hele fenomeen DOOM aan je voorbij is gegaan. De reeks bestaat immers al meer dan twintig jaar en heeft grote tussenpozen gehad tussen verschillende delen. Laat daar met DOOM (2016) direct een einde aan komen. Deze game moet je gewoon in je collectie hebben!

Hell on Mars

Voor de niet ingewijden onder ons, in DOOM speel je een space marine die op Mars orde op zaken moet stellen. Een of andere idiote wetenschapper heeft namelijk een portaal naar de Hel geopend, waardoor er ongenode gasten verschijnen. Het is aan jou om de toeristen uit die andere dimensie vriendelijk te vragen terug te keren. En met vriendelijk vragen, bedoel ik uiteraard 'helemaal aan gort schieten op de meest ranzige, maar fantastische, manieren'!

Een van de geweldige aspecten aan deze reboot is dat men je vrijwel direct laat genieten van al het moois dat de game te bieden heeft. Je begint vastgebonden op een ziekenhuisbed: je worstelt jezelf los en krijgt direct een pistool tot je beschikking. Heel even was ik teleurgesteld. Wat was dit nou? Een klappertjes pistool? Moet ik hier de grootste en lelijkste monsters uit de Hel mee omleggen? De eerste confrontatie met de demonen was niet bijzonder kan ik wel zeggen.

Maar nog geen minuut later zie ik een dode marinier liggen met een shotgun in zijn handen. Ik pak het wapen op en test het direct uit op een van de vele vijanden. Boom! De vijand wordt aan stukken geblazen. Wow! Het gevoel dat ik kreeg na het zien van die eerste kill, was ongelooflijk. Dit doet de game met vrijwel elk wapen dat je aan je arsenaal toevoegt. De game doet ook niet kinderachtig: je krijgt vrij snel alle wapens en zowat allemaal zijn het moordmachines van de bovenste plank. Van de Gauss Cannon, tot de Chaingun, stuk voor stuk een genot om te gebruiken.

Een ander tof element in de game noemt id Software 'Glory Kills'. Een soort finisher die je kunt toepassen op een vijand die voldoende verzwakt is. Zodra dat het geval is, krijgt de vijand een gloed over zich heen. Aan jou de leuke taak ernaar toe te lopen en op de Right Stick te klikken. Wat volgt is een gewelddadige dood van je vijand. Demonen worden aan stukken gescheurd, schedels worden gekraakt, ledematen losgetrokken, noem maar op. Dit is heel erg leuk om te doen, gedurende de gehele game. Je kunt dit gelukkig ook al vanaf het begin doen en letterlijk elke vijand is op deze manier af te maken. Leuke bijkomstigheid is dat je extra Health krijgt als het je lukt om een Glory Kill te maken.

DOOM is niet alleen een gewelddadige game met geweldige wapens: het ziet er ook allemaal ontzettend gelikt uit. Van de prachtig vormgegeven levels en de kleine details op je wapens, tot de monsterlijke Baron of Hell. De art stijl is gewoonweg heel bijzonder. De basis op Mars ademt een ijzingwekkende sfeer uit: sissende buizen, gegrom van de zombie demonen (heel erg Walking Dead achtig!) en sombere muziek. De levels in de Hel zijn eveneens fantastisch ontworpen. Alles oogt en voelt akelig: van de gemartelde doden die in muren vastzitten, tot de vloeibare lava en de mystieke deuren en schakelaars. Je wilt aan de ene kant zo snel mogelijk wegwezen, maar aan de andere kant: het ziet er allemaal zo vet uit! Zoals je mag verwachten in een DOOM game barst het ook hier van de geheime kamers. Zo bevond ik me ineens letterlijk in een kamer uit DOOM 1 uit 1993, inclusief de graphics!

Shoot em up

Een shooter kan nog zo sfeervol zijn met de tofste wapens: als de gevechten niets voorstellen, wordt de game zeer snel saai. Dit is zeker niet het geval bij DOOM. Je krijgt natuurlijk het gebruikelijke kanonnenvoer op je scherm, die je naar believen kunt afmaken. Hoewel het leuk is om rustig uit de menukaart te kiezen met welk wapen je de armzalige demonen afslacht, is nog leuker om de grotere vijanden te doden. En ik heb het hier over enorme vijanden: naast de genoemde Baron of Hell, zijn er veel verschillende demonen, die stuk voor stuk je scherm vullen als ze dichtbij staan. En allemaal prachtig vormgegeven.

De gevechten zijn verder intens. Ik speelde op de 'Hurt me Plenty' moeilijkheidsgraad (normal) en had het bij tijd en wijlen lastig, maar nooit raakte ik gefrustreerd. Om je tegemoet te komen vind je in de meeste grote kamers (een voorbode van veel vijanden!) wel een power-up. Denk hierbij aan 4x damage of Berserk Mode: je wordt dan heel sterk en scheurt vijand na vijand aan stukken. Stilstaan betekent een wisse dood: de levels zijn zo ontworpen dat je van platform naar platform springt en al 'double jumpend' omlaag kijkt en raketten afvuurt op de vijanden die beneden je rondlopen. Dit alles natuurlijk onder het genot van opzwepende metal muziek, een van de kenmerken van de reeks.

In de moderne tijd kan een shooter natuurlijk niet zonder challenges en weapon upgrades. DOOM doet daar aan mee en op een hele geslaagde manier. Elk wapen kan twee attachments krijgen, die beide weer verbeterd kunnen worden. Dit geeft een extra dimensie aan het spel: lukt het je om in dit level 10 vijanden af te maken met behulp van Glory Kills? Zo ja: alsjeblieft, een beloning in de vorm van weapon points, die je weer kunt gebruiken voor de upgrades. De Challenges activeer je door Rune Stones te vinden: je wordt dan geteleporteerd naar een Challenge room en moet dan bijvoorbeeld binnen dertig seconden tien vijanden afmaken met een shotgun. Als dat lukt krijg je een Rune Stone, die je een permanente perk geeft. In totaal kun je drie van die Rune Stones gebruiken, uit een selectie van een stuk of twintig.

Kers op de taart zijn wat mij betreft de eindbazen. Ik ga lekker niets verklappen en raad je aan om ook niet op Youtube te gaan kijken. Laat je gewoon verrassen door de ervaring die DOOM je gaat geven. Vergeet alleen niet om voldoende ammo mee te nemen!

Old School

De game speelt dus geweldig, toch is het niet op alle fronten een succes. Ik had op sommige momenten wel even het gevoel dat ik verdwaald was. id Software houdt er nooit zo van om gamers aan het handje te nemen en dat vind ik prima. Maar aangezien er toch een objective marker wordt gebruikt, was het niet erg geweest om die iets nauwkeuriger te gebruiken. Zo liep ik regelmatig tegen een dichte deur en bleef de marker er gewoon op staan. Vaak bleek dan heel ergens anders een schakelaar te zijn die je moest omzetten. Dat haalde het tempo wel uit het spel en dat is jammer. Een ander minpunt: de laadtijden. In de campaign duurt het best lang om een level te laden, als je doodgaat duurt het weer lang om terug te keren en als je een challenge wilt doen, moet je ook weer wachten. Het gaat allemaal niet om minuten, maar telkens een seconde of twintig wachten omdat je voor de vijfde keer een Challenge niet haalt, is best irritant.

Een aspect waar ik niet heel warm van werd, betreft de multiplayer. En niet eens het spelen van de mode, maar het matchmaking systeem. Ik heb een aantal matches gespeeld, maar met name de eerste keer inloggen en een lobby vinden duurde wel een paar minuten. Dat zijn we niet meer gewend anno 2016. De mode zelf is met twee woorden samen te vatten: Old School. De campaign is al een snelle game, de multiplayer is aanzienlijk sneller. Je kunt nergens stilstaan en je tegenstanders double jumpen zich een slag in de rondte. Zodra je een beetje gewend bent, is het best leuk om te doen. Met name de competitief ingestelde speler die van snelle, no nonsense, gameplay houdt, gaat hier plezier aan beleven. Verwacht hier geen teamplay: ook in TDM is het ieder voor zich en loop je in het begin achter de feiten aan. Leuk om te doen: Demon worden en je tegenstanders met speciale krachten afslachten!

Ik vond het echter online redelijk saai. Niet zozeer door het aantal spelers (die zijn er genoeg), maar meer het anoniem rondrennen, het geen enkele noodzaak hebben om iets als team te doen. Het gebrek aan een 'noob' lobby vond ik ook jammer: je wordt gewoon gedropt in een lobby met mensen die ontzettend goed zijn. Nooit leuk als je net begint en mogelijk een reden dat de game zo gaat doodbloeden. Laten we hopen dat de ontwikkelaar hier scherp naar kijkt.

Tot slot is er nog de SnapMap mode. Hiermee kun je zelf maps maken om te gebruiken multiplayer en co-op mode. Dit is bijzonder goed uitgewerkt: er zitten heldere tutorials bij en ik verwacht dan ook wel dat er binnen niet al te lange tijd hele goede community content te downloaden valt.

DOOM is een must have voor elke gamer die van shooters houdt. Met fantastische wapens, prachtige omgeving, ziekelijke vijanden en eindbazen, een heerlijke sfeer, Challenges en bergen aan geheimen heb je een dijk van een game in huis. De multiplayer is nog niet geweldig, maar hopelijk wordt daar nog aan gewerkt.