Yoram Jacobs | donderdag 12 Jan 2017, 12:24

Enkele maanden na de release van het eerste deel mogen Xbox One gamers alweer aan de slag met het vervolg. Lees hier of het net zo goed is!

• Erg sterk vervolg
  • Prima verhaal
  • Gevarieerde en uitdagende gameplay
  • Breng deel drie snel uit!

Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek kwam niet zo lang geleden uit op de Xbox One. Die game beloonden wij met een aardige zeven. Het verhaal was toen een van de grote pluspunten, met als grootste nadeel het ontbreken van een fast travel optie. Slechts zeven maanden na die release komt point & click gigant Artifex Mundi met een vervolg (Inmiddels drie jaar uit op de PC). Is de game net zo goed?

Een sterk aspect uit het eerste deel keert gelukkig terug: ook hier ben je een echte detective. Je plaatst hints op een bord en probeert die met elkaar te verbinden. Als je de juiste connectie legt, krijg je een nieuwe missie. Ook erg leuk in deze game is dat je wordt geholpen door een mysterieuze gevangene, van wie we enkel zijn ogen door het luikje van zijn celdeur zien. Hij weet erg veel van het park en diens merkwaardige eigenaar. Ook lijkt hij bijzonder veel kennis te hebben over oude, kwade krachten die huishouden in Ravenwood.

Een groot mysterie

Het verhaal speelt zich twee jaar na deel een af. De naamloze hoofdpersoon is nog steeds op jacht naar de kwaadaardige priester en haar zoektocht brengt haar naar een weg vlakbij Ravenwood. Daar treft ze op een weg door het bos een verlaten camper aan. Na een korte speurtocht treft ze daar een klein meisje aan. Haar ouders zijn spoorloos verdwenen en ze heeft het over een monster; een gigantische raaf zou haar ouders hebben meegenomen. Na wederom wat kleine puzzeltjes, die als tutorial fungeren, kom je aan in het mysterieuze park van Ravenwood. Dit park is nergens te vinden op een kaart, maar wordt wel bewoond door een merkwaardige man en zijn creepy personeel. Ze behandelen je ontzettend vriendelijk, waardoor ik ook zoiets had van 'wat is hier aan de hand'? Zonder verder iets te verklappen, kan ik wel zeggen dat het verhaal tot en met het einde erg sterk is. Waar zijn de ouders van het meisje? Hoe zit het met dat monster? En wat is er aan de hand in dit bizarre park? Ik zat echt de hele tijd mee te denken, probeerde verbanden te zien, noem maar op.. Een goed verhaal wordt wat mij betreft het beste vergezeld door goede interactieve gameplay. Ook dat doet de ontwikkelaar met deze game goed.

Bekend, maar verbeterd recept

Het concept van dit genre mag bekend veronderstelt worden: we hebben hier immers regelmatig reviews geplaatst die duidelijk laten zien wat de gameplay inhoudt. Ook hier mag jij je dus opmaken voor de Hidden Object games, de locaties afspeuren naar nieuwe items en ontrafel je het geheim van de game door middel van gesprekken en puzzels. De Hidden Object games kun je ook 'omruilen' voor een alternatief spel, een bekende optie uit de koker van Artifex Mundi. Deze keer mag je jou geheugen trainen door een 'Memory' spel te doen. Een erg leuke afwisseling en wat mij betreft een absolute verbetering ten opzichte van het domino spelletje uit andere games. Een pluspunt ten opzichte van het eerste deel is dat er hier gelukkig wel een fast travel optie is, zoals de meeste games van deze ontwikkelaar die ook hebben. Dat scheelt een hoop frustratie!

Uiteraard kun je hier weer kiezen voor een 'casual' of 'expert' moeilijkheidsgraad, dat feitelijk het aantal hints bepaalt. Ik heb zelf de optie voor een hint niet hoeven te gebruiken, dat komt puur omdat de game erg intuïtief is. Dat is een groot compliment voor de ontwikkelaar. Artifex Mundi levert een puike casual game op. Het verhaal is erg sterk, de gameplay gevarieerd en uitdagend. Het inmiddels bekende recept krijgt daarmee toch weer een ander smaakje.

Heb je even zin in een leuke game, maar wil je niet direct een commitment geven voor tientallen uren? Dan zit je met Enigmatis 2: The Mists of Ravenwood goed. Nu maar hopen dat men snel het derde deel uitbrengt op de Xbox One, dat enkele maanden geleden uit is gekomen op de PC.