• Temmen van dieren
  • Voelt aan als Far Cry 4,5
  • Taaltje wordt al snel irritant
  • "Geavanceerde” items doen af aan de immersie

Peter Paardekooper | vrijdag 26 Feb 2016, 12:00

Is Primal de verfrissing die Far Cry nodig heeft? XBW ging terug naar de prehistorie om een juist oordeel te vellen.

Iets minder dan anderhalf jaartje geleden bracht Ubisoft Montreal ons Far Cry 4, waarin we in Kyrat op jacht konden naar Pagan Min en zijn onderdanen. Daarvoor konden we met Jason Brody op ‘vakantie’ naar Rook Island, waar we geïntroduceerd werden aan Vaas en zijn geweldige monologen. Dit jaar gooit Ubisoft het echter over een hele andere boeg, want we gaan 12.016 jaar het verleden in: Far Cry Primal speelt zich namelijk af in het stenen tijdperk, waarin mensen nog in linnendoekjes door de natuur banjerden. De tijd van speren, mammoeten, en jagers-verzamelaars. Ik zocht voor je uit of dat een schot in de roos was.

Eigen smoel

Laat ik beginnen met toegeven dat ik in het begin redelijk sceptisch over Primal was. Het voelde te kort deel 4 om er meteen een nieuwe Far Cry uit te gooien, hoeveel nieuws konden de makers nou precies toevoegen in iets meer dan een jaar? De setting van de prehistorie was ook opmerkelijk, dan wel niet gedurfd te noemen. Het gaf Primal in elk geval een eigen smoel. Dat scepticisme is er nog steeds, maar ondertussen ben ik wel overtuigd. Huh? Let me explain.

Far Cry Primal is namelijk een toffe game. Een erg toffe, mag ik wel zeggen. Er is alleen niks nieuws te bekennen in de grote open wereld die de ontwikkelaars Oros hebben genoemd. Oros is een fictieve plaats in Centraal Europa, het zou gelegen hebben waar nu Slowakije ligt. Dit land is weer prachtig vormgegeven, een feit waar de Far Cry games nooit echt moeite mee gehad hebben. Van begroeide jungles tot besneeuwde bergtoppen: het spettert allemaal in felle kleuren uit je tv. Na een korte introductie krijg je de controle over het hoofdpersonage Takkar. Samen met zo’n 5 andere Wenja – de stam waartoe je behoort – bevind je je tussen een groep mammoeten. Jullie richten je speren op een kleine babymammoet aan de rand van de groep. De jacht gaat echter niet zoals gepland en even later ben je alleen, en moet je je een weg banen door een grot vol wilde wolven.

Holbewonertje

Meer zal ik niet verklappen, maar het begin zet de sfeer in ieder geval goed neer. Voor Primal is er ook een nieuwe taal gecreëerd, want 10.000 jaar geleden sprak men natuurlijk nog geen Engels. Normaliter ben ik de grootste voorstander die je kan vinden als het gaat om originele talen (ik heb een hekel aan nasynchronisatie, en begin maar niet eens over gedubte anime), maar het taaltje dat in Primal gesproken wordt begon me na een paar uur spelen toch best op m’n zenuwen te werken. Het schijnt zelfs dat ze de taal in drie verschillende dialecten hebben uitgewerkt, een voor elke stam in de game, maar ik kon echt het verschil niet horen. Het klinkt letterlijk alsof een stel tienjarigen holbewonertje spelen. Een primitieve vorm van Engels was hier misschien toch iets beter op zijn plaats geweest.

Als je de vorige Far Cry’s gespeeld hebt, begin je na een aantal uur in Primal toch wel een ding op te vallen: de game doet niks nieuws. Alles dat je doet en kan vinden in Primal is bijna één op één gecopypaste uit de vorige Far Cry, die op zich ook al ietsjes teveel met zijn voorganger gemeen had. Het lijkt alsof Ubisoft Far Cry 4 als basis heeft genomen, en alles heeft vervangen door een “10.000 BC-alternatief”. Radiotowers zijn nu bonfires, outposts zijn nu villages, het alarm in die outposts zijn nu blaashoorns, de druggies Yogi en Reggie (de trippende Shangri-La missies) kan je nu doen voor Shaman Tensay, en de boog is, naja, een iets primitievere boog.

Ook de basismechanieken van de game komen wel erg overeen met deeltje vier. Je upgrade nog steeds je wapens en items door op dieren te jagen en materialen te verzamelen, al heeft dat principe nog nooit zo goed in de setting gepast als in Primal. Het is nog steeds leuk allemaal, maar ik zou me toch redelijk bekocht voelen als ik hier zestig euro voor neergelegd zou hebben.

Pet Simulator

“Maar er moet toch wel íets nieuws in Primal te vinden zijn?”, hoor ik je denken. Welja, Primal geeft je de mogelijkheid om dieren te temmen. Takar is een zogenaamde Beast Master, wat wil zeggen dat je de vaardigheid hebt zij aan zij te vechten met de vele wilde dieren die Oros rijk is. Denk hieraan aan wolven, jaguars, leeuwen, beren en sabeltandtijgers. Later in de game is het ook mogelijk om mammoeten te berijden en je tijdelijk de onoverwinnelijke king of the world te voelen terwijl je door vijandelijke dorpjes banjert en alles platstampt. Maar: dit (op olifanten rijden) kon dus ook al in Far Cry 4. Hier voelt het alleen wat spectaculairder omdat je geen rocket launcher of helikopter als alternatief tot je beschikking hebt. Ook krijg je nu voor bijna elke missie die je voltooit - naast XP en materialen – villagers, die in je zelfgestichte dorpje gaan wonen wat zodoende uitgroeit tot een echte settlement. Een leuke bijkomstigheid, maar allesbehalve "world shocking".

Ubi’s gecopypaste is naar mijn mening in zoverre doorgeslagen dat het af en toe afbreuk doet aan de immersie. De game mocht qua fun en gameplay natuurlijk niet onderdoen aan Far Cry 4, en dus kunnen Takar en zijn tijdgenoten wel hele “geavanceerde” dingen. Zo kan je als volleerd Tarzan langs rotswanden slingeren met de vertrouwde dan wel iets primitievere Grappling Hook (we hebben het hier over mensen die net het vuur ontdekt hebben en elkaar de hersens inslaan met knotsen), en krijg je later in het spel beschikking over vuur- en gifbommen. Bommen. Want ja, er moesten wel granaten in de game zitten natuurlijk.

Zoals ik af en toe liet vallen is Far Cry Primal allesbehalve een slechte game. Het is nog steeds tof om door een grote open wereld te trekken en je personage door middel van jagen steeds sterker te zien worden. Ook het temmen van dieren is erg gaaf, met als hoogtepunt het berijden van de almachtige mammoet. Maar Ubisoft moet oppassen dat ze met Far Cry niet Assassin’s Creed achterna gaat, en zo vaak nieuwe delen uitpoept dat de markt verzadigd raakt met games die allemaal op elkaar lijken.