Vele genres in één game; hoe goed Genesis Alpha One dit doet, lees je in onze recensie!

• Leuke retro sci-fi stijl
  • Scherpe performance
  • Weinig variatie in de planeten
  • Minimale uitleg in het begin

Deels FPS, deels ship building spel, management simulatie, en roguelite. Genesis Alpha One combineert een pak genres, maar doet het dat ook met glans?

Trial & error

Ervaren roguelite spelers kennen dat gevoel wel dat elke kleine fout je plan volledig kan dwarsbomen. Als je niet vertrekt met dat perspectief kan Genesis wel eens een stresserende ervaring worden. De basisopzet van het spel is dat je een kloon bent op een schip van clones. Als jij sterft, dan wordt een andere clone kapitein. Zodra je clones opgebruikt zijn, is het game-over. Clones maken is vrij gemakkelijk, dus zolang je je kop erbij houdt, breng je alles wel tot een goed einde.

Zoals ik al zei combineert Genesis Alpha One een hoop verschillende speelstijlen. Mocht je dat allemaal wat veel lijken om te combineren dan heb je overschot van gelijk, maar het spel maakt er een mooi potje van. Ingewikkeld is het wel en veel hulp krijg je niet. Een korte tutorial leert je de basis van het shipbuilding en de rest moet je leren door het te doen. Rondvliegen in het universum is niet bijster moeilijk, want via de brug op je schip spring je vlotjes van vak naar vak met de hyperdrive. Bereid je dus voor op heel wat trial & error, maar hoe meer je speelt en faalt, des te meer zul je leren.

De graphics zijn goed, maar met de art direction breekt Genesis Alpha One dan weer wel potten. Het spel gaat voor de retro, lo-fi future stijl die de Alien Series wereldberoemd maakte. Je ziet bijvoorbeeld nog een pak old skool keyboards in je schip, dus duidelijk dat dit niet de glamoureuze versie van de toekomst is. De engine van het spel draait heel vlotjes en heb tijdens m’n playthrough geen haperingen of bugs gezien.

Loop de loop

Het uiteindelijke doel voor elk van je runs in Genesis Alpha One is om een kolonie te kunnen starten met genoeg clones die in de atmosfeer kunnen overleven. Zodra je voldoende clones hebt, land je op de planeet en start je je verovering van de lokale bevolking. Jouw troepen beginnen te splicen met de lokale aliens en zo creëer je nieuwe troepen. Heb je voldoende clones met alien DNA, dan komen er groepen vrij om nieuwe planeten aan te pakken.

De gameplay loop legt zichzelf een beetje uit. Je reist naar een sector met je warp drive, scant een paar planeten op zoek naar nuttig materiaal om vervolgens alles te beginnen verzamelen.

Beetje een tegenvaller is dat alle planeten erg op elkaar lijken. Je kan je enkel uitleven in een klein deel van elke planeet en alles is eigenlijk inwisselbaar. Het scenario verloopt telkens als volgt: je landt, je scant, je grijpt wat je je kan grijpen en probeert hordes van vijanden de baas te blijven. Grondstoffen vind je vaak terug in rotsen dichtbij je landingsplaats, wat zeer toevallig is en eigenlijk een beetje raar.

Beam it up or not

Aan wapens geen gebrek. Je kan er twee tegelijk dragen en elk transportmiddel heeft z’n eigen wapenkamer voor wapens én munitie. Je transport kan wel slechts vijf items kwijt als cargo, weer een raar element want het lijkt of er ruimte genoeg is. Nu verloopt het storage systeem wel redelijk logisch: je hebt plaats nodig om grondstoffen op te slaan, een raffinaderij om je de stoffen te verwerken, waarna je opnieuw ruimte nodig hebt om je eindproduct op te slaan.

Je kan alles naar je schip beamen of een expeditie sturen om alles op te pikken. Daar zijn natuurlijk risico’s aan verbonden. Die beam is super handig, maar kan ook ongewenste gasten opslorpen en zo zit je binnen de kortste keren met een invasie die je crew members uitmoordt en je modules naar de vaantjes helpt. Een expeditie is niet veel veiliger, want je crew kan overvallen worden door vijandige wezen die op hun beurt het transport terug naar jouw schip nemen. Levend of dood, je houdt wel telkens alle items die verzameld hebt. Robots nemen de opslag en de verwerking voor je uit handen, kom je terug van een missie, gaan ze onmiddellijk voor je aan de slag. Jij moet wel je schip goed uitbouwen en nadenken waar je dingen gaat installeren om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Verdict

Genesis Alpha One is schatplichtig aan z’n roguelite voorgangers zoals FTL en No Man’s sky, maar combineert dat alles in een krachtige cocktail. Het spel beloont vooral voorzichtigheid, want het kleinste risico kan je duur te staan komen. Door die onvoorspelbaarheid haal je dan weer wel voldoening uit elke kleine win. Aanrader voor iedereen die een stevige uitdaging zoekt met intergalactische allures.