Zeds raggen en zoveel mogelijk wad verzamelen; lees hier onze recensie van Killing Floor 2!

• Uitdagend
  • Soundtrack
  • Diversiteit aan Zeds en arena's
  • Geen single-player campaign
  • Te moeilijk voor beginners
  • Veel grinden

Na twee jaar wachten kunnen Xbox One eigenaars eindelijk hun breinloze honger stillen met Killing Floor 2. Het eerste deel kwam in 2009 uit voor de PC en aan dat succesvolle recept is sindsdien niet veel veranderd.

Deze first persoon shooter, ontwikkeld door Tripwire Interactive, smijt je in een donkere wereld waar je je weg moet maken tussen hordes van Zeds (een soort zombies). In verschillende arena’s moet je de Zeds wave na wave zien af te schudden. Net zoals in Left 4 Dead zijn er verschillende soorten Zeds. Zo heb je ook een soort tanks, screamers en jawel, zelfs zombies die over een onzichtbare cloaking device beschikken – geef maar toe dat je deze niet had zien aankomen. Op het einde van alle waves word je beloond met een eindbaas in de vorm van een knotsgekke nazi-doktor. Achtung!

Niet voor beginners

Deze game is niet voor watjes. Er zijn namelijk vier verschillende moeilijkheidsgraden – maar geen easy. Normal, hard, suicidal en hell on earth zijn er echter wel. Hell on earth is voor de die hard first person shooters liefhebber. Ik vond normal echter al behoorlijk moeilijk. Het is met vallen en opstaan dat je Zeds hun kop van lichaam moet scheiden.

Wat deze first person shooter van andere in hetzelfde genre onderscheidt, is dat je beschikt over verschillende perks zoals: Berserker, Commando, Support, Field Medic, Demolitionist, Firebug, Gunslinger, Sharpshooter, Survivalist en SWAT. Deze perks geven extra mogelijkheden, waaronder explosies, healen en noem maar op. Deze kun je daarnaast ook upgraden, maar hiervoor moet je wel heel veel grinden waardoor het soms helaas ietwat te repetitief wordt.

Bij het uitschakelen van Zeds verdien je geld. Hiermee kan je na iedere wave kiezen uit een zeer uitgebreide keuze aan melee en ranged wapens. Het upgraden van je wapens is zeker nodig, anders overleef je de volgende wave niet. Tegen de eindbaas moet je echt ervoor zorgen dat je één van de betere wapens hebt of je kunt het wel schudden.

Als je in een benarde situatie zit, gaat het spel soms over naar slow motion en kun je, zoals in Max Payne, het verschil proberen te maken. Door blijven lopen is dé boodschap, want anders word je overrompeld door de hordes die op je afkomen. Eenmaal omsingeld door tien zombies kan het spel wel chaotisch overkomen, maar dat is dan eigenlijk je eigen schuld.

Multiplayer game

Dit is een multiplayer online spel. Je kunt het ook offline spelen en wave na wave in één van de vele arena’s de Zeds de baas zijn, maar toch vind ik het spijtig dat er geen single campaign is met een sterk verhaal. Daarnaast is het spel niet voor gevoelige kijkers, want in combinatie met de prachtige graphics vliegen de ledematen om je heen. De arena’s onderscheiden zich ook enorm van elkaar. Ik kon me daarbij geen betere soundtrack inbeelden voor deze game, want snoeiharde metal past perfect bij deze snelle en bloederige actie game.

Er zijn een hoop zombie games op de markt, maar Killing Floor 2 springt er voor mij wel boven uit. Een zeer uitdagende multiplayer met RPG elementen die genoeg afwisseling kent wanneer het aankomt op vijanden, wapens en arena’s. Qua gameplay wordt het echter af en toe ietwat repetitief. Mocht er ook nog een sterke single player campaign geweest zijn, dan had ik deze gerust naast Wolfenstein kunnen zetten.