Naast al het voetballen en basketballen zijn we ook wel eens toe aan een potje ijshockey! Lees hier dus onze recensie van NHL 19.

• Vernieuwd grafisch systeem
  • De online modi in World of Chel
  • EAHSL blijft de sterkhouder
  • Flauwe Be a Pro-mode
  • World of Chel enkel online te spelen

Net zoals Fifa en NBA Live is NHL één van EA’s jaarlijkse releases. Vaak betekent dit dat de ontwikkelaars de grote wijzigingen links laten liggen en zich beroepen op luide marketing campagnes om kleine veranderingen uit te vergroten of microtransacties in de kijker te zetten. Gelukkig voor de ijshockey fans geldt geen van beide voor NHL19. Het spel ziet er fantastisch uit en legt de nadruk op lol. De arcade sfeer blijft één van NHL’s beste troeven.

Vlotte start

Het spel vraagt je eerst en vooral hoe je wil spelen. Het is aan jou om een speelstijl te kiezen naargelang je persoonlijke niveau. Zeer aangename aanpak voor spelers die niet elk jaar NHL spelen en niet hinderlijk voor de veteranen. Hoe je ook wilt spelen of wat je niveau ook is, je staat vliegensvlug op het ijs. NHL 19 biedt ook nu weer een rijk gevulde trainingsmodus aan, waar ik uitgebreid gebruik van heb gemaakt. Je krijgt alles te zien van passen, schieten en ook enkele spectaculair trucjes. Na een klein half uurtje ben je klaar om je nieuwe skills te showen.

The Full Monty

Na jaren werk om het spel weer compleet te maken na een verlies aan content bij de overgang naar de next-gen consoles, voelt NHL 19 eindelijk weer als een compleet pakket. De online multiplayer fans kunnen hun hartje ophalen bij World of Chel. Offline is er minder herwerkt, op de verbeteringen aan de animatie en de gameplay na.

Echt schitteren doet het spel in z’n online deel. De toegewijde online community vind je terug in een spiksplinternieuwe multiplayer hub. Qua personalisatie kan je je volledig laten gaan met een resem officiële en minder officiële outfits, en elementen om uit te kiezen. World of Chel biedt vier spelmodes: EASHL, Online Threes, NHL Pro-Am & Ones. EASHL en Online Threes bieden hetzelfde als in vorige versies. Zo komen zowel de meer simulatiegerichte spelers als de hockeyfans die meer op zoek zijn naar een potje snelle fun beiden aan hun trekken. Nieuw is NHL Ones, een 1v1v1 mode waarin spelers het in hun eentje tegen elkaar opnemen. In NHL Pro-Am maakt EA dan weer mooi gebruik van het grote aanbod aan beroemde spelers in de game. Je neemt het op tegen hen of vervult een opdracht samen met hen om zo XP te vergaren. EA Sports Hockey LEague (EASHL) blijft dé mode voor de hardcore fans en is nog steeds een topper. EASHL is de online team mode van NHL ‘19 en laat je samen met je vrienden een team vormen. De personalisatie op vlak van outfits en arena’s is ronduit fantastisch gecombineerd met een robuuste metagame en een onderhoudend league systeem. Een pak leuke online modi dus die van mij gerust ook offline beschikbaar zouden mogen zijn. Ones zou bijvoorbeeld tot spannende matchen kunnen leiden met enkele vrienden op de sofa. World of Chel is zeker een sterke troef van NHL 19, hoewel het duidelijk de nodige development tijd heeft afgesnoept van andere delen van de game.

Op en naast het ijs

Ben je beter naast het ijs dan erop dan is er meer goed nieuws, want de franchise mode werd grondig herwerkt. De belangrijkste wijziging is de Fog of War functionaliteit waarmee sommige statistieken verborgen worden. Je moet dan via full-time scouts de nodige informatie laten vergaren om alle belangrijke informatie te verzamelen. Be a Pro mode, de career mode van NHL19, blijft een gemiste kans. Als laatste is Hockey Ultimate Team ook weer van de partij samen met de traditionele microtransacties. Blijkbaar krijg je wel een boel gratis card packs als je reeds vorige NHL’s speelde, toch een mooi gebaar voor je trouw.

Tot zover de modi. qua graphics introduceert EA Real Player Motion (RPM) na Madden en NBA Live nu ook in hockey. Ik speelde Madden 19 niet, maar NBA Live 19 wel en mij lijkt RPM NHL19 nog meer deugd te doen dan die laatste. Het is vooral duidelijk als twee spelers tegen elkaar botsen op het ijs, want de bewegingen hebben er nog nooit zo realistisch uitgezien. De pre-rendered botsingen zijn dus voorgoed verleden tijd en maken de gameplay gevarieerder en vooral veel soepeler. Je voelt het verschil tussen spelers door hun gewicht en de snelheid die ze kunnen opbouwen. De stadions geven de nodige atmosfeer en de spelers zien er exact uit zoals het moet. Alles meegenomen dus een indrukwekkend visueel pakket. De commentaar is dan weer wat eenzijdig. NHL 19 gebruikt twee zeer bekende commentaren voor vrijwel elke wedstrijd op elk niveau, niet echt realistisch dat zij ook de kleinere wedstrijden in lagere divisies becommentariëren.

Dit zou wel eens de beste NHL in jaren kunnen zijn. Super soepele gameplay dankzij de grafische makeover, belachelijk veel game modi waarin elk type speler iets naar z’n gading kan vinden, en van bij het begin boeiend voor zowel beginnende als meer ervaren spelers. Ideaal voor gamers die houden van een arcade sportspel, maar wat uitgekeken zijn op Fifa.