Een race game die de adrenaline door je lichaam doet gieren; lees hier onze recensie van Redout!

• Lekker veel mogelijkheden in de game
  • Splitscreen multiplayer!
  • Game ziet er prachtig uit en met name de omgevingen
  • Career mode is een beetje repetitief
  • 25 tracks oogt wat mager
  • Last van framedrops

Al jaren kunnen Playstation eigenaren hun hart ophalen als het gaat om games die gaan over snelheid, maar de Xbox One eigenaren kunnen dat niet echt. Gelukkig is er nu een game die gaat over snelheid en is uitgekomen op de Playstation 4 en Xbox One. Redout is namelijk een game die ontzettend veel inspiratie heeft opgedaan van de WipeOut games die ooit heer en meester waren op het Playstation platform. De vraag die ik daarom bij Redout heb, is of Redout net zo flitsend goed is als WipeOut van vroeger.

Wat een snelheid!

Redout is vooral een hele snelle game waar je weinig zult zien van de omgevingen die zijn gemaakt binnen het spel. Met snelheden boven de 800 kilometer per uur race je door futuristische werelden om de concurrentie voor te blijven. Door de snelheid blijft het natuurlijk wel lastig om je futuristische pod te besturen en je zult daarom, zeker in het begin, veel tegen de muur aan liggen. Gelukkig kun je niet onbeperkt tegen de muur aan rammen en is er daarom een schade systeem die ervoor zorgt dat je zelfs langzamer zal gaan als je te veel schade hebt. Een realistische toevoeging die ervoor zorgt dat je niet denkt dat je in de botsauto’s zit.

Het leuke aan Redout is ook dat je af en toe je snelheid moet afnemen. Niet om te winnen, maar om gewoon de wereld om je heen te zien. De omgeving om je heen is namelijk prachtig in elkaar gezet en ziet er gewoon ontzettend goed uit. Het is daarom zonde dat je daar eigenlijk weinig van ziet als je met grote snelheid door de wereld heen raast.

Framedrops zijn dan wel weer een beetje jammer

De game ziet er geweldig en flitsend uit en laat de hoge snelheden goed tot zijn recht komen, maar de game heeft jammer genoeg redelijk vaak last van frame drops. Dat is toch iets wat mijn zorgen baart, omdat Redout nou niet de beste grafische game ooit is. Een game zoals Redout, met ongelofelijke hoge snelheden, dan verwacht je een game die gewoon stabiel 60FPS draait, maar toch is dat niet het geval en daar zal zeker ook een patch voor moeten uitkomen.

Race je helemaal gek!

In Redout is er geen gebrek aan game modi en hoef jij je niet te beperken tot single races. Er is bijvoorbeeld gewoon een career mode beschikbaar waarin jij je kunt bewijzen als beste futuristische pod racer van de wereld.

Career mode is echter niet heel interessant, het gaat erom dat jij je in verschillende tiers bewijst om de beste te zijn. Door hoog te eindigen in races krijg je tevens upgrades die je op je pod kan installeren. Echter, als je eenmaal in tier 2 zit, wordt de moeilijkheidsgraad wel heel hoog en in het begin had ik het er moeilijk mee om een race te winnen. In Career mode zijn er 45 races en 100 uitdagingen, dus op zich zit er voor iedereen wat leuks bij, maar op een of andere manier greep de career mode mij niet en liet het mij eerder gapen dan juichen.

Naast de Career mode zijn er gelukkig ook gewoon normale races waarin je op verschillende manier kunt racen. Zo kun je ervoor kiezen om time trials te doen, een normale race en een soort van last man standing race te doen, waar in elke ronde één racer afvalt die laatste staat. Het is fijn dat Redout meerdere opties heeft om de game interessant te maken en zeker de last man standing race is een spannende en leuke manier om de snelheden in deze game bij mee te maken.

Naast alle online modi is er ook een multiplayer en Redout verbaasde mij daarmee. In Redout zit er namelijk een mogelijkheid om splitscreen multiplayer te doen! En dit soort games zijn ideaal om lekker op de bank te spelen met een paar vrienden. In mijn ogen zouden meerdere games de splitscreen wel weer mogen terug brengen. Daarnaast is er natuurlijk ook een online multiplayer die gewoon werkt zoals die moet werken. De servers zijn stabiel en het racen is nagenoeg hetzelfde.

Maar 25 tracks?

Tot nu toe ben ik redelijk positief over Redout en dit puntje is dan ook een beetje azijn pissen. Redout heeft maar 25 tracks en op zich is dat best prima, maar de tracks lijken allemaal een beetje hetzelfde qua lay-out. Niks verraste mij in de game qua lay-out, want in elke track waren er loopings te vinden, bepaalde moeilijk te nemen bochten, rechte stukken, lange jumps, het was vaak veel van hetzelfde en dat is jammer. Ik denk zeker dat er meer inspiratie had mogen zitten in de track lay-out zodat toch elke track iets anders had aangevoeld dan de vorige.

Muziek past er prima bij

De muziek in dit soort race games zijn voor mij altijd belangrijk geweest. De muziek moet lekker upbeat zijn en passen bij de omgeving. Redout doet dit prima en verzorgt een heerlijk sfeertje in de game die geweldige past bij de tracks, snelheid en omgeving. Wel zijn de tracks wat kort, waardoor het vaak in een loop komt. Hierdoor ken je de tracks snel uit je hoofd en ben je sommige muziek na de vierde race echt wel zat. Maar over het algemeen een prima uitvoering van de componist!

Redout is een heerlijke snelle race game die je eigenlijk gewoon moet spelen als je ofwel van race games houdt, of gewoon van snelle actie. Deze game zal je geen 100 uren plezier geven, maar wel korte momenten van plezier geven waarin je kunt genieten van heerlijke muziek, snelheid en prachtige omgevingen. Echter zijn de framedrops en de repetitieve career mode een beetje jammer, maar dat doet absoluut niet onder voor deze heerlijke snelle game.