• Mooie klassieke cartoonstijl
  • Interessant verhaal
  • Enkele fijne puzzels...
  • ... maar zeker niet allemaal
  • Matige besturing
  • Zwakke A.I. van vijanden

Bendy and the Ink Machine is van oorsprong een episodische game die sinds begin 2017 verscheen op PC en daar succes boekte. Door dat succes heeft de game nu ook zijn weg gevonden naar de consoles. Wel worden alle episodes in één keer afgeleverd zodat we meteen kunnen genieten van het volledige spel. Bendy and the Ink Machine speelt zich af in 1966. Het personage dat je speelt is tekenaar Henry Stein, die een uitnodiging gekregen heeft van zijn oude werkgever, de animatiestudio Joey Drew Studios. Joey vraagt hem namelijk om een oude inktmachine te herstellen. Vanaf het moment dat Henry dit probeert te doen gebeuren er vreemde dingen in het bedrijf.

Disney meets Bioshock

Doordat het spel zich afspeelt in een animatiestudio die actief was in de jaren '30 krijg je al snel het idee dat je in een oude tekenfilm van Disney, in een BioShock-sfeertje,rondloopt. Er heerst namelijk hetzelfde griezelig sfeertje dat we kennen uit Rapture. Ook het feit dat er vooral met grauwe donkerbruine kleuren gewerkt wordt draagt bij aan de unieke sfeer. Zonder de hele tijd te verschieten, ben je toch steeds op je hoede voor gevaar. Dit gevoel wordt versterkt door de uitstekend gekozen horrorgeluiden die gespeeld worden op de juiste momenten. Bijvoorbeeld wanneer Bendy, het stripfiguurtje dat de hoofdrol opeist en dat je gedurende het spel dient te ontwijken, weer even onverwacht op het scherm verschijnt. Wegrennen en je verstoppen is dan de manier om te overleven. Maar in plaats van enkel een survivalgame te zijn, is Bendy and the Ink Machine toch voornamelijk een puzzelgame.

Horror meets puzzle

De combinatie van horror en puzzelelementen is vrij uniek. Zo ga je vaak op zoek moeten gaan naar attributen zoals onder andere de audiocassettes met informatie over het verhaal, de personages of je doel. Tijdens je zoektocht stoot je hierbij vaak op een angstig moment. Denk maar aan een verschijning van Bendy of een stroomstoring. Bendy and the Ink Machine kent enkele fijne puzzels. Zo moet je op een bepaald moment een liedje spelen in de juiste volgorde, met de instrumenten die op de muziekstudio te vinden zijn. Daarna komen er nog enkele varianten van dit soort puzzels. Daarnaast is puzzelen niet het enige wat je moet doen.

Regelmatig ga je vijanden tegenkomen waar je tegen moet vechten. Dit zorgt voor een leuke afwisseling, al is de AI van een belachelijke lage kwaliteit. Daarnaast werkt de besturing, die al niet erg sterk in elkaar steekt, op deze momenten het minst goed. Zo kan je de ene keer een vijand uitschakelen met één klap, maar wanneer je enkele seconde later hetzelfde doet bij een ander monster, lukt het van geen kant. Zonde, want de besturing maakt eigenlijk maar gebruik van enkele knoppen. Gelukkig ga je de meeste tijd kwijt zijn met de omgeving te ontdekken door te puzzelen of attributen te zoeken. Er zitten zeker en vast enkele leuke puzzels bij, maar helaas worden deze ook vaak afgewisseld met wat mindere. Ze vallen net wat te vaak in herhaling of zijn gewoon te simpel.

Door de eerder gemaakte opmerkingen lijkt het alsof ik geen leuke tijd beleefd heb aan deze titel, maar dit klopt niet helemaal. Het verhaal steekt erg goed in elkaar en ontdek je op een leuke manier. Zo praat Henry Stein constant tegen zichzelf en kom je soms audiofragmenten tegen die een nieuwe twist aan het verhaal geven. Je wilt steeds meer de wondere, maar griezelige, animatiestudio uit de jaren '60. Ook het feit dat het game op enkele uren uit te spelen is, zorgt ervoor dat het net niet lang genoeg duurt om je volledig te storen aan de gemakkelijke puzzels en de matige besturing. De adviesprijs is hierdoor misschien net wat te hoog, maar in een uitverkoop is dit zeker een unieke titel om in huis te halen.