• Originele nieuwe kostuums
  • Het Candy Corn kostuum
  • Gevechten zijn erg snel eentonig
  • Uitgespeeld in 5 uur

Peter Paardekooper | zaterdag 29 Nov 2014, 13:37

XBW ging voor jou terug naar Repulgia om te kijken of het verzamelen van snoepjes en verslaan van monsters nog steeds leuk is.

Rond Halloween vier jaar geleden kwam Double Fine, studio achter onder andere Psychonauts en Brütal Legend, met een Xbox Live Arcade game die draaide om... snoepjes verzamelen. Costume Quest was een verrassend leuke game voor zowel kids als volwassenen. Nu, vier jaar later, is spontaan deel 2 verschenen voor zowel de Xbox 360 als One. Is Costume Quest 2 een waardige opvolger?

Time Wizard

Costume Quest 2 (CQ2) is in de kern grotendeels hetzelfde als zijn voorganger. In het begin van de game kies je of je met Wren of Reynold (jongen of meisje) wil spelen, wat verder niet echt gevolgen heeft voor de rest van het spel. Het personage dat je niet kiest zal de hele game met je meelopen, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je een personage totaal misloopt of iets dergelijks. Ikzelf koos voor Reynold, en gaf zijn zusje Wren de ondankbare taak om de hele game in het verschrikkelijke Candy Corn-kostuum rond te lopen, maar daarover later meer.

Met broer of zus onder de knoppen, en de ander en een derde personage (dat wisselt naarmate het verhaal vordert) als teamgenoten ga je op avontuur om de plannen van tandarts Orel White te dwarsbomen. Dr. White wil Halloween afschaffen, en heeft daarvoor de hulp van een Time Wizard ingeschakeld. Hierdoor zal je een hoop bezoekjes brengen aan het verleden, waarin je thuisdorp niet meer is dan een zompig moerasdorpje, en aan de toekomst waar Orel White de hele stad heeft overgenomen en Halloween afgeschaft heeft. Dit is natuurlijk het allerleukste feest van het jaar (Double Fine blijft Amerikaans) en jij mag door allerlei timeportals springen om Halloween te redden.

Toet toet toeter

Costume Quest 2 is net als zijn voorganger een turn-based RPG. Je personages kunnen levelen, en met snoep als valuta kan je upgrades kopen bij de merchant die je overal in het spel tegenkomt. Het unieke aspect van de franchise zijn de verschillende kostuums die je kan verzamelen en die je zowel in de overworld als in gevechten verschillende mogelijkheden geven. Voor dit deel heeft Double Fine twaalf nieuwe kostuums ontworpen, waaronder een clown, pterodactyl, farao, Thomas Jefferson (ik verzin het ook niet), en meer. Ook is er dus het Candy Corn-kostuum, dat het personage dat het aantrekt volledig nutteloos maakt in gevechten. Het kostuum haalt vijanden over om voornamelijk de Candy Corn aan te vallen en het kan iets meer schade hebben, maar effectief ben je dus een van je drie personages kwijt. “Waarom zou je ‘m dan gebruiken?”, hoor ik je denken. Welnu, het Candy Corn kostuum is Double Fine’s manier van een hard-mode en de ontwikkelaar heeft er dus een achievement aan gekoppeld. Hoewel het origineel is (en er af en toe briljante opmerkingen van Candy Corn komen op momenten waarop hij aan zou moeten vallen), had ik toch liever een ‘normale’ hard-mode gehad.

“I thought clown horns had no place in jazz. I was wrong.”

Buiten de gevechten hebben sommige kostuums nog een exta nut. Zo kan je bijvoorbeeld met het clownskostuum met je toeter toeteren (ja echt), kan de farao over ziplines glijden en plekken bereiken die eerst onbereikbaar waren, en heb je met het Jefferson-kostuum de Power of Persuasion; je kan NPC’s dus overhalen dingen te doen die ze eigenlijk liever niet willen. Dit soort grapjes zitten verstopt door de hele game en het toverde af en toe een glimlach op m’n gezicht.

Spook

De gevechten in Costume Quest 2 zijn wat minder geslaagd. Deze zijn zoals ik eerder noemde turn-based, en worden erg snel saai. Je hebt een team van drie personages, en per personage kan je per beurt een aantal dingen doen: normaal aanvallen, een superaanval uitvoeren waarvoor een meter opgeladen moet worden (en die kostuumafhankelijk zijn), een Creepy Treat Card gebruiken of wegrennen. Jouw aanvallen kunnen nog sterker gemaakt worden met een goed getimede druk op de knop, en die van vijanden kunnen op dezelfde manier geblokt worden. Hoewel het de eerste keer leuk is om te zien hoe de schattige Reynold met een laken over zich heen binnen gevechten verandert in een echt spook (hetzelfde voor de andere elf kostuums), sla je deze animatie na twintig keer toch het liefst over.

Wat Double Fine nieuw heeft toegevoegd aan dit deel zijn de types: Tech, Monster, en Magic. Elke vijand heeft een bepaald type, en elk kostuum is sterk tegen één en zwak tegen een ander type. Helaas is het totaal random welke vijanden je tegenover je krijgt, en is het sowieso te onduidelijk aangegeven tot welk type ze behoren. Daarnaast is het onmogelijk om binnen gevechten van kostuum te wisselen. Meer dan eens was ik dus met een verkeerd kostuum op een bepaalde vijand aan het inslaan, waardoor het gevecht twee keer zo lang duurde. Daarnaast kan de game rond het einde nog redelijk pittig worden als je je niet precies focust op de types.

Met de hoofdverhaallijn ben je ongeveer vijf uurtjes bezig, wat je kan verdubbelen als je alle quests af wil ronden en alle achievements wil halen. Dit is een redelijke speelduur voor een spel dat (zowel op de 360 als op de One) 15 euro kost, al had het door de eentonige gevechten ook niet langer hoeven duren. De leuke humor uit deel 1 zit er nog steeds in, helaas begint het gevechtsysteem toch zijn gebreken te vertonen. Als je je vermaakt hebt met de eerste Costume Quest zal je hier ongetwijfeld ook wel plezier uit halen, maar voor een eventueel deel 3 mogen er toch een aantal aspecten drastisch veranderen.